• $9,7357
  • €11,3612
  • 563.375
  • 1479.93
29 Kasım 2016 Salı

Seçim sonucunu doğru tahmin nasıl yapılmalı?

Beni tanıyanlar çok sayıda uluslararası medyayı (Almanca ve İngilizce) her gün yakından izlediğimi bilirler. Bu arada her yazısını okuduğum çok sayıda olmasa da birçok yazar vardır. Bunlardan bir tanesi de İngiliz Gazetesi Financial Times’ın ABD Managing Editörü olan Bayan Gillian Tett’tir.

1967 doğumlu olan Gillian Tett ilk eğitimlerini Londra’da yapmıştır, şu anda ABD’de çalışmasına rağmen, o bir İngilizdir. Eğitiminin sonunda Cambridge Üniversitesi’nde Sosyal Antropoloji Doktorası yapmıştır. Doktora çalışmasını Tacikistan üzerinde yapmış ama sonrasında akademik işleri bırakarak,1993 yılında Financial Times gazetesinde çalışmaya başlamış. Çok sayıda kitap da yazmış olan Tett 2006-2007 yıllarında global krizin geldiğini gündeme getiren çok sayıda yazı yazmıştır. Daha sonra da global kriz ile ilgili kitaplar da üretmiştir. Bu nedenle de çok sayıda da ödül almıştır.

Bayan Tett üniversitede aldığı antropoloji ve empirik araştırma bilgisini sık sık kullanmaktadır. Dün Financial Times’ın 26 Kasım tarihindeki sayısında sekizinci sayfadaki yazısı ise çok ilginçti.

Tett bir evvelki hafta ABD Antropoloji Derneği’nin yıllık toplantısına gitmiş ve orada konuştuğu kimselerin bir numaralı derdinin bu yılki "Şükran Günü ve Christmas toplantılarında eş dost ile masada nasıl konuşacağız, bu Trump konusunu nasıl hazmedeceğiz?" türü konuşmaların gündemde olduğunu görmüş. Bu nedenle bu haftaki köşe yazısında Trump meselesine dair bir yazı yazmış.

Tett der ki üç önemli yaklaşım önemli.

Birincisi, önümüzdeki günlerde Fransa, İtalya ve Hollanda’da da seçimler olacak. Bu nedenle özel araştırma şirketlerinin açıkladıkları anket sonuçlarına hiç itibar etmeyin diyor.

İkincisi, insanların gerçek tercihlerini utanç nedeniyle anketçilere pek söylemediklerini, şirketlerin araştırmalarını yaparken sordukları sorularda çok dikkatli olmaları gerektiğini, söylüyor. Çünkü ABD’de anketlerde en başarılı olan firma, yani seçim öncesi en başarılı sonucu elde eden anket firması Trafalgar Group adlı muhafazakâr bir şirket olmuş. Bu şirket şüpheci olduğundan, anket sorusunda “Sizin komşularınız kime oy verecekleri söylüyorlar?” gibi kişiyi direkt muhatap etmeyen, utandırmayacak sorular sormuşmuş. Trafalgar bu soru tarzıyla, kişileri zora sokmadan ve utandırmadan gerçekleri alabilme yaklaşımıyla, hem kazananı, hem de seçim sonucunu belirleyen Pennsylvania ve Michigan eyalet seçimlerini bilebilmiş.

Üçüncüsü, Tett der ki, komplike matematik modeller ile seçim sonucunu peşinen öğrenmeye çalışmanın da pek güvenilir olmadığını, antropolocular gibi, değişen kültürü yakalamanın gerektiğini anlamak, seçim sonucu tahmin çabasında çok önemlidir.

<p class='MsoNormal'>Fatih'te arıza yapan İETT otobüsü, vatandaşlar tarafından  yaklaşık 300 metre i

İETT otobüsü arızalanınca 300 metre itildi

Galatasaray'ın Nef Stadı'ndaki taraftara açık antrenmanından fotoğraflar

Nesli tehlike altındaki şah kartal, Ankara'da tüfekle vuruldu

Tavşanlı Höyük'te bölgenin 'endüstrileşmiş ticaret merkezi' olduğuna dair bulgulara ulaşıldı