• $13,6925
  • €15,5339
  • 777.775
  • 1880.06
10 Mart 2013 Pazar

Avrupa üretiyor, Doğu tüketiyor

Ekonomik kriz, dünyadaki tüm dengeleri değiştirdi; yaşananlar da bunun göstergesi zaten… ABD ve Avrupa, 2008’de patlak veren krizden çıkabilmiş değil, çıkmaları da zaman alacak. Tartışılan bir diğer konu da krizin nedenleri. 

Farklı kesimler, farklı gerekçeleri öne çıkarıyor; örneğin şişen bankacılık sektörü, aşırı tüketim, hırs, vs… Tüm bu gerekçelerin buluştuğu ortak nokta şu: Üretmeyen toplumlar iflas etmeye mecbur!
Hükümetler, iş dünyası, bürokratlar da bunun farkında. Özellikle Avrupa’da… Hizmet sektörünü şişirip üretimi daha ucuz işgücü nedeniyle Doğu’ya kaydıran Avrupa, nasıl yeniden ayağa kalkacağını düşünüyor. Otomobilden tekstile, elektronikten çimentoya birçok sektördeki üretimi kıta dışına çıkaran Avrupalı sanayicilerin vazgeçemedikleri tek sektör yat üretimi. Her ne kadar bu alanda Doğu’ya doğru bir hareket olsa da hâlâ üretimin önemli bir bölümü Avrupa’daki tersanelerde yapılıyor.
Superyacht Report’ta yayımlanan Gianluca Poerio imzalı makalede bu saptamaya yer veriliyor. İtalyan Poeiro, denizcilik sektörünün yakından tanıdığı biri. Birçok şirkete danışmanlık hizmeti veren Poerio, makalesinde Türkiye’nin artan önemine de dikkat çekiyor. 
Poerio, Avrupa ve ABD’deki kemer sıkma politikasının pazarın küçülmesinde etkisi olduğunu belirerek “Kâğıt üzerinde pazarın her geçen gün büyüyen Rusya ve Ortadoğu’ya kaydığı görülse de pazarı hâlâ ABD’li tüketiciler domine ediyor” yorumunu yapıyor. Sektörün temelini oluşturan sermayenin deneyimli ve yatçılık kültürü olan Batı’dan geldiğine de dikkat çeken Poerio, Doğu’nun etkisini de yadsımıyor. Zira Rusya, Çin ve Ortadoğu’dan yükselen talep hem üretimi canlandırıyor hem de sektöre yeni para girişi sağlıyor. Poerio, “Müşterilere baktığımızda da Latin Amerika, Brezilya, Türkiye ve yeraltı zenginlikleriyle gelen kalkınma konusunda Rusya’nın ayak izlerini takip eden Kazakistan gibi ülkelerden her geçen gün daha fazla talep geldiğini görüyoruz” diyor. 
2011 yılında teslim edilen teknelerin yüzde 79’unun Avrupa’dan geldiğini söyleyen Poerio, “Bu oran, her ne kadar 2012’de yüzde 75’e düşse de çok önemli değil. Avrupa ülkeleri içindeki ayrışmada da İtalya liderliğini sürdürüyor ama Almanya’nın da pazar payı giderek artıyor. 
ABD’deki kayıp daha çarpıcı. Örneğin 2009’da yüzde 17 olan pay, geçen yıl yüzde 11’e düşmüş” diyor. Poeiro, Doğu’ya kayan payın ABD’deki düşüşe denk geldiğine vurgu yapıyor. 
Üretim ve tüketim raporları ülke bazında incelendiğinde İtalya’nın açık ara liderliği bırakmadığı görülüyor. Poerio bu durumu “Ülkenin güçlü tarafı, Alman veya Hollandalı üreticilere nazaran daha düşük fiyat etiketleri ve kaliteli İtalyan işçiliğiyle üretim yapıyor olmaları. Buna ek olarak kendini kanıtlamış onarım tersaneleri ve popüler seyir rotalarına olan yakınlığı da İtalya’nın süregelen başarısında rol sahibi” sözleriyle yorumluyor. Birkaç yıldır pazarını Doğu’ya kaptırsa da ABD’de de bu yıl hareketlilik göze çarpıyor. Poerio, “ABD kararlı bir şekilde pazardaki konumunu eskisinden daha da sağlamlaştırmaya odaklandı. Ülkedeki tersanelerden bazıları pek çok sipariş almayı başardı ve 2013 yılı için olumlu sinyaller veriyor. 
Süper yat müşterilerinin büyük çoğunluğunun da ABD’li olduğunu göz önünde bulunduran ABD tersaneleri, bu müşterileri yerli malı kullanmaya teşvik etmeye başladı” diyor. 

EN HIZLI BÜYÜYEN TÜRKİYE 
Sektörde en hızlı gelişim gösteren verilere sahip olan ülkenin Türkiye olduğuna dikkat çeken Poerio, “Türkiye 10 yılda hızlı ve tutarlı gelişim gösterdi, ürettiği teknelerle listede ilk üç içine girdi. İşçilik ve üretim maliyetlerinin düşük olması potansiyel müşteriler için önemli bir etken. 
Ayrıca yine bu düşük maliyetler, proje aşamasındaki bir tekneye yatırım yapacak olan müşteriler için de Türkiye’yi önemli ve sağlam bir seçenek haline getiriyor. Bir zamanlar sadece ‘üretim için ucuz bir alternatif’ olarak kabul edilen Türkiye, artık sektörün önde gelen ‘oyuncularından’ biri olarak kabul ediliyor” diyor. 

<p> </p>

Ali Babacan casusluktan tutuklanan Metin Gürcan'ı nasıl savundu?

Türkiye'nin en yüksek barajında geri sayım başladı!

Tahtaköprü Barajı'nda korkutan görüntü! Su seviyesi yüzde 2'ye düştü

Milli Deniz Topu'nun test atışı gerçekleşti! Tam isabetle vurdu