• $13,8021
  • €15,6451
  • 789.518
  • 1927.39
30 Nisan 2014 Çarşamba

Dijital habercilik ve basılı medya rekabeti

Amerika’da 40 yaşın altındaki Amerikan iktisatçılarına her yıl verilen bir ödül var. Adı John Bates Clark madalyası! Geçmişte bu madalyayı alanlar arasında daha sonra Nobel ve şöhret kazanmış çok önemli iktisatçılar da var. Örneğin ünlü Milton Friedman veya Paul Krugman da John Bates Clark madalyasını kazananlar arasında idiler. Bu yıl Amerikan Ekonomi Kurumu madalyayı henüz adı pek tanınmayan ama çok üretken bir iktisatçıya verdi. Chicago Üniversitesinden Matthew Gentzkow! Gentzkow madalyayı yazılı medya açısından son derece önemli olan bir konudaki çalışmalarıyla aldı. Ödül alan araştırma ve çalışmalarının teması haber medyasının yani gazetelerin çok dalgalanan ekonomik durumu ve gelecekleri idi!

BU YAZIYI SPİKERDEN DİNLEMEK İÇİN TIKLAYIN
Bilindiği gibi yazılı medya karşısında ciddi bir rakip çıktığından beri sorunlu. Yazılı medyanın karşısındaki rakip de online ve büyük çapta parasız olan dijital haber medyası idi. 1980 ila 2012 arasında gerçekten de korkulduğu kadar dijital rekabet ortaya çıkmıştı ve klasik basılı medyayı okuyarak geçirilen zaman nerede ise yarıya inmişti.
Ancak biraz dikkatli bakılırsa da klasik medyaya düşen zamanın azalması büyük çapta 2000 yılından önce gerçekleşmişti. Bu süreçte “web” henüz bebeklik süresini geçirmekte idi. Ama 2008 ile 2012 arasında dijital medya ile geçirilen zaman hızla artarken gazetelere ayrılan okuma zamanının düşüşü de çok daha yavaş olmaya başlamıştı.

Reklam geliri gerilemeye başladı

Yazılı medyanın ve gazetelerin esas önemli ekonomik sorunu ise reklam konusunda gerçekleşiyordu. Gazetelerin reklam gelirleri enflasyon için düzeltme yapıldıktan sonra incelendiğinde, reklam gelirleri 1953 yılının oldukça düşük düzeyine kadar gerilemişti. Gerçek şu ki, 2008-2012 arasında okurların kağıda basılı haber okuma için harcadıkları saat başına reklam geliri nerede ise yarıya inmişti. Çünkü dijital medya birçok farklı alternatif yaratmakta idi. Doktor Gentzkow’a göre burada bir kötü haber yoktu, çünkü online reklamlar çeşitli okur cinslerine göre yönlendirilebilirdi ve reklam verenler için de bu çok önemli idi. Ama dikkat edilmesi gereken de okurların online haber hikayeleri ile giderek daha az zaman harcadığı olgusu idi. Bunun anlamı da okurların basılı medyadaki haber hikayelerini okumak için daha fazla zaman harcadıkları gelişmesi idi.
İnternetin ilk başladığı dönemde birçok yazılı medya karar vermek zorunda kalmışlardı. Online haber rakip mi idi yoksa tamamlayıcı ek bir kanal mı idi, karar pek verilememişti. Medya burada ilk başlarda internetten haber dağılımının yazılı medya haber dağılımını destekleyici olacağını düşünmüş ve internet haberciliğini bedava yaymıştı. Bu sayede önceleri yazılı medyanın karı artmış ama sonra da düşmüştü. 2007 yılında Gentzkow tarafından yapılan yeni bir araştırma göstermişti ki eğer gazeteler online haber kanalında bedava değil, paralı hizmet vererek başlamış olsalardı yazılı medya okumak ve dolayısıyla da basılı medyanın kârı daha yüksek olacaktı. Bu gerçek anlaşıldığından beri birçok basılı medya, kendi dijital alternatifini paralıya çevirdi ve yeniden kâr etmeye başladı! Gentzkow’un bulgusu yazılı medya açısından çok önemli bir sonuç!

<p class='MsoNormal'>Peki, bu karar neden önemliydi? Akşam Gazetesi Yazarı  Oğuzhan Bilgin tüm merak

Artık her yerde 'Türkiye'

İsrail hapishanesinden kaçan Filistinli tutuklular mahkemede darbedildi

Bir çiftçi tarafından bulundu! İçinden servet çıktı

Kedilerin en çılgın halleri