• $7,4294
  • €8,982
  • 412.302
  • 1471.39
22 Şubat 2021 Pazartesi 07:01 | Son Güncelleme:

'Pandemide herkes boyacı oldu'

'Pandemide herkes boyacı oldu'
- ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Pandemi herkesi boyacı yaptı, pazar 100 bin ton büyüdü. Polisan Kansai Genel Müdürü Hacıkamiloğlu, “Pandemi döneminde boyacılara mesafeliydik. Ama kadın, erkek demeden pek çok kişi fırçayı eline alıp kendi boyacı oldu. Kimisi yazlığının çitini, kimi evin duvarını, kimi evdeki masayı, sandalyeyi boyadı. Dekoratif boya pazarı yüzde 25 büyüdü” dedi.

Geçtiğimiz 2 yılda daralan boya sektörü, pandeminin sürpriz yapan iş kollarından biri oldu. Boya pazarı 2020'de sektör oyuncularını bile şaşırtan bir hamleyle tekrar büyüme trendine girdi. Yüzde 50 Japon ortaklı Polisan Kansai Boya'nın genel müdürü Mehmet Hacıkamiloğlu, pandemi sürecini "'Ne kadar küçülürüz' hesabı yaparken birden talebe yetişemez olduk" diye anlattı. Pazarın dinamiklerini ve Polisan Kansai Boya'nın hedeflerini Mehmet Hacıkamiloğlu ile konuştuk.

Göreve başlamanız tam pandemi dönemine denk geldi. Siz de boya sektöründe yenisiniz değil mi?

Ben Polisan Kansai'de göreve 1 Nisan 2020'de başladım. Pandeminin başlarıydı ve katıldığım İlk toplantıda arkadaşlar aralarında 'yüzde 50 mi küçülürüz, yüzde 80 mi' diye tartışıyorlardı. 'Bu kadar boyayı ne yapacağız' diyorlardı. Biz Türk yöneticiler olarak kriz yönetimi konusunda çok tecrübeliyiz. Ekonomik kriz, deprem, sel, her şeyi gördük. Ama pandemi görmemiştik. Ve piyasanın nasıl bir tepki vereceğini bilemiyorduk. 30 Nisan'da satış direktörüm odaya girdi ve dedi ki 'Mehmet Bey mal yetiştiremiyoruz'.

KAYBIN YARISI GERİ GELDİ

Nereden geldi bu talep?

Kimsenin tahmin etmediği bir şey oldu. Evinde kalan insanlar, bir kutu boya alıp, salonu, yatak odasını bir yerleri boyadılar. Yazlıklara hücum edenler, çitleri, masayı, sandalyeyi boyadı. Ve talep patladı. Burada ilginç olan insanlar eve usta da çağırmadılar. Kadın, erkek, herkes eline fırça aldı.

Rakamsal olarak etkisi ne oldu bu talebin?

Türkiye'de dekoratif boya pazarı 2017'de 600 bin ton civarındaydı. Endüstriyel boya pazarının büyüklüğü de 400 bin ton civarındaydı. Biz Polisan Kansai olarak dekoratif boya tarafında önemli bir markayız. Burdaki 600 bin ton, 2018 yılında önce yüzde 10, sonra da 2019 yılında yüzde 25 küçülmüş ve 400 bin tona kadar düşmüştü. Bu yıl o kaybedilen 200 bin tonun yarısını geri aldık diye tahmin ediyorum. Yani henüz net rakamlar açıklanmasa da pazarın yüzde 25'lik bir büyümeyle 500 bin tona ulaşıldığını düşünüyorum. Bu da birçok sektörün kan ağladığı bir ortamda oldukça iyi bir artış olarak değerlendirilebilir.

Siz de büyüdünüz mü?

Biz de yılı iyi kapadık. Bizim 2 tane fabrikamız var. Önce mayıs ayında bir fabrikayı devreye alık, yetmedi, haziran ayında ikinciyi de devreye aldık. Her anlamda bizim için iyi bir yıl oldu. Biz de sektöre paralel büyüdük.

Yeni inşaat sayısının azalması sizi negatif etkilemiyor mu?

Yeni inşaatların bizim ciromuz içindeki payı yüzde 10-15'lerde. Asıl ciromuz renovasyondan geliyor.

