Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığının ortak çalışmasıyla TÜMAD Madencilik tarafından yapılarak bakanlığa teslim edilen Balıkesir'in İvrindi ilçesindeki Nurettin Çarmıklı Madencilik Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde 200 öğrenci eğitim görüyor.
Eylül 2020'de eğitime başlayan lise ile Dumlupınar Üniversitesi, Portekiz'in Porto Üniversitesi ve Polonya'nın AGH Bilim ve Teknoloji Üniversitesi işbirliğinde hazırlanan 250 bin avro bütçeli "Yer Bilimleri Eğitim ve Madencilik için Holografik Entegrasyonu Projesi", Avrupa Birliği Başkanlığı tarafından fonlanan Polonya Ulusal Ajansınca kabul edildi. Projenin yakın zamanda tamamlanması bekleniyor.
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Türkiye'nin 51. AR-GE Merkezi olarak oluşturulan okulda şu ana kadar kaya tuzundan katkısız sofra tuzu üretimi, bentonit ile hazırlanan nem alıcı tabletlerle poşet imalatı yapıldı, VR gözlükleriyle simülasyon ortamı tasarımı ve maden ocaklarında altın üretiminde kullanılan suyun geri kazanılmasıyla ilgili tasarım hazırlandı.
TÜMAD madencilik işletmesinden alanında uzman eğitimciler tarafından belirli programlarla eğitimlerin verildiği okul, Milli Eğitim Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlığı arasında imzalanan protokol sayesinde yabancı öğrenci alımına da başlayacak.
Öğrencilerin "Metaverse" sınıfında 3 boyutlu simülasyonlarla maden sahasındaymış gibi çalıştığı okul, ilk mezunlarını gelecek yıl verecek.
Okulun hem ulusal hem de uluslararası işbirliklerinde yerini aldığını vurgulayan Tatlı, şöyle konuştu:
"Dumlupınar Üniversitesi ve Avrupa'dan birkaç üniversiteyle birlikte projemiz mevcut. Avrupa'daki üniversitelerden ve Dumlupınar Üniversitesinden akademisyenler gelip okuldaki laboratuvarlarda etkinlikler yapacaklar, bunun okulumuza da ciddi katkıları olacaktır. Türkiye madencilik konusunda çok ciddi adımlar atıyor. Balıkesir de bu anlamda çok zengin bir il. Farklı şirketlere ait maden ocakları var, bor açısından da yer altı zenginliğine sahibiz. Borla alakalı çok ciddi gelişmeler var, yer altı madenciliğinin işlenmesiyle alakalı çok ciddi atılımlar var. Tüm bunların teknik altyapısını inşallah okulumuzdaki çocuklarımız oluşturacaklar. Çocuklarımız gelecekte bu sektörde baş aktör olarak rol alacaklar."
11. sınıf öğrencilerinden Ayşe Melek Altındağ da iş imkanının çok olduğunu öğrendiği için lisesini tercih ettiğini belirtti. İvrindi'de de madenciliğin geliştiğini anlatan Altındağ, "Sektörle ilgili öğrenmemiz gereken birçok şeyi burada görüyoruz. Bir maden ocağına gittiğimizde ne yapacağımızı bilerek yetişiyoruz. Liseyi bitirdikten sonra maden mühendisliği okuyup mühendis olmayı düşünüyorum." dedi.