• $8,124
  • €9,708
  • 455.681
  • 1378.37
03 Şubat 2014 Pazartesi

İşçi-patron gençlerin gözdesi perakende

Ekonomi dilinde rakamları yorumlarken, bardağın boş tarafını da görebilirsiniz, isterseniz dolu tarafını da. Önce rakamları sıralayalım, sonra yorumlayalım.
Gençlerin iş başvurularında da, iş kurmak için kullanılan kredilerde de perakende sektörü kayda değer bir büyüklüğe sahip.
Kariyer.net'in perakende sektör analiz raporunda şu vurgular var:
2010 yılında 480 bin seviyesinde olan perakende sektöründeki ilanlara başvuran aday sayısı 2013 yılında yüzde 41 artarak 679 bin seviyesine yükseldi.
En çok iş başvurusu sıralamasında satış danışmanı pozisyonu 2013'te diğer pozisyonları geride bıraktı. İkinci sırada en çok başvuru alan pozisyon kasiyerlik oldu.
İşini kurmak isteyen girişimci gençlere de bakalım.
Garanti Bankası KOBİ bankacılığı, kurumsal marka yönetimi ve pazarlama iletişiminden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere ile sohbetimizde anlatıyordu:
"Yeni girişimcilerin yüzde 66'sı perakende sektörünü seçiyor."

İşte uzmanlık istemiyor
Gençlerin perakende sektöründe iş başvurusunda en çok tercih ettiği pozisyon olan satış danışmanlığı ilginizi çekmiştir. Eskiden tezgahtar denilirdi, perakende sektörü büyüdükçe işin adı da satış danışmanı oldu. Gençlerin en çok satış danışmanlığında 'kariyer' yapmak istemesinin ardında öncelikle eğitim sisteminin eksikliği yatıyor. Maalesef ki perakende sektörüne 'uzman' yetiştiren üniversite sayısı çok çok az. Meslek liselerinin eğitim sistemi de gelişen, büyüyen perakende sektörünün ihtiyacını karşılamıyor.
Bardağın dolu tarafını da Birleşmiş Markalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Doğan gösteriyor:
Hüseyin Doğan, perakende sektörünün hızla büyümesi ve gelişmesi nedeniyle son yıllarda özellikle gençlerin kariyer tercihleri arasında yer aldığına dikkat çekiyor ve "Yarı zamanlı satış danışmanı olarak çalışmaya başlayan bir kişi zamanla mağaza yöneticisi, mağazalar koordinatörü, mağazalar direktörü hatta ülke müdürlüğüne kadar yükselen kariyer basamaklarına ulaşabiliyor. Perakende sektöründe çalışan kişiler, performanslarına bağlı olarak diğer sektörlere göre daha kısa sürede yükselebiliyor" diyor.

Yatırımda sermayesi az
İş başvurusunda olduğu gibi iş kurmak isteyen gençler de ağırlıklı bir oranla perakende sektörünü tercih ediyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere bunun nedenini şöyle yorumluyor:
"Çok basit nedeni var. En az sermaye istiyor. Fabrika kurmak için daha çok sermaye gerekli ama hediyelik eşya dükkanını daha az sermayeyle kurabilir."
Girişimci gençlerin perakendeden sonra gözde alanları inşaat malzemeleri ve turizm.
Türkiye'nin gelişmekte olan ülke statüsünden kurtulup gelişmiş ülke olabilmesi, milli gelirin, ihracatın katlanarak büyüyebilmesi için hep söylüyoruz, tek çözüm var: Katma değeri yüksek üretim, ileri teknoloji yatırımı.
Perakende sektöründe ağırlıklı yatırım yapan gençlerle nasıl Türkiye koşacak?
Yeni iş kuran gençlerde bilişim sektörüne yatırım yapanların oranı sadece yüzde 4.
Nafiz Karadere "Bu bir başlangıç. Geceden sabaha tablo değiştirilemiyor. Ancak yola çıktık, bu oran değişecek. Türkiye'de mobil iletişim ağı o kadar hayatımızın parçası olacak ki bu alanda birçok genç girişimci çıkacak" diyor.
Nafiz Karadere üniversitelerde TOBB Genç Girişimciler Kurulu ile birlikte yaptıkları toplantıları anlatıyor:
"İnternet üzerinden satış, yazılım gençlerin ilgisini çekiyor. Türkiye'de girişimcilik emekleme safhasında ama ayağa kalkıp, yürümeden koşacak. Türkiye zaten girişimci bir ülke değil. Eğitim sistemimiz zaten insanları profesyonel çalışmaya yöneltiyor. Hüsnü Özyeğin Üniversitesi girişimcilik dersi veriyor, aslında tüm vakıf üniversitelerin, tüm üniversitelerin girişimcilik dersi olmalı."

<p>Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Özlem Esen Koronavirüs'ün kalp rahatsızlığı olanlar üzerindeki etkis

Koronavirüs Kalp Krizine Yol Açar Mı?

Güvenliğin dikkati, hayatını kurtardı

Polisin ikna çalışması sonucu teslim olan terörist ailesiyle buluşturuldu

Osmanlı döneminde padişahların iftar sofralarını süsleyen yemekler