• $8,4393
  • €10,2002
  • 492.939
  • 1441.33
16 Haziran 2013 Pazar

Deniz turizmini zor bir yıl bekliyor

Ekonomik ve siyasi gelişmeler şimdiden deniz turizminde belirgin bir yavaşlamaya neden olsa da asıl ‘zorlu rakip’ komşu! Yunanistan, ekonomik krizden çıkmanın tek çözümü olarak gördüğü turizmde fiyat avantajını kullanarak Türkler’in yanı sıra Alman ve İngilizler için de cazibe merkezi oldu.

Gezi Parkı olaylarıyla birlikte ülkede ekonomik anlamda bir durgunluk yaşanıyor. Olayların kalbi olan İstanbul, Ankara ve İzmir’in dışında da aynı sıkıntıyı görmek mümkün. 10 gün önce Güney’e tatile giden bir arkadaşım aradı ve “Geçen yıl aynı tarihlerde buradaydım, yer yoktu şu anda koca plajda 15-20 kişi var” dedi. Olimpos’ta bar işleten tatildaşlarım da “Nasıl olsa müşteri yok” diyerek Gezi Parkı’nı ziyarete geldi. Zaten zor geçmesi beklenen sezon, başlangıçta da bir darbe yedi. 
Demokrasi sınavı için bir sürelik ekonomik durgunluk katlanılabilir ancak ‘esas tehlike’ Yunanistan… Ekonomik kriz içindeki Yunan halkı, ayakta kalabilmek için en büyük gelir kaynağı olan turizme asıldı. Özellikle geçen yıl Yunan Adaları ziyaretçi rekoru kırdı. Bu yıl da aynı performans bekleniyor hatta sadece Türkler değil, en fazla tatil yapan Almanya ve İngiltere gibi ülkelerin vatandaşları da Yunanistan’ı tercih ediyor. Bu tercihte düşen fiyatların çok büyük etkisi olduğunu belirtmemiz gerekiyor. 

Sözünü ettiğimiz turist grubu, otel tatilcileri. Ancak, aynı sıkıntı deniz turizminde de yaşanıyor. Zira bu yıl Mavi Yolculuk teknelerinin çoğu, rotasını Yunan Adaları’na çevirmiş durumda. 
HER GÜN TEKNEYE BİRİ ÇIKIYOR
İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası Meclis üyesi Arif Yılmaz da bu gelişmeyi doğruluyor. Rezervasyonların kış aylarında başladığını söyleyen Yılmaz, “Hem şirketler hem de yolcular bu yıl Yunan Adaları’nı tercih ediyor. Nedeni ise fiyatlar; özellikle gıda ve içki fiyatlarındaki fark Yunanistan’ı avantajlı kılıyor” diyor. 
Yunan Adaları’nda kıyıların daha bakir olduğunu, bağlama sorunu yaşanmadığını da avantajlar listesine ekleyen Yılmaz, “Özellikle Antalya’dan Kuşadası’na kadar olan bölge, yatçılık için çok önemli. Kıyı planları bir an evvel hazırlanmalı ve rotalar üzerindeki eksikler giderilmeli” önerisinde bulunuyor. 
Sık sık değişen kurallar da şirketleri altyapının daha oturmuş olduğu farklı kıyılara itiyor. Tekne kaptanları “Mavi tur için her yıl yeni bir kural çıkarılıyor, özellikle yabancı turistler tedirgin oluyor, çünkü tekneye her gün biri kontrol için geliyor. Onlar da bir sorun olduğunu sanıp, huzursuz oluyor” diyor.  

150 YILLIK TEKNE DALGIÇLARA HİZMET EDECEK
Dünyada sadece üç tane kalan pereme cinsi teknelerden biri Ayvalık’ta. Diğer ikisi ise İtalya ve Yunanistan’da. Akdeniz’e özgü, başı ve kıçı yüksek, gövdesi kavisli olan bu tekneler, Osmanlı döneminde, Ege ve Akdeniz’de taşımada kullanılıyordu… Ayvalık’ta olan peremenin sahibi Abidin Sadan, 16 metre uzunluğundaki eski ahşap teknenin bakımının, yenisini yapmaktan daha maliyetli olduğunu söylüyor. Bu nedenle de ‘Yaman 1’ adlı 150 yıllık teknesini batırmaya karar vermiş. 
Sadan, “Dünyada sadece üç adet bulunan tekneden birine sahip olduğum için hem mutlu, hem üzüntülüyüm. Çünkü elimizden bir şey gelmiyor. Gönül onarıp bakımını yapıp kullanmak ister ancak çok zor. Bu tekne, önce yelkenle daha sonra motorla kullanılmış. Ama maalesef karadaki, kıyıdaki son günlerini geçiriyor. Balık yuvası olarak batırmayı planlıyoruz” diyor. 
Sadan, dalış turizmi kapsamında bölgeyi tercih edenlerin, deniz altında tarihle karşı karşıya geleceğini vurgulayarak, bunun Ayvalık’ın deniz ve dalış turizmine çok büyük bir fayda sağlayacağını da düşünüyor.
 

 

<p>Bedir Acar, 'Görüntüler öyle acımasız ve vahşi ki 21. Yüzyılda devlet terörünün kitabını yazıyorl

İsrail aslında neyden korkuyor?

Şırnak Valisi Pehlivan, Cudi Dağı'nda konuşlu üs bölgelerinde incelemelerde bulundu

Bayram alışverişinin kalbi Eminönü ve Mısır Çarşısı sessiz

Toroslar'da baharla yeşile bürünen yaylalar görenleri kendine hayran bırakıyor