2. Karabağ Savaşı sonrasında 10 Kasım 2020'de Azerbaycan, Ermenistan ve Rusya liderlerinin imzaladığı bildiriyle, Azerbaycan ile Nahçıvan arasında kara ve demir yolu açılması mutabakatı sağlandı.
Azerbaycan, savaşın ardından vakit kaybetmeden, kendi topraklarından Ermenistan sınırına uzanan kara ve demir yollarının yapımına başladı. Zengezur Koridoru güzergahının Azerbaycan topraklarındaki kısmında demir yolu ve kara yolu çalışmaları hızla devam etse de Ermenistan, bu hususta henüz adım atmadı.
Ermenistan'la olmaması halinde alternatif güzergahlar üzerinde de çalışan Azerbaycan, ülkeyi İran üzerinden Nahçıvan'a bağlayacak kara ve demir yolu hatlarının yapımı hususunda Tahran yönetimiyle anlaştı.
Ermenistan'la mutabakat sağlanırsa Azerbaycan, Nahçıvan'a hem bu ülke hem de İran üzerinden iki ulaşım alternatifine sahip olacak.
Fuzuli ilinin Horadiz kasabasından Ermenistan sınırına, Zengilan ilinin Ağbend kasabasına uzanan Horadiz-Ağbend hattının inşasını Azerbaycan Devlet Demir Yolları gerçekleştiriyor. Hattın yapımında Türk şirketleri de aktif yer alıyor.
Horadiz-Ağbend hattında projelendirmenin yüzde 82'si, inşaat çalışmalarının ise yüzde 45'i tamamlanarak 69,7 kilometrelik ray döşendi. Hattın her iki kısmındaki 30'ar metre alan mayınlardan temizlendi.
Türkiye ile Azerbaycan arasında yeni bağlantı: Zengezur Koridoru
Bakü'den Horadiz kasabasına kadar kara yolu ve demir yolu hatları işlek durumda. Bu hatların Horadiz'den Ermenistan sınırına kadarki kısmının bazı bölümleri Ermenistan işgali döneminde tahrip edildi, bazı bölümleri ise yapılan barajın suları altında kaldı. Dolayısıyla Horadiz'den Nahçıvan'ın Ordubad iline uzanan 166 kilometrelik yeni demir yolu hattı inşa edilecek.