Yakın zamanda yeni fabrikayı devreye aldınız. Kapasite ne kadar arttı?

Gebze'deki fabrikamızın teorik kapasitesi 540 bin ton, yani Türkiye'deki boya tüketiminden fazla. Bu fabrikayı 50 milyon euroluk bir yatırımla hayata geçirdik ve endüstri 4.0 standartında, robotların çalıştığı, çok az insanla üretim yapılan son derece steril, yoğurt fabrikası gibi bir tesis oldu. Tabii burada hedef, Kansai ile birlikte burayı uluslararası bir hub haline getirmek. İhracatta şu anda istediğimiz noktada değiliz. Bunu artırcağız. Şu anda kapasitenin 3'te birini kullanıyoruz. Ama zamanla bu oran artacak.

Bu sene boyalarda trend nasıl?

Son dönemin en önemli trendi, antibakteriyel boyalar oldu. Pandemi döneminde bu boyaların satışı çok arttı. Bir de son dönemde yağsız yağlı boyamız çok tercih ediliyor. Bunun özelliği kokusuz olması ve içinde zararlı kimyasallar içermemesi. Renklerde ise son birkaç yıldır devam eden 2 trend var: Beyazlar ve griler. Ama bence bundan sonraki trend toprak tonları olacak. Çünkü dünyada bir doğaya dönüş söz konusu.

KÂBUS SENARYO OLMAZSA % 25 BÜYÜRÜZ

Şu anda ciro ne kadar, 2021 için büyüme planlarınız nasıl?

Şu anda ciromuz 1 milyar TL civarında. Eğer kovidle ilgili kâbus bir senaryoya sürüklenmezsek, yılın ikinci yarısından çok ümitliyiz. 2021'de ciro bazında da en az yüzde 25 büyürüz diye düşünüyorum. Hedefimiz ihracat rakamını da cironun yüzde 25-30'ları seviyesine çıkarmak.

Türkiye'nin renk haritasını çıkardık. Adana, Bursa, İzmir, Diyarbakır ve Trabzon'un ilk renk tercihi 'Kumsal Beji'. Samsun, Antalya ve Ankara ise en çok 'Dingin Gri'yi seviyor.
Japon ortaklarımız şu anda pandemide 3'üncü dalgayı yaşıyorlar. Grubun dekoratif boyada en kârlı ülkesi olduğumuz için de bizi takdir ediyorlar.

JAPONYA'YA KNOW-HOW İHRACATI

Burada geliştirdiğiniz bir ürünle Japonya'ya teknoloji ihracatı yapmanız mümkün mü?

2020'de 30 milyon TL'ye bir Ar-Ge merkezi kurduk. Burada geliştirdiğimiz bir teknolojiyi yakında Japonya'ya ihraç edebiliriz. Sanayide üretilen makine ekipmanının boyaları solvent bazlı olduğu için, bunları içinize çekmemeniz gerekiyor. Biz bunu su bazlı ve sağlığa zararsız yapmanın peşindeyiz. Sonuca çok yaklaştık.

TEDARİK ZİNCİRİ TUZ-BUZ

Sizin sektörünüz için bu yılın en önemli gündem maddesi ne?

Hammadde maliyetlerindeki artış ve tedarik sorunları en önemli gündemimiz. Tedarik zinciri kırıldı diyorlar ama kırılmadı, tuz buz oldu. Hammadde üreticileri talebi karşılamakta zorlanıyor. Petrol artıyor, lojistik zorlaştı. Geçen yıl Çin'den bir konteyner 1500 dolara gelirken, bu sene 7500 dolarlar konuşuluyor. Dolar düşüyor ama dolar bazında fiyatlar çok artıyor.

<p>Beyoğlu Belediye Başkanı Haydar Ali Yıldız, Başkan Recep Tayyip Erdoğan'a 67'inci doğum günü için

Beyoğlu Belediye Başkanı Yıldız'dan Başkan Erdoğan'a doğum gününde özel klip

Öğretmenlere koronavirüs aşısının yapılmaya başlandı

Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar A-400M hangarını ziyaret etti

Balıkçı ağlarına bin yıllık tekne parçaları ile 13 amfora takıldı