• $7,359
  • €8,9552
  • 436.145
  • 1536.11
16 Ekim 2011 Pazar

TUSİAD'ın 'Lüks ithalatın ve israfın bir sınırı vardır' demesini beklerd

Türkiye geçtiğimiz günlerde önümüzdeki birkaç yıl için ekonomide bir yol haritası oluşturacak Orta Vadeli Program'ın sayısal hedeflerini açıkladı. Bu hedeflerin çok kısa bir özeti, büyümenin 2012 yılında yüzde 7.5 düzeyinden yüzde 4 düzeyine yavaşlayacağı, cari denge açığının ise zar zor küçüleceği, ve cari denge açığının küçülmesini hızlandırmak için de, genel iç talebi ve ithalat talebini kısacak şekilde, maliye politikasında sıkılaştırma adımı atılması gerektiği olarak düşünülebilir. Cari denge açığının daha da daralması için, global kriz ortamında ihracatın arttırılması kolay olmadığına göre, ithalatın daraltılması gündeme gelecek. Bu da bir yandan vergi arttırılarak ve bütçe açığını küçülterek içeride talep sıkılaştırması yapmak gerekiyor demek, diğer taraftan da fiyatlar bu vergiler ile artacağından hem talebi, hem de ithalatı kısacak hem de bütçeyi toparlayacak adım atılmış olacak.  
DOĞRUDAN VERGİYİ SEVMİYORUZ
Planda bütçe açığı / GSYİH oranı, yüzde 3-4 arasından yüzde 1 değerine doğru indirilecek deniyor. Bu ek vergi geliri elde edilmesini gerektiriyor. Ülkemizde gelir vergisi toplam vergi hasılatının yüzde 20 kadarı. Kurumlar vergisinin oranı toplam verginin yüzde 10'u. Yani vatandaşlarımız doğrudan vergi vermeyi sevmiyorlar. Buna bir de kayıtdışıyı eklerseniz, gelirin önemli bir kısmı doğrudan vergi ödemiyor. Bu durumda vergi otoritesi de, mecburen, vergiyi dolaylı vergi olarak KDV, ÖTV gibi pek adil olmayan vergi türlerinden topluyor. Ülkemizde toplam vergi içinde KDV yüzde 30, ÖTV yüzde 27 kadar, yani vergide dolaylılaran toplamı, toplamın yüzde 60'a varan paya sahip. Başka ülkelerde ise dolaylı vergi toplamı bu oranın yarısı kadar.

Kore'de lüks araba göremezsiniz
AMA acı gerçek başka yerde. Yurtdışında gezenler gayet iyi bilirler ki, Kore'nin Başkenti Seul'de veya diğer büyük şehirlerinde dolaştığınız zaman yabancı oto görmeniz zor olduğu gibi, dev cip veya Mercedes veya BMW lüks araba göremezsiniz. Bu ülkenin insanları kültürel olarak tasarruf severler. Biz ise gösterişi severiz. En büyük enerji tüketen lüks veya iri kıyım arabalar bizde bulunur. Tümü de ithaldir. Üstelik normal bir aile arabasının üç beş misli ithalat bedeli ve enerji kullanımı olan bu arabaları toplumum küçük bir kısmı ithal eder ve çoluk çocuğun eğlencesine sunarlar. Keza telefonlar ve bir sürü diğer, başka tür, ülke içinden temin edebileceğimiz tüketim malı ithal edilir.

İlk neşter enerijye
ŞİMDİ GSMH oranı olarak yüzde 9-10 arası cari açık verdiğiniz zaman gidişatı durdurmak için bir yerden neşteri vurmanız gerekiyor. Neşter nereye vurulacak? İşe tabii yılda 50 milyar dolara yakın enerji ithalatını fiyat ve vergi mekanizması ile frenleyerek işe başlayabilirsiniz. Yani enerji sektöründe daha yüksek vergi olması kaçınılmaz hale gelecek. Vatandaşı enerji tasarrufuna zorlayacaksınız. Bu üreticiler için maliyeti de arttıracak!

Fatura ödeme zamanı
BENZER şekilde 1600 cc üzerinde otomobiller de vergi ve fiyat artışından payını alacak. Benzer şekilde ithal telefonda, tütünde (yani sigarada) vergi ve fiyat artışı yaparak önlem alınmak zorunda. Şimdi böyle bir durumda ben TÜSİAD'dan ne beklerdim? 'Dolaylı verginin bir sınırı vardır!' ibaresini mi, yoksa 'Lüks ithalatın ve israfın da bir sınırı vardır!' şeklinde bir ibare mi? Üretime dönük olmayan ithalatı, ithal tüketimi ve israfı abartmıştık. Şimdi faturasını ödeme zamanı , gecikmeli olarak da olsa geldi!

<h3>Başkan Erdoğan'da aşı açıklaması</h3><h3>'50 MİLYON DOZ AŞI GELECEK'</h3><p>Başkan Erdoğan, Kovi

26 Ocak 2021 Güncel Haberler

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Muğla'da tarım alanları su altında kaldı

Ağrı Dağı göçmen kuşlara ev sahipliği yapıyor