• $9,2954
  • €10,8226
  • 527.557
  • 1415.07
4 Mart 2012 Pazar

İtalyan kaptan kendini değil, sektörü yaktı

İtalya'da onlarca kişinin hayatını kaybettiği Costa Concordia kazası, son yıllarda hızlı bir büyüme gösteren cruise turizmini olumsuz etkiliyor. Zira cruise şirketlerinde rezervasyon iptalleri yüzde 40'lara ulaşırken diğer yandan da bu firmaların borsadaki hisseleri değer kaybediyor.

"kaptan.jpg"

Son ayların en popüler konusu iflasın eşiğinde olan Yunanistan ancak İtalyan kaptan da gerilere düşmüyor sıralamada. İtalya'da onlarca kişinin hayatını kaybettiği Costa Concordia gemisinin kaptanı Francesco Schettino'dan söz ediyorum. İtalya'nın Giglo Adası açıklarındaki kazanın üzerinde aylar geçti ama her gün kaptanın yeni bir açıklaması, yeni bir icraatını duyuyoruz. Doğal olarak da dünya medyasında kendine oldukça geniş bir yer buluyor. İşin magazin boyutu dikkat çekiyor, hayatını kaybedenlerin hikayesi ikinci planda kalıyor. Bir de işin mali yönü var.
Costa Condordia gibi cruise sektörünün en gözde gemilerinden birinin batması geminin sahibi olan Carnival'i oldukça zor durumda bıraktı. Ödenecek tazminatlar bir yana şirketin kaybettiği prestijin boyutu çok daha büyük. Bu maliyet sadece Carnival'e değil, tüm sektöre çıkacak gibi görünüyor. Çünkü son yıllarda hızlı bir büyüme trendi içinde olan cruise turizmi, bu kazayla birlikte sorgulanmaya başlandı.
HİSSELER DE  KARAYA OTURDU
Kazanın Carnival'e maliyetinin şu anda 95 milyon doları geçtiği söyleniyor. Bu 95 milyon dolarlık maliyetin yaklaşık 40 milyon dolarlık kısmını sigorta şirketlerinin karşılayacağı söyleniyor ama şirketin, New York ve Londra Borsası'nda işlem gören hisseleri yerlerde sürünüyor. Borsa yorumcuları, şirketin uzun bir süre olumsuz mali performans göstereceğinde hemfikir.
Bu fotoğrafın sadece Carnival ve yatırımcılarını ilgilendiren kısmı. Kazanın bir de sektörün performansı üzerine olan etkisi var ki işte bu durum cruise trafiğinin yeni destinasyonları arasına katılan Bodrum, Marmaris, Kuşadası gibi merkezleri de yakından ilgilendiriyor. Çünkü kazanın hemen ardından başlayan rezervasyon iptallerinin sürdüğü söyleniyor. Costa Concordia'nın bağlı olduğu Carnival'in 100'ün üzerinde gemisi var ve sektördeki pazar payı yüzde 52 seviyesinde. Kazanın hemen ardından sadece Carnival'deki rezervasyon iptallerinin yüzde 40'a ulaştığı haberi duyuldu. Son yıllarda ortalama her yıl yüzde 7-10 arasında büyüyen cruise turizmde ikinci büyük şirket yüzde 25'lik pazar payıyla Royal Caribbean.
BEKLENEN BÜYÜME ERTELENEBİLİR
Cruise seyahati satan Avrupa'nın ünlü seyahat acentelerinin de hisse performansını etkilemiş durumda kaza. Kazanın ardından TUI, Thomas Cook gibi şirketlerin hisseleri borsalarda değer kaybetti. Analistler, 'Kazanın olduğu dönem, rezervasyonlara denk geldi, Avrupa'da zaten kriz var; insanlar paralarını daha dikkatli harcıyor. Bu kazanın etkisi büyük olacak, en azından bu yıl belki geçen yılla aynı seviyede talep olabilir ama yükseliş trendi kesintiye uğrayabilir. Gelecek yıla da sarkan bir etkisi söz konusu' değerlendirmesi yapıyor.
Geçen yıl dünyada yaklaşık 18 milyon kişinin cruise'la seyahat ettiği biliniyor.
Türkiye'ye geçen yıl yaklaşık 1 milyon 600 bin kişi cruise gemileriyle geldi. Hedef, bu yıl rakamın yüzde 8-10 arasında büyümesiydi ancak sanırım bu büyüme bir sonraki yılın hedefleri arasında yer alacak.
Bu olumsuz tabloya karşın Türkiye'deki tur şirketleri aynı fikirde değil. Gemilerin Türkiye'ye nisan ayında gelmeye başlayacağını belirten tur şirketi yöneticileri, 'Kısa zamanda unutulur' dese de Avrupalıların erken rezervasyon alışkanlığını göz ardı ettiklerini düşünüyorum.
Cruise şirketleri, uluslararası seyahat acenteleri ve önemli destinasyonlar güç birliği yaparak kazanın etkilerini en aza indirgeyecek bir tanıtım atağı içine girmeli.

Kaptan köşküne giriş yasak
İster uçakta ister gemide seyahat edin, tüm yolcuların en büyük istediği kokpiti ve kaptan köşkünü görmektir. Uçakta bu isteği gerçekleştirmek imkansıza yakınken gemide daha kolaydı ta ki Costa Concordia kazasına kadar. Kazanın ardından cruise şirketleri bazı önlemler almış, deniz seviyesinin altında kalan kamaralarda yolcu taşınmaması gibi ancak en göze çarpan önlem kaptan köşkü yasağı. Kaza olduğu sırada Costa'nın meşhur kaptanının yanında yolcular arasında yer alan sevgilisinin de olduğu biliniyor, kaptanın sevgilisiyle ilgilendiği için kazanın yaşandığı da söyleniyor! Cruise şirketleri de önlem almış ve kaptan köşkünü yolculara kapatmış. Umarız olası kazaları çözmeye yetecek bir önlem olur.

Bir cruise gemisi de bozuldu
Tam kaza unutuluyor deniyordu ki bu hafta yeni bir tatsızlık daha yaşandı. Şeysel Adaları'nın 200 mil güney batısında yol alan Costa Allegra adlı kurvaziyer gemisi arızalandı. Geminin jeneratör dairesinde yangın çıktığı ve tüm ana makinelerinin devre dışı kaldığı belirtiliyor. Fransa'dan yola çıkan römorkörler, gemiyi çekerek Port Victoria limanına götürdü. Gemide korsanlara karşı korunmak için dokuz İtalyan güvenlik görevlisi, toplam 636 yolcu ve 413 mürettebat var.

<p><span style='font-size: 1.6rem;'>Haftanın gündemine oturan en önemli gelişmelerden biri Uzay Yolu

Elon Musk ve Jeff Bezos arasında sular durulmuyor | TeknoZone #5

Kargaların şaşırtıcı zekası ve alet kullanabilme becerisi

Dev şirketlerinin logolarındaki gizli anlamlar

Servis minibüsüyle kamyonet çarpıştı: 2 ölü, 11 yaralı