• $12,5384
  • €14,1468
  • 723.441
  • 1783.39
28 Temmuz 2013 Pazar

Kalem tutan ellere yaratıcılığı öğretiyor

Adel Kalemcilik yürüttüğü sosyal sorumluluk projesi ‘Yaratıcı Çocuk, Yaratıcı Beyin’de ilköğretim sınıf öğretmenlerine ‘çocuk ilk öğrenirken neler önemli, pedagojik olarak onun için neler önemli, yaratıcılığını tetiklerken çocukta nelere dikkat etmek lazım, resim yaparken, bir şey çizerken derste neler söylenmeli, neler söylenmemeli’yi anlatıyor.

Kalem deyip geçmiyoruz. Eli kalem tutanların nitelikleri bir ülkenin vizyonunu, iddiasını belirliyor. Kalem-kırtasiye sektörünün köklü kuruluşlarından Adel Kalemcilik de misyonunu üretim ile sınırlı tutmuyor. Genel Müdür Evrim Hizaler ile yürüttükleri ‘Yaratıcı Çocuk Yaratıcı Beyin’ adlı sosyal sorumluluk projesini konuşuyoruz.
“Geçen yıl İstanbul’da ilköğretim okullarında başlattık. İlçe milli eğitim müdürlükleri ile beraber, ağırlıklı olarak devlet okullarında sınıf öğretmenlerine yönelik yürütüyoruz. Projeyi bu yıl Ankara’ya da taşıdık. 600 öğretmene ulaştık. Hedefimiz her geçen yıl genişletmek.

Her geçen yıl derken, 81 yılda mı tüm Türkiye’ye yönelik proje olacak?

Yok. Okulların yüzde 60’ı 5 ilde. Biz de ona göre gidiyoruz. Kırtasiye ürünleri üreten bir grubuz ama eğitime çok önemli katkılar sağlıyoruz. Çocukların öğrenimine, yaratıcılığına destek olmak için, pek çok geliştirdiğimiz ürünler var. Projede de, çocuk ilk öğrenirken neler önemli, pedagojik olarak onun için neler önemli, yaratıcılığını tetiklerken çocukta nelere dikkat etmek lazım, resim yaparken, bir şey çizerken derste neler söylenmeli, neler söylenmemeli, bunları anlatıyoruz. Ağaçlar neden yeşil denmemeli mesela. Çocuğa empoze etmemek gerekiyor, yaratıcılığını sınıflandırmamak lazım.
Bırakın çocuklar istediği renkte ağaç yapsın.
Aynen öyle. 

Bu yaratıcılıklarını artırıyor öyle mi?

Evet, onları nasıl yönlendirmelisiniz ve onların çalışmalarını nasıl değerlendirmelisiniz, bu önemli.

Eğitim sistemi çocukların yaratıcılığını nerede törpülüyor?

Her geçen yıl eğitim sisteminde farklılık getirmeye çalışıyorlar. Biraz daha ezberi bozmak lazım sanırım. Fikirlerin daha açıkça söylenebildiği, daha açıkça tartışılabildiği derslerin olması gerektiğini düşünüyorum. 

Formatı nereden aldınız?

Bizim ürettiğimiz ürünler zaten çocukların yaratıcılığını destekliyor. Yaratıcılığını destekleyen dünyanın tüm ürünleri ellerinde oluyor. Faber Castel’in doğduğunuzdan ölünceye kadar kullanabileceğiniz çok geniş bir ürün portföyü var. Oyun eğitimi ürünlerimizde de amaç bu, oynarken eğitmek ve yaratıcılığını geliştirmek.Bu fikirle akademisyenlere gittik. Eğitim fakültesinde çalışan yani öğretmenleri eğiten Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim görevlisi Prof. Dr. Belma Tuğrul’un ‘Çocukların gözünden bakabilmek’ konulu sunumunun ardından, Ressam Faika Şafak ile çeşitli resim tekniklerinden uygulamalar gerçekleştiriyoruz. Biri yaratıcılığın önemini anlatıyor. Diğeri de boyama tekniklerini öğretiyor.
Öğretmenler mezun olduktan sonra ortalama 25 yıl bilfiil çalışıyorlar. Ama aldıkları farklı farklı eğitimler sınırlı olabiliyor. Burada bizim amacımız çocuklarımızı da yetiştiren öğretmenlere destek olabilecek, onların da bilgilerini tazeleyebilecekleri bir platform yaratmaktı. İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri de çok destek oldular, onların onayıyla bu eğitim programı sonucunda öğretmenlere sertifika veriyoruz. 

Lokomotif Faber Castell

1969’da Adel Kalemcilik kuruluyor. İlk günden itibaren Faber Castell ile know how anlaşması var, lisanla Faber Castell markalı ürünleri üretiyor. 1996’da ortak oluyorlar, yüzde 15.40 hisse Faber Castell’e ait. Adel bünyesinde iki ana marka var. Faber Castell ve Adel.      Satışlarının yüzde 90’ı Faber Castell markalı ürünler.
252 yaşındaki Faber Castell 15 ülkede üretim yapıyor. Almanya çıkışlı ama Amerika’da en eski tescil edilmiş marka.
Adel ise 55 ülkeye ihracat yapıyor. İhracatt a ilk beşte: Rusya, İran, Filistin, Güney Afrika ve Macaristan var.
“Filistin niye?” sorusuna Evrim hanım, “İhracat dediğiniz şey biraz deneme yanılma, bir de doğru zamanda girmek. İyi bir boşluk yakalanmış, iyi bir distribütörümüz var” diye yanıtlıyor.  

