Malum, 2023 hedefi ihracatta 500 milyar dolar. Bu 500 milyar dolar, üretimi, iş âlemini ve hatta devleti motive etmek için laf olsun diye ortaya konulmuş bir rakam da değil. İhracatçıların birliği, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, 500 milyar dolar hedefinin nasıl belirlendiğini anlatıyor:
“450 de olabilir, 550 de. Çok iyimser ve çok kötümser senaryoları bir kenara bıraktık, Türkiye’nin ve dünyanın gidişatına göre yaptığımız sektör çalışmalarına göre 540 milyar dolar rakamı çıkmıştı. 500 milyar dolara ulaşabilmemiz için de ana temel konular var: Katma değeri yüksek üretim yapmamız gerekiyor, ar(aştırma)- ge(liştirme), inovasyon, tasarım ve markalaşmaya yönelmemiz gerekiyor.”
Belki bu cümleleri bin kere yazdık ama bin kere daha yazmak gerekiyor.
Katma değeri yüksek üretim, ar-ge, inovasyon, tasarım yapıp, markalaşma yolunda büyük adımlar atmak için ‘yaratıcı’ beyinler gerekiyor. Yaratıcı beyinler için de düşünmek ve hatta ‘icat çıkarmak’ gerekiyor. Ve iş önce ailede başlıyor. Hayal kuran, kurduğu hayalleri projelendiren, daha çok okuyan, daha çok düşünen, düşündüklerini özgürce paylaşan gençler için, geleceğin liderleri için annelere büyük görev düşüyor.
O yüzden de TİM anneleri eğitmeye başladı. TİM’in İstanbul’daki merkezinde YGA Danışma Kurulu üyesi Psikolog Prof. Doğan Cüceloğlu ve yine YGA’dan Sinan Yaman. Selim Altınok ve Kerim Altınok annelere ‘geliştiren anne baba olmayı’ öğretiyorlar.
Dış ticaret değil inovasyon açığı
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) bu yıl üçüncü kez düzenleyeceği Türkiye İnovasyon Haftası, 29-30 Mayıs’ta İzmir’de. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, geçen yıl Türkiye’nin 98 milyon ton mal ihraç ettiğini ve karşılığında 145 milyar dolar ‘kazandığını’ hatırlatıyor ve diyor ki, “Türkiye şayet 98 milyar kilo ürünü Güney Kore gibi 3 dolardan ihraç etmiş olsaydı karşılığında 294 milyar dolar kazanacaktı.”
Oysa Türkiye yaptığı her bir kilo ihracat karşılığında 1 dolar 58 cent elde etti. Küresel inovasyon listesinde ilk sırada yer alan İsviçre ise 4 dolar 20 cent, İngiltere 3 dolar 66 cent, Amerika ve Güney Kore ise yaklaşık 3 dolar elde ediyor. Ve Mehmet Büyükekşi diyor ki, “Türkiye’nin dış ticaret açığı değil, inovasyon açığı var.”
Yabancılar için trafik de kıstas
P&G Türkiye ve Kafkasya Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, dünya çapında 26 ar-ge merkezinden sonuncusunun Singapur’da faaliyete geçtiğini söylerken, Türkiye’deki yabancı sermayenin örgütü YASED’in yeni bir çalışmaya başladığını anlatıyor.
Yabancı sermayeyi cezbetmesi açısından İstanbul’u, Türkiye’yi, Singapur ve Dubai ile karşılaştıracakmış. Tankut Turnaoğlu, “Singapur her alanda iyi çıkıyor. Zaten Asya’nın da merkezi. Bizim için Dubai büyük bir rakip” diyor.
YASED, Türkiye’nin daha çekici olabilmesi için kısa ve uzun vadeli yapması gerekenleri de listeleyecekmiş.
Tankut Turnaoğlu’nun da vurguladığı gibi yabancılar için okul da bir kriter, trafik de. Üretim yapmak isteyenler için İstanbul dolmuş, taşmış durumda, trafik çilesi de malum. İstanbul’un dışına çıktığınız zaman da yabancılar için büyük sorunlardan biri okul.