• $8,0718
  • €9,7214
  • 464.372
  • 1396.24
25 Şubat 2021 Perşembe 07:01 | Son Güncelleme:

İnternet alışverişini kapıda ödeyin

İnternet alışverişini kapıda ödeyin
- ÖZGÜL ÖZTÜRK

E-hile patlaması. E-ticaret sitelerinin kendisine tanıdığı imkanla ‘işportayı dijitale taşıyanlar', hileli satışta sınır tanımıyor. Süzgeç isteyene kova, iPhone isteyene oyun hamuru yollayan da var, ‘3 günde teslim' deyip ürünü hiç göndermeyen de…

Koronavirüs nedeniyle evlere kapanan tüketiciler geçen yıl online mecralardan 250 milyar TL'lik alışveriş yaptı. Online ticarete artan bu talep, dolandırıcıların da iştahını kabarttı. E-ticaret sitelerinin kendisine tanıdığı imkanla 'işporta'yı dijitale taşıyanlar 'hile'de sınır tanımıyor. 3 günde teslimat garantisi verilen ürünler bazen aylarca ulaştırılmıyor. Kimi zaman ise tamamen farklı bir ürün yollanıyor. Cep telefonu siparişi veren tüketiciye oyun hamuru, bardak seti siparişi verene tencere gönderen de var. Şikayetler o kadar arttı ki mağduriyetler 300 bini aştı.

TESLİMAT YOK, MUHATAP YOK

Şikayetlerin büyük çoğunluğu ise teslimatla ilgili. AKŞAM'ın konuştuğu online ticaret mağdurlarından Elektronik Mühendisi Evrim Erdoğan internetten Evform isimli mağazaya 27 Ocak'ta sehpa siparişi vermesine rağmen hâlâ eline ulaşmamış. Şirkette muhatap bulamadığını anlatan Erdoğan, "Sitenin çağrı merkezi de sürekli ürünün teslimat tarihiyle ilgili yanlış bilgi veriyor, para iadesini de bir türlü yapmıyor. İnternette araştırdığımda firma hakkında benim dışında 4.500 şikayet olduğunu gördüm" diyor. Erdoğan bir başka siteden aldığı süzgeç ve bardak yerine ise çöp kovası ve tencere yollandığını söyledi.

IPHONE YERİNE OYUN HAMURU

Bir diğer e-ticaret mağduru Hamza Turan ise iPhone-8 siparişi vermiş ama oyun hamuru gelmiş. Turan bir diğer e-ticaret sitesine verdiği 42 numaralı ayakkabı yerine ise 43 numara yollandığını, para iadesi istediğinde ise ürünün kampanyaya girdiğini belirtip, düşük bir iade tutarı yatırıldığını belirtiyor.

'ÇAKMA' YOLLUYORLAR

İnternet alışverişinde en çok şikayet konularından biri de çakma ürünler. Global bir e-ticaret sitesinden 'Mi bant 5' akıllı saat siparişi veren tüketiciye, benzer kutuda 'M5' yazan bir saat yollanıyor.

ŞEFFAF POŞET HAYATA GEÇMELİ

Pandemi sürecinde e-ticaret şirketlerinin mağdur ettiği tüketici sayısında patlama yaşandığına dikkat çeken Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin "Tüketicilerin uzaktan satış sürecinde 15 gün içerisinde hiçbir mazaret göstermeksizin aldığı ürünü iade etme hakkı var. Ancak fatura kesen şirketle ürünü yollayan şirket çoğu kez farklı olduğu için tüketiciler mağdur ediliyor. Tüketici kurumsal şirketleri tercih etsin, kapıda ödeme yöntemini seçsin" dedi. Şahin, "Ayrıca ürünü teslim almadan görmek için şeffaf poşet seçeneği hayata geçirilmeli" diye konuştu.

TÜKETİCİYİ YANILTAN PİYASADAN SİLİNİR

Pandemide e-ticaret yapan girişimci sayısının 70 binlerden 100 binlere yükseldiği bilgisini veren Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Başkanı Emre Ekmekçi, artan oyuncu ve iş hacmiyle birlikte suiistimallerin arttığını söyledi. Online ticarette dürüst olmayan işletmelerin çok kısa zamanda piyasadan silineceğine işaret eden Ekmekçi "Bunlar kaybetmeye mahkum" dedi.

ONAY ALANA KADAR PARA YOK

Yaşanan mağduriyetler üzerine e-ticaret siteleri de bir takım önlemler almaya başladı. Bu şirketlerden GittiGidiyor, 'Sıfır Risk Ödeme Sistemi'ni hayata geçirdi. Bu sistemde, tüketici ürünü teslim alıp onay verene kadar GittiGidiyor parayı güvenli havuz hesabında bekletiyor. Tüketici onay verdiğinde para, satıcının banka hesabına aktarılıyor. GittiGidiyor Genel Müdürü ve eBay MENA Bölge Direktörü Öget Kantarcı satışa sunulan ürünlerin 7/24 risk ekibi tarafından denetlendiğini belirtti.

EN SIK YAPILAN HİLELER

* Teslimatı geciktirip müşteriyi bezdirerek ödenen parayı iade etmemek.

* Kampanyalı fiyat gösterip normal fiyattan ödetmek.

* Vaat edilen üründen farklı bir şey göndermek.

* Müşteriye işporta tabir edilen ürünleri veya çakmasını yollamak.

* Stokta olmayan ürünü varmış gibi göstermek.

* Ürüne ait olmayan fotoğrafları koyup, başka ürün yollamak.

* Ürünler hakkında tanıtımda yeterli bilgi vermeyerek tüketiciyi yanıltmak.

* Özellikle teknolojik ürünlerin kullanılmışını göndermek.

<p>Zonguldak'ta Emniyet Müdürlüğü'nde görevli trafik polisi Mustafa Dönmez, koronavirüs tedavisi gör

Zonguldak'ta trafik polisi koronavirüse yenik düştü... Acı detay ortaya çıktı

Günün en çok paylaşılan fotoğrafları (19 Nisan 2021)

TSK'ya teslim edildi! 15 dakikada yüksek güvenlikli mobil askeri üs

Polisi görünce tuvalet kağıdını maske yaptı