• $32,3916
  • 35,0762
  • 2326.71
  • 9138.22
15 Ekim 2021 Cuma 08:15 | Son Güncelleme:

Üretim ve yatırımın yeni merkez üssü oluyor! Tedarik krizinin kazananı Türkiye

Üretim ve yatırımın yeni merkez üssü oluyor! Tedarik krizinin kazananı Türkiye

Salgınla taşımacılık maliyetlerinin katlanması, pek çok yabancı şirketi Türkiye'ye çekiyor. Şirketler peş peşe Türkiye'de yatırım planları açıklarken; Fitch Ratings'e göre Türkiye, bu değişimden en çok kazanç sağlayacak ülke.

Salgın sonrası yeniden şekillenen küresel tedarik zincirinde stratejik üs haline gelen Türkiye, jeopolitik konumu ve sunduğu maliyet avantajıyla uluslararası şirketlerin radarına girmeye devam ediyor. Uzun mesafe taşımacılık maliyetlerinin katlanarak artması pek çok yabancı uluslararası şirket için konum ve maliyet avantajı sunan Türkiye'yi cazip bir yatırım ve üretim merkezi haline dönüştürüyor. Özellikle Çin gibi Asya ülkelerinden tedarik sağlayan Avrupalı şirketler; üretim gecikmeleri, artan navlun maliyetleri ve konteyner krizi nedeniyle tedarik için Türkiye gibi daha yakın merkezlere yöneliyor.

YATIRIMLAR ARTIYOR

Fitch Ratings'in son analizine göre de, Türkiye, Avrupa'da tedarik zincirlerindeki değişimden en fazla kazanç elde edecek ülke konumunda. Türkiye'yi, Çekya, Polonya ve Romanya izliyor. Yakın dönemde gıda, ilaç, mobilya elektronik ve paketleme gibi alanlarda faaliyet gösteren pek çok uluslararası şirket, Türkiye'ye yönelik yeni yatırım planlarını açıkladı. Küresel tedarik zincirinin, Asya ve özelikle Çin'e bağımlı bir ağdan üretim kalitesi ve lojistik imkanları nedeniyle Türkiye'ye yönelmesi bu alanda Türkiye'ye yönelik yatırımların artacağı beklentisini de beraberinde getirdi. İsveçli mobilya şirketi IKEA, Polonya hazır giyim firması LPP, Alman ilaç firması Boehringer Ingelheim ve Belçika paketleme şirketi DW Reusables Türkiye'ye yatırıma odaklandı.

YAKIN YERLERDE ÜRETİM

Tedarik zinciri riskine karşı önde gelen üreticiler de daha fazla tedarikçi oluşturmak istiyor. İtalya merkezli Benetton Group, Asya'da düşük maliyetli üretim merkezlerinden kademeli olarak ayrılarak Sırbistan, Hırvatistan, Türkiye, Tunus ve Mısır'daki üretimini artıracağını açıkladı. Alman moda şirketi Hugo Boss'un CEO'su Daniel Grieder de, ürün sattıkları yere daha yakın merkezlerde daha çok üretim planladıklarını bildirdi. Grieder, "Yakın yerlerde üretimi önemli ölçüde genişleteceğiz. O zaman dar boğazlara daha esnek tepki verebiliriz" dedi.

KONTEYNER MALİYETİ 20 BİN DOLARA KADAR ÇIKTI

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, batılı ekonomilerin tedarik zincirlerinde artık kalıcı bir sorgulamayı gündeme taşıdığını söyledi. Avdagiç, küresel lojistik maliyetlerdeki artışın Türkiye için ciddi bir rekabet avantajı sağladığını belirterek, "Kovid-19 öncesi, bir konteynerin Şanghay'dan Los Angeles'a nakliyesinin maliyeti 1.600 dolardı. Bugün, aynı rotada navlun için fatura tutarı, tam 20 bin dolar. O da boş konteyner bulabilirseniz. Artık birçok Avrupalı ve Amerikalı şirket, Çin'de üretimi ya da Çin'den tedarik seçeneğini ciddi şekilde sorguluyor. Akrep ve yelkovan, hiç olmadığı kadar Türkiye ve Türk özel sektörü lehine dönüyor" ifadelerini kullandı.

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı
Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!
Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi
Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi