• $7,3838
  • €8,9349
  • 415.435
  • 1471.39
20 Mart 2011 Pazar

Ara öğün yesek mi yemesek mi?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Ara öğün tüketimi, kan şekerinizi dengede tutarak çabuk acıkmayı ve bir sonraki öğünde çok fazla yemeyi engellerken metabolizma hızını da artırır. Metabolizma hızının artmasına bağlı olarak da kilo kaybı hızlanacaktır.


Geçen hafta bir gazetede ara öğün tüketmenin şişmanlattığı yazıyordu. Hangi araştırma? Ne zaman hangi ülke insanlarıyla yapılmış belirtilmemişti... Detay olmadan araştırmayla ilgili yorumda bulunmak çok güç. Ancak 14 senede, 3 binden fazla T.C. vatandaşıyla çalıştım. Buna dayanarak söyleyebilirim ki ara öğün yemek genel olarak kilo vermeye yardımcı oluyor. Ancak 'genel olarak' diyorum. Herkes ara öğün yemek zorunda değildir. Bununla birlikte ara öğün tüketmek 'zorunda olan' hastalar da bulunuyor. Şeker hastaları, reaktif hipoglisemi sorunu ve mide rahatsızlıkları olanlar, ara öğün tüketmek zorundadırlar.

NE ZAMAN TÜKETİLMELİ?
İnsanın kendi bedenini tanıması çok önemlidir. Bedeninizle doğru bağlantıdaysanız, ara öğün yapmanın size iyi gelip gelmediğini anlayabilirsiniz. Bedeninizle doğru bağlantı, acıktığınızı fark etmek demektir. Doğal olarak acıktığınızda da yemelisiniz.
Bir danışanım sabahla öğle arasında acıkmadığını, bir şey yemeye ihtiyaç duymadığını, en fazla biraz süt ilave edilmiş bir kahve içebildiğini söylemişti. Bu durumda onun ara öğünü var mıdır? Ara öğün tüketmeli midir? Aslında acıkmadan bir şeyler yiyorsanız, alışkanlıktan yiyorsunuz demektir. Oysa doğru beslenme, alışkanlıktan değil, vücudumuzun sesiyle beslenmektir.
ABD'de uygulanan bazı kilo verme programlarında kişilere 3 öğün beslenmeleri öneriliyor. Ancak yemek saatleri çok sıkı ve düzenli. En geç 18'de akşam yemeğini yemeyi bitiriyorlar. Ve saat 18'den sonra hiçbir şey yemiyorlar.
Ancak bizim hayatımızda, öğlen yemeklerimizle akşam yemeklerimiz arasında uzun bir saat aralığı olmak zorunda kalıyor. Öğlen yemeğini ortalama birde yiyebilen biri, akşam yemeğini en erken sekiz civarında yiyebiliyor. Bu da çok fazla bir zaman aralığı. Bedenin yaklaşık olarak yedi saati hiçbir şey yemeden, bir de üstüne çalışarak geçirmesi, çok doğru bir beslenme tarzı olmuyor. Bu nedenle kişinin beslenme düzenini kendi yaşamına uygun olarak planlaması çok önemli. Yedi saat boyunca hiçbir şey yemeden akşam yemeğine geçerseniz muhtemelen kan şekeriniz çok düştüğü için yemekte ihtiyacınızın çok daha fazlasını tüketebilirsiniz.
Sabah 10'da kalkıyorsanız sabahla öğlen arasında bir daha ara öğün yapmaya gerek olmayabilir. Ama sabah yedide kahvaltı yapıyor ve öğlen birden önce yemek yiyemiyorsanız, vücudunuzun ara öğüne ihtiyacı olabilir. Ancak burada en önemlisi, kendi bedeninizi dinlemeniz. Kendinizi diğer insanların şablonlarına adapte etmeyin. Başka birisi için doğru olan, sizin için doğru olmayabilir.

PEKİ, ARA ÖĞÜN  NE DEMEK?
Peki, bunca sözünü ettiğimiz ara öğün ne demek? Ara öğün tüketimi, iştahınızı kontrol altına almakta etkilidir. Ara öğünle hem kilo kontrolü sağlamak hem de mide ve bağırsak sisteminizi rahatlatmak daha kolaydır.
Bu konuda algılamada yanlışlıklar olduğunu da görüyorum. En önemlisi miktarın ne olduğu? Ana öğünde fazla yediyseniz, bir de ara öğün yerseniz tabii ki kilo alırsınız. Her öğünde olduğu gibi ara öğünlerde de porsiyon miktarları küçük olmalıdır. Çünkü gereğinden fazla tüketilen her besin vücutta yağa dönüşür.
Ara öğün tüketimi, kan şekerinizi dengede tutarak çabuk acıkmayı ve bir sonraki öğünde çok fazla yemeyi engellerken diğer taraftan da metabolizma hızını artırır. Metabolizma hızının artmasına bağlı olarak da kilo kaybı hızlanacaktır.
www.simgecitak.com

Ara öğünde ne yemeli?
- Bir gün içinde yediklerinizi 6 öğüne bölmek, daha fazla enerji harcamanıza sebep olur. Vücudunuzun enerji yakımını bir kalorifer kazanına benzetebilirsiniz. Vücudu rölantide çalıştırmak, enerji harcamasında daha etkili olur. Günlük 1500 kalorilik yiyecek toplamını 2 öğün yerine 5 öğünde tüketmeniz, daha fazla enerji harcamanızı sağlar. Çünkü her yediğiniz besinle tüm sindirim sistemi çalıştığı yediğinizin yanma enerjisiyle birlikte kilo vermek kolaylaşıyor.
- Sadece kilo vermek olarak düşünmeyin, gaz ve sindirim şikayetiniz varsa ve çok hızlı yemek yiyorsanız, öğünleri bölerek yemek çok daha sağlıklı.
- Ara öğün faydalıdır ama ara öğünlerde ne tür besinler tüketildiği de çok önemlidir. Genelde ara öğün denildiğinde kişilerin aklına abur cuburlar, yağlı ve şekerli yiyecekler gelir. Fakat ara öğünlerde bu tür besinleri tüketmek, kilo almanızla sonuçlanacaktır. Özellikle şekerli besinleri tüketmek, kan şekerinde ani yükselmelere ve sonrasında ani düşüşlere sebep olacaktır.
- Ara öğünler için 100-200 kalori civarında sağlıklı seçimler yaparsanız, hem kilo kontrolünü sağlayarak formda kalır hem de kan şekerindeki dalgalanmaları engellemiş olursunuz.
- Taze ve kuru meyveler, kolay taşınması açısından iyi birer ara öğün alternatifidir. Beraberinde süt, yoğurt veya ceviz ile tüketimiyse, daha dengeli ve tok tutan seçimlerdir.
- Ara öğünlerde lifli besinler tüketmeye özen göstermelisiniz. Çünkü lifli besinlerin midede kalma süreleri fazla olduğundan daha uzun süre tok tutarlar. Meyve ve sebzeler, tam tahıl ürünleri, lifli besinler arasına girmektedir.
- Light adı altındaki ürünlerin tüketimine de dikkat edilmelidir. Ara öğün için tercih edilebilir fakat 'nasıl olsa light, kalorisi daha az' diye bir oturuşta 1-2 paket bitirmenin size yarardan çok zararı olacaktır.  
- Ara öğünlerde, ana öğün değil ara öğün alındığınızı aklınızdan çıkartmamalısınız.
- Ara öğünlerde, tüketeceğiniz besinlerde farklılıklar yaratabilirsiniz.

<p>Eski Başbakanlardan Prof. Dr. Tansu Çiller, 28 Şubat sürecini, 'Sayın Cumhurbaşkanı Demirel taraf

Eski Başbakan Tansu Çiller'den 28 Şubat mesajı

Avni Yıldırım ve Saul Alvarez müsabaka öncesi tartıldı

Konya'da mısır hasadının yapıldığı tarlada 40 metre derinliğinde obruk oluştu!

Kızılcahamam-Çerkeş Tüneli açıldı! Seyahat süresinin 15 dakikadan 3 dakikaya inecek