• $31,0916
  • €33,7067
  • 2025.67
  • 9360.01
18 Şubat 2023 Cumartesi 13:02 | Son Güncelleme:

Demansa yakalanmamak için uzman isimden 7 altın öneri

Demansa yakalanmamak için uzman isimden 7 altın öneri

Alzaymır ve demans nörolojik ve ciddi rahatsızlıkların başındadır. Yapılan araştırmalar demans hastalığına yakalanan insan sayısının günden güne arttığını ifade ediyor. Peki demanstan korunma yolları neler? Hangi yaşam tarzına sahip bireyler tetikte olmalı? İşte yanıtı...

Alzaymır ve demans hastaları yakın zamanı unutmaya başlar. Çok eski tarihleri ise dün gibi hatırlar. Hafıza problemiyle başlayan bu hastalık bunamaya kadar gider. Peki demans ve Alzaymırdan nasıl korunmalı? İşte detaylar...

Uzman isim Milstein, kendisinin de uygulamaya devam ettiği yedi altın kuralı ve keskin bir beyin için gerekenleri paylaştı. Uzman isme göre, insan beyni 40 yaşından itibaren kapasitesini kaybetmeye başlıyor ve her on yılda %5 oranında kaybediyor. CNBC'de yayınladığı bir makalede "Bunun hafıza ve konsantrasyon üzerinde büyük bir etkisi olabilir" diye belirtiyor . Ayrıca DSÖ, 55 milyondan fazla insanın demansla yaşadığını tahmin ediyor, bu rakam 2030'da 78 milyona ve 2050'de 139 milyona ulaşmış olacak.

Ancak en yaygın hastalığı Alzheimer olan bu sendrom, DSÖ'nün ifade ettiği gibi yaşlanmanın kaçınılmaz bir sonucu olarak görülmüyor. Bu nedenle Milstein, gerçekte hafızayla ilgili hastalıkların gelişimini en çok etkileyen şeyin yaşam tarzıyla ilgili bazı faktörler olduğunu hatırlatıyor. İşte o altın kurallardan bazıları:

DEMANSTAN KORUYAN 7 ÖNEMLİ BİLGİ

1. Kan basıncını kontrolde tutun ve kolesterolü uzak tutun

Kalp günde yaklaşık 115.000 kez atan ve her vuruşta vücudun oksijeninin yaklaşık %20'sini beyne gönderen bir organ olarak ifade ediliyor. Yüksek tansiyon ise kalp kasını zayıflatabilir ve inmenin ana nedenlerinden biridir. İdeal olarak, 120/80'i geçmemelidir. Ayrıca kolesterol de "beyin ve sinir sisteminin sağlığında" belirleyici bir rol oynamaktadır. Bu iki unsura dikkat edilmesi bunama ile mücadelede önemlidir.

2. Şeker seviyeleri önemli

Uzman isim şeker seviyeleri hakkında "Kan şekeri beynin ana yakıtıdır. Yetmezse enerjin olmaz; çok fazla ise kan damarlarını ve dokuları tahrip edebilir, bu da erken yaşlanmaya ve kalp-damar hastalıklarına neden olur" ifadelerini kullanıyor.

Bu sebeple aşırı şeker konusunda dikkatli olunması gerektiği ifade ediliyor. Çünkü bu, dekstroz, fruktoz, glikoz veya sükroz gibi diğer isimlerle "paketlenmiş gıdalardan" gelir. Bu tarz şurupları içeren herhangi bir ürün konusunda da çok dikkatli olunmalı.

3. Uyku apnesi olanlar dikkatli olmalı

Milstein, "Çalışmalar, tedavi edilmemiş uyku apnesi olan kişilerin hafıza kaybı riskini genel nüfusa göre ortalama 10 yıl daha erken artırdığını gösteriyor" şeklinde konuşuyor. Uzman isim "Tutarlı bir yatma ve uyanma zamanı ayarlayın; yatmadan bir saat önce cihazları kapatın; yatmadan önce rahatlatıcı bir şeyler yapın ve mümkün olan en kısa sürede güneşe çıkın" tavsiyesinde bulunuyor.

4. İyi beslenme ve diyet

Uzman isim, alışveriş sepetinde somon, avokado, fındık, yaban mersini veya turpgiller (brokoli gibi) yağlı balıkların eksik olmadığını ifade ediyor. Aldığı yiyeceklerin ne zaman bozulacağını da hesaba kattığını söylüyor. Ultra işlenmiş yiyeceklerde genellikle uzun süre dayanmalarını sağlayan katkı maddeleri veya koruyucular bulunduğu biliniyor.

5. Sigara içmeyin, içiyorsanız bırakın

"Sigara içenlerin bunama gelişme riski sigara içmeyenlere göre %30 daha fazladır" ifadelerini kullanan iaim, "Tütünün sadece içen için değil, etrafındakiler için de sonuçlarının ne olduğunu zaten biliyoruz." diyor.

6. Sosyal bağlantılar kurun

"İstenmeyen yalnızlığın ciddi sağlık sonuçları vardır." şeklinde konuşan isim, "Sosyal ilişkilerin izolasyon ve yalnızlığı azaltmak için hayati önem taşıdığını unutmayın. Küçük nezaket eylemleri yaparak, serotonin ve endorfinler gibi beyin kimyasallarını harekete geçireceğiz" ifadelerini kullanıyor.

7. Sürekli yeni beceriler öğrenin

Milstein'a göre, iyi bir hafızayı korumak, yalnızca Sudoku ya da çapraz bulmaca gibi beyin oyunları meselesi değildir. İyi bir hafıza için öğrenme becerileri ve bilgi edinme, beyinde yeni bağlantılar kurmak da önemlidir. Ne kadar çok bağlantı kurarsanız, hafızanızı koruma ve hatta geliştirme olasılığınız o kadar artış gösterecektir.

EnsonHaber

KAAN'ın yankıları sürüyor: F-35'in müşterilerine göz koydu
KAAN'ın yankıları sürüyor: F-35'in müşterilerine göz koydu

KAAN'ın yankıları sürüyor: F-35'in müşterilerine göz koydu

İstanbul'a yeni nesil raylı ulaşım! Süre 20 dakikaya iniyor
İstanbul'a yeni nesil raylı ulaşım! Süre 20 dakikaya iniyor

İstanbul'a yeni nesil raylı ulaşım! Süre 20 dakikaya iniyor

Goldman Sachs'dan Türkiye raporu! 'Türk lirasının değerlenme hızı sürecek'
Goldman Sachs'dan Türkiye raporu! 'Türk lirasının değerlenme hızı sürecek'

Goldman Sachs'dan Türkiye raporu! 'Türk lirasının değerlenme hızı sürecek'