‘Beş yılda iki kat büyüdük’
Fatih projesi, teknolojideki gelişimlerle kalem satışları düşecek mi?

Internet, sosyal medya kullanımı ile dünyada ilk 10 içine giriyoruz. Ama düşünmek, kendinizi ifade etmek, yaratmak, kutlamak veya öğrenmek istediğinizde elinize mutlaka kağıt kalemi alıyorsunuz. Son 5 yılda biz iki kat büyümüşüz. 

Tüm sektör mü, Adel Kalemcilik mi?

Biz büyüdük. Sektörle ilgili maalesef net veri yok. Yarısından fazlası kayıt dışı. Tahminimize göre pazar 1 milyar TL büyüklüğünde, bizim de 13-14 puan payımız var. Fatih projesi gibi projeler eğitimi desteklemek, biraz daha esnek sistem yaratmak için, bunlar dördüncü sınıftan sonra başlıyor. İlk 4 sınıfta çocuklar yine yazmayı, okumayı öğrenirken kağıt kalem kullanıyor. Sırf kağıt kalemle sınırlı da değil bizim ürün grubumuz. Faber Castell’in mottosu yaşam boyu arkadaş. Klişe gibi gözükebilir ama çok iddialı bir motto. Portföyüne baktığınız zaman 3 yaşından itibaren oyun hamurlarıyla başlıyorsunuz, okula gittiğinizde elinize kurşun kalem alıyorsunuz, boyama yapmak istediğinizde pastellerini, sulu boyalarını alıyorsunuz. Lisede de tükenmezler, mekanik kalemler yani 0.5 kalemler giriyor. Para kazanmaya başladığınızda dizayn ürünlere yöneliyorsunuz. 

Rusya’da tek başına bir iş kadını

Evrim Hizaler meslek hayatına Anadolu Grubu’nda başlamış. “Üniversiteyi bitirip Anadolu Grubu’nda pazarlama uzmanı olarak işe başladım. 2010 başında Efes’in pazarlama direktörü olarak Rusya’ya gittim.” 

Rusya’da Türk iş kadını olmak kolay mıydı?

Hep şunu duydum. Bugüne kadar tek başına gelip bir kadının çalıştığına şahit olmadım. Rusya’da bir kadın olarak çalışmanın zorluğu yok. 

Rusya, Efes Grubu’nun çok önemli bir pazarı. Ruslara bira satmak kolay mı?

Değil. Ruslara herhangi bir ürünü satmak kolay değil. Marka bağımlılıkları çok düşük. Çok daha fazla denemek istiyorlar. İkna etmek zor, daha çabuk geliyorlar yeni ürünlere aynı zamanda daha çabuk bırakabiliyorlar. 

Müşteriyi nasıl bağlıyorsunuz?

Uygun fiyat-kalite dengesi ile tüketiciyi anladığınızı anlatmanız lazım. 

Kont’un ilk ortak yabancı yatırımı

2011 sonunda Faber Castell ile Rusya’ya ortak olarak girdik. Faber Castell’in 15 ülkede operasyonu var ama ya kendisi doğrudan faal veya yerel bir ortakla. Yabancı bir ortak ile bir pazara girmesi ilk.

Efes’e mi güvendi?

Anadolu Grubu’nun tecrübesine güvendi. Faber Castell’in üretim yaptığı 15 ülke içinde Brezilya’dan sonra ikinci büyük pazarıyız. Kont da bunu söyler. Anadolu Grubu olmasaydı, Rusya’yı düşünmezdim diye.

Türkiye’den gelin de aldı değil mi?

Evet. Melisa Eliyeşil gelini. 

 

Türkler pratik zekalı
Kimler kurşun kalem kullanıyor?


En çok öğrenciler.

Ülke karşılaştırması var mı?

Halk arasında 0.5 kalem denilen ki daha çok 0.7’si kullanılır ama alışkanlık 0.5 denilir. Mekanik kalem kullanımında, Türkiye dünyada birinci. 10 yaşında uçlu kaleme geçiliyor.

Daha pratik olduğu için mi?

Evet

Türkler daha mı pratik?

Evet, ben daha pratik zekalı olduğumuzu düşünüyorum. Daha kısa yolu tercih ediyoruz.
 

<p class='MsoNormal'>Aykut  Enişte 2 filmiyle seyirci tarafından tanınıp benimsenen Mekin Sezer, iki

Gişeci'de Aykut Enişte 2 sohbetleri... Bölüm 3: Mekin Sezer

Kedi ile köpeğin şaşırtan dostluğu

Omicron varyantının semptomları açıklandı

Zor şartlarda mangal kömürü üretip ailelerinin geçimlerini sağlıyorlar