• $8,626
  • €10,1245
  • 492.11
  • 1385.61
31 Mart 2012 Cumartesi

Kahve mucizesi

Simge Çıtak
Simge Çıtak

Beslenme bilimi, neredeyse her gün gelişiyor, yenileniyor. Çeşitli gıdaların, bilmediğimiz faydaları-zararları, yanlış bildiğimiz özellikleri gibi yeni bilgiler çıkıyor ortaya. Örneğin, son yıllarda yapılan tüm çalışmalar, kahvenin doğal ve güçlü bir antioksidan kaynağı olduğunu gösteriyor.
Antioksidanlar, vücudumuzdaki oksidatif hasarlara karşı savunmamızı sağlayan biyolojik silahlar... Bu hafta, kahvenin antioksidan etkileriyle ilgili son çalışmaları sizlerle paylaşmak istedim.
İKİ KÜÇÜK ÇEKİRDEĞİN MARİFETİ
İçinde sadece iki küçük çekirdek bulunan her bir kahve meyvesi, sahip olduğu yüksek antioksidan özelliğiyle aslında büyük bir mucizeyi de içinde saklıyor. Meyvenin çekirdekleri aslında yeşil ve yeşil hali de kavrulmuş hali de antioksidan özellikteki bileşiklerden yana zengin.
Polifenol, serbest radikallerin vücut üzerindeki zararlı etkilerini azaltarak hücreleri korumaya yardımcı olan antioksidanlardan biri. İçinde en fazla polifenol bulunan gıdaların başında kahve geliyor ve kahve çekirdekleri kavrulduklarında da bu özelliklerini yitirmiyor. Kahve ağacındaki bir çiçek olarak yaşamına başlayan kahve çekirdeği, yüzde 100 doğal süreçlerden geçirilerek muhteşem kokulu, antioksidan aktivitesi zengin bir fincan kahveye dönüşüyor.
KAKAO VE YEŞİL ÇAYI GEÇTİ
Kahvenin antioksidan içeriği, kapasitesi ve beslenmede antioksidan alımına katkısıyla ilgili özellikle 2000 yılından sonra çok sayıda çalışma yapılmaya başlandı. Bu çalışmalarda kahvenin içeriğindeki biyoaktif bileşenlerle önemli bir antioksidan kaynağı olduğu belirtiliyor. Kahvenin antioksidan alımına katkısını değerlendiren çalışmaların en çarpıcılarından biri Scranton Üniversitesi'nde yapılmış. Bu çalışmada meyve, sebze, şarap, baharat ve yağları da kapsayan 100'den fazla besinin tüketim sıklığı da göz önüne alınarak, Amerikalıların günlük antioksidan alımına katkısı değerlendirildiğinde, en önemli kaynaklardan biri olarak kahve görülmüş...
İçime hazır porsiyon miktarı üzerinden polifenolden zengin içeceklerin antioksidan kapasitesi karşılaştırıldığında kahvenin bir fincanda en yüksek antioksidan kapasitesine sahip olduğu görülmektedir. İçecekler arasında yapılan çalışmada kahveyi kakao, yeşil çay, siyah çay ve kuşburnu izliyor. 2009 yılında 8 bin 700 Japon ile yapılan bir çalışma ise çay tüketimiyle anılan Japonların da beslenmede en önemli antioksidan kaynağının kahve olduğunu bunu yeşil çayın takip ettiğini gösteriyor.
İspanya'da yapılan başka bir çalışma da İspanyolların diyetlerinden aldıkları antioksidanların yüzde 66'sının kahveden geldiğini göstermektedir.
ÜÇ FİNCANI AŞMAYIN!
1987'de FDA (ABD Gıda ve İlaç Dairesi) normal kafein tüketiminin sağlığı tehdit edecek bir riske yol açmayacağını tekrar onayladı. 190'ın üzerinde ülkede de sağlık otoriteleri tarafından kafeinin güvenli olduğu kabul edildi. Her şeyde olduğu gibi kafeinin tüketim dozu da elbette sağlık açısından önemlidir. Günlük güvenli doz 300 mg olarak kabul ediliyor. Bu da üç-dört fincan Türk kahvesi, beş-altı fincan hazır kahvede bulunan miktar. Kakao içeriği nedeniyle çikolatada da bir miktar kafein bulunuyor. Gün içinde tüm bu besinleri bir arada tüketebildiğimiz için iki-üç fincan kahve tüketimi önerilir. Kafeinsiz kahvenin de antioksidan içerdiğini bilmek, kafeine hassasiyeti olanlar için faydalı olabilir.

Polifenol miktarına göre en önemli antioksidan kaynakları:
Kırmızı şarap: 200-800 mg/kadeh
Kahve: 150-550 mg/kupa
Kakao: 150-200 mg/kupa
Yeşil çay: 150-200 mg/kupa

<p>Milli insansız hava araçlarından TEKNOFEST uçuşu... Bayraktar ve Akıncı birlikte uçacak.</p>

Bayraktar ve Akıncı birlikte uçacak

Galatasaray Kayseri'de

Etna Yanardağı'ndaki hareketlilik korku yarattı

TEKNOFEST İstanbul'da Türk Yıldızları'ndan muhteşem gösteri