• $7,4107
  • €9,0438
  • 441.759
  • 1542.45
13 Ağustos 2020 Perşembe 01:36 | Son Güncelleme:

Üretim ve teslimatlar tam gaz! TEI'den Türkiye'yi uçuracak motorlar

Üretim ve teslimatlar tam gaz! TEI'den Türkiye'yi uçuracak motorlar

Bu yıl 25 adet T-70 Kara Şahin helikopteri motoru teslimatını planlayan TEI, 14'ünü teslim etti. Anka, Akıncı ve Aksungur İHA'ları için tasarlanan TEI-PD170 motorunun 13 adetlik ilk parti seri imalatı da gerçekleştirildi.

Türkiye’nin havacılık motorlarında lider şirketi TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI), 35’inci yılını kutladığı bu sene özgün ve uluslararası motor projelerinde çalışmalarına hız kesmeden devam ediyor. Şirket, dünya çapında yaygın şekilde kullanılan toplam 50 farklı havacılık motoru için 1500’ü aşkın farklı parça imal ediyor.

İHA’LAR İÇİN ÜRETİM

TEI, yürüttüğü özgün motor projeleriyle de son yıllarda birçok ilke imza atarak verdiği sözleri tuttu. Son 6 yılda geliştirdiği 3’ü dizel, 2’si benzinli ve 4’ü jet yakıtlı olmak üzere 9 motor projesiyle Türkiye’nin gurur kaynağı haline gelen TEI, küresel düzeyde rekabetçi ve özgün güç sistemleri sahibi olmayı hedefliyor. Anka, Akıncı ve Aksungur insansız hava araçlarına (İHA) güç vermek için tasarlanan TEI-PD170 motorunun 13 motorluk ilk parti seri imalatı 2019’da tamamlandı. Dizel yakıtla sağladığı 40 bin fit irtifa yeteneğiyle kalkış anında 225 beygir ve 20 bin fit kritik irtifada 170 beygir güç üreten TEI-PD170 motoru dünya çapında sınıfının en iyisi olarak dikkati çekiyor.

MİLLİ HELİKOPTER YOLDA

TEI’nin Hafif Genel Maksat Helikopteri Gökbey için geliştirmekte olduğu, Türkiye’nin ilk milli helikopter motoru TS1400’de çalışmalar hızla devam ediyor. 1660 beygire kadar güç üretme kapasitesine sahip motorun üretiminde de imalat ve malzeme teknolojileri alanlarında TEI pek çok ilke imza attı. Türkiye’de ilk tek kristal türbin kanadı üretimini gerçekleştiren şirket, ilk kez nikel ve titanyum alaşımları için havacılık kalitesinde dövme teknolojisi geliştirdi. TS1400’ün tüm testleri de milli imkanlarla geliştirilen milli bremzelerde gerçekleştiriliyor.

SINIFININ EN GÜÇLÜLERİNE İMZA ATIYOR

TÜBİTAK desteğiyle geliştirilen TEI-PG50 Türkiye’nin ilk iki zamanlı havacılık motoru olma özelliği taşıyor. 300 kilogram altı İHA’lar için üretilen motor, 50 beygir kalkış gücü ve 16 bin fit irtifadaki 30 beygir gücüyle dikkati çekiyor. Sınıfında kullanılan rakip İHA motorlarına göre daha fazla güç ve daha yüksek güç/ağırlık oranı sunan TEI-PG50 motoru, ilk uçuşunu Mayıs 2019’da gerçekleştirdi. Haziranda test edilen Türkiye’nin ilk Orta Menzilli Gemisavar Füze Motoru TEI-TJ300, tamamen yerli ve milli imkanlarla tasarlanarak üretildi. Motor, kendi itki sınıfında dünyadaki ilk turbojet motoru.

‘KARA ŞAHİN’E 14 ADET TESLİMAT GERÇEKLEŞTİ

Türkiye'nin en önemli havacılık programlarından Genel Maksat Helikopteri Programı kapsamında ise T-70 Kara Şahin helikopterlerine güç veren motorları T700-TEI-701D isim plakasıyla TEI üretiyor. GMHP kapsamında şirket, bu motorları General Electric lisansı altında yüzde 50’nin üzerinde yerlilik katkısıyla üretip, aynı zamanda motorun nihai montaj ve testini de Eskişehir tesislerinde gerçekleştiriyor. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’ne bu yıl 25 motorun teslimatını planlayan şirket, bunlardan 14’ünü teslim etti. Şirket, özellikle Airbus A320neo, Boeing 737 Max ve COMAC C919 uçaklarına güç veren LEAP motoru için ürettiği 40’tan fazla parça çeşidiyle bu motorlar için dünyanın en büyük tedarikçisi konumunda bulunuyor.

<p>Peki, doğru beslenme nasıl olmalı? Vücudu yeni haftaya nasıl hazırlamalı? Beslenmede doğru biline

Beslenmede doğru bilinen yanlışlar neler?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Kilo vermek için iştah kapatan besinler

En kötü yıl gerçekten 2020 mi? Bilim insanları, 536 yılına işaret ediyor