• $17,9331
  • €18,4099
  • 1039.38
  • 2864.25
27 Ocak 2022 Perşembe 16:58 | Son Güncelleme:

Şişkinlik, stres ile kendini gösteriyor... Kabız olmamak için bu uyarılara kulak verin

Şişkinlik, stres ile kendini gösteriyor... Kabız olmamak için bu uyarılara kulak verin
IHA

Kabızlık hayat kalitesini düşüren bir sindirim sistemi hastalığı. Peki, kabızlık nasıl geçer? Kabız olmamak için ne yapmak gerekir? Tüm hastalıkların bağırsakta başladığını belirten uzmanlar, kabızlık için öneride bulundu. İşte yapılması gerekenler...

Kabızlık birçok kişide görülen sağlık sorunu. İlaç kullanmadan da kabızlığın üstesinden gelebilirsiniz. Peki, ama nasıl? İşte uzmanından kabız olmamak için tavsiyeler...

İHA'da yer alan habere göre, Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Anıl Öztürk, kabızlığın nedenlerini açıkladı.

KABIZLIK NEDEN OLUR?

Gıdalar yoluyla alınması gereken lif eksikliğinin, hareketsizliğin, yetersiz sıvı tüketiminin ve bazı ilaçların yan etkisinin kabızlığın temelde ortaya çıkmasının altında yatan 4 ana sebep olduğunu söyleyen Uzm. Dyt. Öztürk, kabızlığa neden olan durumları ve tedavi için izlenecek yolları şöyle anlattı:

"Beslenmede yeterli lif ve su bulunmadığı zaman dışkı sertleşir, kurur ve kolondan çok yavaş bir şekilde geçtiği için kabızlığa neden olur. Dışkınız bağırsaklarınızda kasılma hareketiyle ilerler ancak beslenmenizde yeterli lif ve su bulunmadığı zaman ya da kolondaki kas kasılmaları yavaş olduğunda dışkı sertleşir, kurur ve kolondan çok yavaş bir şekilde geçer. Bu da kabızlığa neden olur. Lifli gıdalar ise su emilimini artırarak bağırsağa su çekilmesini sağlar, böylelikle bağırsak çapı genişleyip bağırsak lümenindeki basınç azalır. Sonuç olarak da dışkının hacmi ve yumuşaklığı artarak kabızlık önlenmiş olur."

MEYVELERİ SIKMAYIN, POSASIYLA YİYİN

Uzm. Dyt. Öztürk, vücudumuz için gerekli günlük lifi nasıl sağlayabileceğimizle ilgili şu önerilerde bulundu:

"Günde en az 5 porsiyon meyve ve sebze tüketimi gerekir. Posa, meyvenin kabuğunda ve kabuğa yakın kısmında bulunur, bu nedenle meyveleri soymadan kabuklarıyla birlikte tüketmek ve meyve suyu şeklinde sıkarak değil de posasını yok etmeden bütün halinde yemek tercih edilmelidir.

Et yemeklerini sebze ile pişirmek, çorbalara mercimek, kepekli pirinç eklemek gibi yöntemler kullanılabilir. Besin satın alırken etiket okumak alışkanlık haline getirilmelidir. Besinlerin posa içeriği incelenmeli ve posa içeriği yüksek olanlar tercih edilmelidir.

Tam tahıllar ve bunların ürünleri tercih edilmelidir. Kahvaltılık tahıl ürünleri, kepekli, yulaflı veya tam buğday ekmekleri, bulgur gibi hububatlar tercih edilmelidir.

Günün her öğününde rahatlıkla tüketilebilecek taze sebzelerden hazırlanmış salatalar tüketilebilir. Haftada 2 veya 3 kez kurubaklagil yemeği tüketilebilir.

Bol lifli gıdalar dışında gün kurusu, kuru kayısı, kuru erik, kuru incir gibi kurutulmuş meyveler, keten tohumu gibi yağlı tohumlar gibi probiyotik gıdalar kabızlık tedavisinde önemli rol oynuyor."

GÜNDE 30-40 DAKİKA YÜRÜYÜN

Ne kadar az hareket edilirse bağırsakların da aynı ölçüde yavaş çalıştığını dile getiren Uzm. Dyt. Öztürk, şöyle devam etti:

"Her gün en az 30-40 dakika yürüyüş veya egzersiz yaparak bağırsaklarınızın çalışmasını artırabilirsiniz. Bu egzersizlere ek olarak gün içerisinde daha aktif olmaya gayret edebilirsiniz (Eğer çalışıyorsanız kendi çayınızı kendiniz alabilirsiniz, asansör yerine merdivenleri kullanabilirsiniz, gün içerisinde gideceğiniz yerler yakınsa hiç araç kullanmadan yaya olarak gidebilir, uzaksa da birkaç durak önceden inip yürüyebilirsiniz)"

BOL SU TÜKETİN

Herkesin tüketmesi gereken su miktarının gün içerisinde aldığı kalori miktarı ile doğru orantılı olduğunun altını çizen Uzm. Dyt. Öztürk, "Ancak bu durumu ortalamaya vurduğumuzda kadınlar için 2-2,5 litreyi, erkekler için ise 2,5-3 litreyi günlük olarak tüketilmesi gereken su miktarı olarak belirleyebiliriz" dedi.

DOKTOR TAVSİYESİ OLMADAN İLAÇ KULLANMAYIN

Kullanılan bazı ilaçların kabızlığa neden olabileceğini vurgulayan Uzm. Dyt. Öztürk, şunları söyledi:

"Güçlü ağrı kesicilere, özellikle içerisinde kalsiyum ve demir bulunan vitamin haplarına gerçekten ihtiyacınız yoksa kullanmayı bırakabilirsiniz, ancak zaten bir hastalıktan dolayı kullanmak durumundaysanız doktorunuzun tavsiyesiyle dışkınızı yumuşatacak bir ilaçla beraber kullanmalısınız. Yine antidepresanlar ve bazı mide ilaçları kimi insanlarda kabızlığa sebep olmaktadır. Yukarıda bahsettiğimiz bu yaşam tarzı değişikliklerine rağmen kabızlık probleminiz devam ediyorsa bir Gastroenteroloji veya iç hastalıkları uzmanına başvurmanız gerekmektedir. Çünkü tıbbın babası sayılan Hipokrat'ın da yıllar önce dediği gibi tüm hastalıklar bağırsakta başlar."
  • kabızlık
  • kabızlık için ne yapılmalı
  • sindirim sistemi hastalığı
  • sağlık
  • kabız olmamak için
Türkiye'den GÖKDOĞAN hamlesi... Menzili revize edildi! Atina'da büyük panik
Türkiye'den GÖKDOĞAN hamlesi... Menzili revize edildi! Atina'da büyük panik

Türkiye'den GÖKDOĞAN hamlesi... Menzili revize edildi! Atina'da büyük panik

3 il için petrol arama ruhsatı verildi
3 il için petrol arama ruhsatı verildi

3 il için petrol arama ruhsatı verildi

Büyümenin öncü göstergesi... Sanayi üretimi yıllık bazda yüzde 8,5 arttı
Büyümenin öncü göstergesi... Sanayi üretimi yıllık bazda yüzde 8,5 arttı

Büyümenin öncü göstergesi... Sanayi üretimi yıllık bazda yüzde 8,5 arttı