• $32,3726
  • 35,0331
  • 2325.15
  • 9141.9
28 Aralık 2021 Salı 07:01 | Son Güncelleme:

'Gerçek' indirim olmalı

'Gerçek' indirim olmalı

Döviz kurlarının düşüşü ve indirim çağrılarıyla birlikte zincir marketler peş peşe indirim açıklamaları yapmaya başladı. Ancak iki büyük zincir arasında bile hâlâ ‘aynı üründe' yüzde 40'a varan farklar var.

Dövizdeki düşüş sonrası gözlerin çevrildiği perakende sektöründe indirimler başladı. Geçen hafta ilk indirimi yapan Tarım Kredi'nin ardından dün de büyük zincir marketlerden Migros ile CarrefourSa fiyatları düşürdüğünü duyurdu. İstanbul'da 1800 mağazayı temsil eden 38 yerel market de bazı ürünlerde yüzde 30'a varan indirim için ortak karar aldı. Benzer karar Ege'deki 326 marketi bünyesinde barındıran Ege Perakendeciler Derneği'nden de geldi. Bu dernek de yüzde 30'a varan indirim yaptı. Ancak halen indirim yapılan aynı markalı ürünlerde zincir marketler arasında farklı fiyat etiketleri dikkat çekiyor.

İKİ ZİNCİRDEN İNDİRİM

Migros dün yaptığı açıklamayla tüm meyve-sebzelerde yüzde 10 indirim uygulamaya başladıklarını duyururken seçilmiş bazı ürünlerin de yeni fiyatlarını ilan etti. Buna göre 5 litrelik Migros ayçiçek yağı 109 TL'ye, 1 kg Karadeniz çayı 29,90 TL'ye Migros Rize çay 1 kilogram 29,50 TL'ye, Türk Şeker 5 kg 26,50 TL'ye indi. CarrefourSa ise tedarikçilerden fiyat güncellemesi istediklerini, gelen geri dönüşler doğrultusunda indirimlere başladığını duyurdu. Açıklamaya göre süt, ayçiçek yağı, kaşar peyniri, domates salçası, maden suyu, çay ve un gibi ürünlerde yüzde 30'a varan indirim yapıldı. İndirim sonrası CarrefourSa kaşar peynir 500 gram 39.90 TL'ye, Carrefour Ayçiçek Yağı 5 Litre 109 TL'ye, Komili Ege Sızma Zeytinyağı 1 litre 59.90 TL'ye indi.

'MÜDAHALE YERİNDE'

İstanbul Perakendeciler Derneği Başkanı Faruk Güzeldere, 38 üyelerinin bin 800 mağazasında kur düşüşüne bağlı olarak indirim yapılmaya başlandığını belirterek, "Üyelerimiz her ürün grubunda değişmekle birlikte temel ihtiyaç maddeleri, meyve sebze, temizlik ürünleri, kağıt gruplarının bir kısmında, yüzde 20'den başlayıp yüzde 30'lara varan oranlarda indirime gitti. Hükümetten bu hamle gelmeseydi tedarik zinciri kırılmak üzereydi, rafa koyacak ürün bulamazdık, şu anda piyasa rahatladı" dedi.

İNDİRİM GERÇEK Mİ?

Ancak gelen bu sevindirici indirim haberlerine rağmen aynı markanın aynı gramajlı ambalajlı ürünlerinde yüksek fiyat farkı dikkat çekiyor. Örneğin aynı markanın 300 gr kaşar peyniri, iki büyük marketten birinde 29.90 liradan 24.95 liraya indirilirken, diğer zincir markette ise 34.95 liradan 31.95 liraya düşürülmüş görünüyor. Aynı üründe yüzde 35'i aşan bu farklılık, başka birçok üründe yüzde 20 ila 44 arasında değişiklik gösteriyor. Benzer şeklide, internet alışveriş platformlarında aynı marka ve miktardaki ambalajlı ürünler arasındaki fiyat farkı iki kata kadar çıkabiliyor. Bu da, döviz veya girdi maliyetlerine dayalı bir indirim yapıldığı yönündeki açıklamalara güveni zedeliyor.

TÜKETİCİLER BİRLİĞİ: ZAMLAR GERİ ALINMADI

Yüksek fiyatlarla ilgili vatandaştan çok sayıda şikayet aldıklarını belirten Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin "Dolar düştü ama dolar artarken yapılan zamlar geri alınmadı. Bunun nedeni maliyetlerin hâlâ yüksek seyretmesi gösteriliyor ama bir de piyasayı yönlendiren spekülatörler var" dedi. Şahin "Hâlâ 'dolar yükselecek' beklentisinde olanlar var. O yüzden satıcıların çoğu zamları geri almıyor" diye konuştu.

