• €15,2043
25 Kasım 2021 Perşembe 22:48 | Son Güncelleme:

NASA Mars'taki ilki duyurdu: Metrelerce derinlikten çıktı...

Indepent Türkçe

NASA, Mars'ın metrelerce altındaki yapıların ortaya çıkarıldığını duyurdu. İlk kez bu derece bir çalışmanın gerçekleştirildiğini bildiren yetkililer, "Şimdiye kadarki sismoloji araştırmaları, en üstteki 10 ila 20 metrelik alanla sınırlıydı." ifadelerini kullandı.

NASA'nın Mars'taki uzay aracı InSight, Kızıl Gezegen yüzeyinin metrelerce altında volkanik yapılar keşfetti.

Independent Türkçe'de yer alan habere göre, gezegenin Elysium Planitia adı verilen ovasındaki uzay aracı yüzeyin yaklaşık 200 metre altını haritalandırdı ve kurumuş lav akıntılarının izlerini buldu.

Bilim insanları Mars yüzeyinin bu kadar altını ilk kez gördüklerini belirtiyor. Bulguların açıklandığı araştırma makalesinde konuyla ilgili şu ifadeler yer alıyor:

"Şimdiye kadarki sismoloji araştırmaları, en üstteki 10 ila 20 metrelik alanla sınırlıydı. Onlarca ve yüzlerce metre derinlikteki yapıları haritasız bırakıyordu."

InSight'ın oluşturduğu yeni haritada 30 ila 75 metre derinlikte volkanik kayaların arasına sıkışmış tortul kayaçlardan oluşan bir tabaka da ortaya çıktı.

Bu veiler, Mars'ın nasıl oluştuğu, zaman içinde nasıl geliştiği ve bugün hala var olan jeolojik özelliklere dair önemli ipuçları sunabilir.

Araştırma ekibinden Bruce Banerdt, "İki volkanik kaya arasına sıkışmış bu tortul tabaka, volkanik aktivitede bir duraklama olduğunu söylüyor" diye konuştu:

"Üstelik bu epey uzun bir duraklama. Çünkü tortul kayaçların oluşması uzun zaman alır."

Gökbilimciler yaşamın mümkün olduğu, yüzeyde sıvı halde su aktığı ve atmosferin henüz yok olmadığı "eski Mars" tablosunun volkanik aktiviteyle birlikte tamamlandığını belirtiyor.

Zira bilim insanlarına göre Mars'ın milyarlarca yıl önce volkanik açıdan çok aktif bir gezegendi. Örneğin Kızıl Gezegen, Güneş Sistemi'ndeki bilinen en büyük yanardağ olan Olympus Mons'a ev sahipliği yapıyor.

2018'de fırlatılan uzay aracı InSight, Mars derinliklerini incelemek ve sismik faaliyetlerden yola çıkarak volkanik aktiviteye dair izler bulmakla görevli.

Uzay aracı bu amaçla yüzeyin altındaki en ufak titreşimleri bile algılayabilen, son derece gelişkin cihazlar taşıyor.

Bulgularını hakemli bilimsel dergi Nature Communications'ta yayımlayan bilim insanları yeni keşifte işte bu cihazlardan yararlandı.

Araştırmacılar, Mars derinliklerinin haritasını çıkarırken rüzgarın yüzeyle etkileşime girmesiyle oluşan küçük titreşimleri kullandı.

Uzay aracı mart ayında büyük bir keşfe de imza atmıştı. Insight'ın topladığı sismik verileri inceleyen uluslararası bir araştırma ekibi, Kızıl Gezegen'in çekirdeğinin boyutunu hesaplamıştı.

Hesaplamalar, Mars çekirdeğinin boyutunun Dünya'nınkinin yarısı kadar olduğunu ortaya koymuştu.

Dünyada 3'üncü olacak... Dev projede geri sayım başladı

Borsa rekor seviyeyi gördü

Başkan Erdoğan'dan asgari ücret mesajı! Büyük artış geliyor...

<p class='MsoNormal'>Peki, Başkan Erdoğan grup konuşmasında hangi mesajları  verdi? Asgari ücretin n

Başkan Erdoğan açıkladı: Asgari ücrette tarihi zam

Savunma sanayisinin altın çağı! Amerika'nın en büyük fuarına Türkiye damgası

Koronavirüse karşı en dayanıklı ülkeler açıklandı! Türkiye 13 basamak yükseldi

Acai üzümünün faydaları nedir? Nasıl tüketilir?