• $8,4047
  • €10,1808
  • 506.756
  • 1460.86
29 Mayıs 2014 Perşembe

Avrupa’ya ihracat büyümeyi kurtarır mı?

2014 yılında Türkiye için özellikle yılın başında oldukça karamsar tahminler yapılmıştı. Özellikle ilk çeyrekte ciddi bir daralma beklentisi yaygındı. Ancak ihracattan gelen destek büyümenin önemli göstergelerinden olan sanayi üretim endeksini ilk çeyrekte güçlü bir şekilde artırdı. Bunu takiben dış ticaretteki gelişmeler de büyüme beklentileri bir miktar daha olumlu hale getirdi. Nitekim bu nedenle 2014 ilk çeyreği büymesi ilan edildiğinde 2013 temposunda bir büyüme sergileyecek.
Ancak uluslararası kuruluşların resmi 2014 Türkiye yıllık reel büyüme tahminleri ise hâlâ yüzde 3'ün altında kalmaya devam ediyor. OECD'nin Türkiye için mayıs ayında yaptığı son tahmin yüzde 2,8 seviyesinde. IMF yüzde 2,3, Dünya Bankası ise yüzde 2,4 büyüme beklentisi açıkladı.
Betam’da Dr. Zümrüt İmamoğlu ve araştırmacı Barış Soybilgen tarafından yayımlanan “Avrupa’ya ihracat Büyümeyi Kurtaracak mı?” başlıklı araştırma notu Türkiye’nin hangi şartlarda yüzde 3.5 veya hükümet programındaki yüzde 4 büyüme hedefine ulaşabileceğini araştırıyor. Aşağıda araştırmanın özetini yayımlıyoruz.

Türkiye'nin iştahını kabartıyor

Küresel kriz sonrasında oldukça yavaş toparlanan Avrupa ekonomisinde kimi ülkeler durgunluktan çıkarken kimileri halen büyümekte zorlanmaya devam ediyor. Ancak 2014 yılında Avrupa'da büyüme beklentilerinin tekrar yükselmiş olması, Türkiye'nin de ihracat açısından iştahını kabartıyor.
2014 yılı, küresel risk ve koşulların, yerel siyaset ve seçimlerin yarattığı yüksek kur ve faiz ortamı ve alınan finansal kırılganlığı önleyici tedbirler nedeniyle Türkiye için iç talebin baskılanacağı bir yıl olacak. Büyümenin hükümet programında hedeflenen yüzde 4'e yaklaşmasının yolu ise ihracattan geçiyor. Acaba bu yıl Avrupa'da beklenen canlanma

Türkiye'de ihracatı ve büyümeyi ne kadar etkileyecek?

Kriz sonrası hızla toparlanan Avrupa Birliği'ne (AB) ihracat, 2011 sonunda Avrupa'da borç krizinin derinleşmesiyle sekteye uğradı. 2013 yılında özellikle otomotiv sektöründeki artışlarla ihracat yeniden canlanırken, Türkiye'nin AB'de pazar payı da krizden bu yana en yüksek seviyeyi gördü. Avrupa'ya ihracatta lokomotif sektörler olan giyim, tekstil ve otomotiv dışındaki sektörlerde ihracat artışı kriz sonrasında hızlandı ve lokomotif sektörlerin önüne geçti.
Bulgular Avrupa'da büyüme ve Türkiye'nin ihracatı arasında güçlü bir ilişki olduğunu, Türkiye'nin AB'ye ihracatının bu bölgedeki büyümeyi bir çeyrek kadar öncüllediğini ortaya koyuyor (yani ihracatın Avrupa’nın büyümesinden bir çeyrek önce başladığını gösteriyor).

Büyüme yüzde 4'e kadar çıkabilir

Gerek Betam hesaplamaları gerekse ekonomi yazınındaki çalışmalar Avrupa'da büyümedeki yüzde 1'lik her artışın, Türkiye'nin bölgeye olan ihracatını yaklaşık yüzde 5 oranında artırdığını gösteriyor. Avrupa’ya ihracatın gelir elastikiyetinin yüzde 5 yani çok yüksek olması, reel döviz kurunun elastikiyetinin de yüzde 1 değerinin altında olması Avrupa büyümesinin Türkiye ihracatında çok daha önemli olduğunu gösteriyor. Bu sene Avrupa'da tahmin edilen yüzde 1,6'lık büyüme gerçekleşirse, bunun ihracat kanalından Türkiye’nin büyümesine katkısının yaklaşık yarım yüzde puan olacağı hesaplanıyor. Bu durumda yıl sonu büyümesinin uluslararası kurumların tahminlerinin aksine yüzde 3'ü aşacağı ve yüzde 3.5 düzeyine bile çıkabileceği tahmin ediliyor. Hele cumhurbaşkanlığı seçiminden sonra iç talep daha da kuvvetlenirse büyüme yüzde 4 düzeyine bile çıkabilir.
Betam’ın araştırması çok sayıda teknik araştırma ve incelemenin sonuçlarını içeriyor ve okunmasını tavsiye ediyoruz.

<p class='MSONORMAL'>'DÜNYADA 2 MİLYAR İNSAN BÖCEKLERİ BESİN OLARAK TÜKETİYOR'</p><p class='M

Gelecekte nelerle besleneceğiz?

Bakımı yasak maymun koruma altına alındı

Milli Savunma Bakanı Akar, Libya Görev Grup Komutanlığını ziyaret etti

Sümela Manastırı'nın saklı şapeli için restorasyon çalışması başlatılıyor