MOBİLYADA %40 İNDİRİM BEKLENTİSİ

Kurdaki düşüş sonrası indirim rüzgarının mobilya sektörüne de yansıması bekleniyor. MODOKO detaylarını vermeden 'yüzde 40 indirim' açıklaması yaparken, MOSFED de mobilyacılar ve tedarikçileri en az yüzde 30 indirim yapmaya çağırdı.

Türkiye'nin en eski mobilya çarşısı MODOKO, 350 mağazasında yüzde 40'a varan indirim yaptığını duyurdu. MODOKO Başkanı Koray Çalışkan "Yılbaşından itibaren hammaddede 9 kere zamla karşı karşıya kaldık. Yüzde 150'nin üzerinde fiyat artışı yaşandı. 'Haydi Türkiye, Şimdi Birlik Zamanı!' diyerek yüzde 40'a varan indirim kampanyası başlattık. İstikrarın devamı için indirim yapıyoruz" dedi.

MOSFED Başkanı Ahmet Güleç ise yönetim kurulunda alının kararla sektörün tedarikçilerinden indirim talep ettiklerini açıkladı. Güleç, "Kasım 2020'den bugüne ahşaptan metale, camdan tekstile kadar birçok kalemde en az yüzde 50 artış oldu. Bazı kalemlerde yüzde 100'ü aşan zamlarla karşılaştık. Mobilya sektöründe minimum yüzde 30 indirim yapılmalı. Herkes bu dönemde üzerine düşeni yapmalı" diye konuştu.

REEL KESİMDE KAPASİTE ARTTI

Reel Kesim Güven Endeksi (RKGE), aralıkta bir önceki aya göre 2,3 puan azalarak 106,1'e geriledi. Merkez Bankası'nın açıkladığı bir başka veri olan kapasite kullanım oranı ise aralıkta 0.6 puan artarak yüzde 78.7 seviyesine yükseldi.

TÜRK-İŞ: GIDADA ARTIŞ %25.75

Türk-İş "Açlık ve Yoksulluk Sınırı" araştırmasının aralık ayına ilişkin sonuçları açıklandı. Ankara'da hesaplanan gıda enflasyonu, aralık ayında aylık bazda yüzde 25,75, yıllık bazda yüzde 54,96 ile rekor hızda yükseldi.

İNDİRİM GÖRÜNÜMLÜ FİYAT ARTIŞI

Doların 1 haftada 18.40 liradan 11 liraya kadar inmesine ve üretici/tedarikçilerin fiyat indirmelerine rağmen bazı marketlerin fiyatları yükseltmesi de dikkat çekiyor. AKŞAM Ekonomi Servisi'nin zincir marketlerin sitelerinde yaptığı araştırmaya göre; bir zincir markette dolardaki düşüş öncesi 5.25 lira olan 1 litre sütün etiketi, 7.90'a çıkarıldıktan sonra 6.90 liraya düşmüş gibi satışa sunulduğu görülüyor. Aynı şekilde, kurdaki düşüş öncesi 30 lira olan 600 gram kaşkaval peyniri, halen 43.50 liradan satılırken, 8.5 liralık kefir 12.5 lira etiketi taşıyor.

İNTERNETTEKİ FİYATLARA DİKKAT

Çok sayıda gıda şirketine internet mağazası açma imkanı sağlayan online alışveriş platformlarında ise aynı marka ve miktardaki ambalajlı ürünler arasındaki fiyat farkı iki katı da aşabiliyor. Bu da, platformlara olan güveni zedeliyor. Örneğin, bir zincir mağazanın bir internet platformundaki mağazasında 9 liraya satılan laktozsuz süt, aynı platformdaki bir başka mağazada 4'lü paketi 90 liradan 75 liraya indirilmiş gibi satılıyor. Oysa litresi yaklaşık 18,75 liraya geliyor. Aynı şekilde, aynı platformda en düşük 24.90 lira olan 300 gramlık eski kaşar peyniri, bir başka mağazada 68 liraya kadar etiket bulabiliyor. Uzmanlar internet satışlarındaki denetimsizliğe dikkat çekerek, bu denetimin bizzat online alışveriş platformları tarafından da yapılması gerektiğini, aksi halde haklarında 'pahalıcı' algısının oluştuğunu vurguluyorlar.

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı
Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!
Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi
Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi