• $8,4256
  • €10,0297
  • 495.426
  • 1387.99
12 Haziran 2021 Cumartesi 07:00 | Son Güncelleme:

Türk iğnesinin mucizesi artık bir marka: Bohça

Türk iğnesinin mucizesi artık bir marka: Bohça
- İPEK TANIR / cumartesi@aksam.com.tr

Olgunlaştırma Enstitülerinde Emine Erdoğan'ın öncülüğünde iki yıl önce başlatılan kurumsal dönüşüm çalışmaları meyvesini verdi. Türkiye'nin yirmi dört farklı noktasında eğitim ve üretim yapan Olgunlaşma Enstitülerinin ortak markası Bohça Beyoğlu'nda vitrine çıktı.

Yarım asrı aşkın tecrübesiyle Türkiye'nin zanaat birikimine sahip Olgunlaşma Enstitülerinde üretilenler artık "Bohça" markası ile Türkiye ve dünyadaki sanatseverlerin beğenisine sunulacak.

Türkiye'nin yirmi dört farklı noktasında eğitim ve üretim yapan Olgunlaşma Enstitüleri ortak markasını Beyoğlu'nda vitrine çıkaracak.

Beyoğlu Refia Övüç Olgunlaşma Enstitüsü bünyesinde hayata geçirilen, enstitülerin ortak markası "Bohça" mağazası ile enstitülerin dönüştürülmesi vizyonu kapsamında kurulan Olgunlaşma Akademisi'nin açılışı Emine Erdoğan tarafından gerçekleştirdi.

Olgunlaşma Enstitülerinin ortak fikri, ortak değeri olan "Bohça" markası desen, kumaş, malzeme ve teknik özellikleri ile Türkiye'ye özgü evrensel bir girişim olarak dikkati çekiyor.

Hem moda hem de tasarım dünyasını bize ait değerlerle buluşturacak olan Bohça markası temel stratejisini geleneksel Türk giyim ve el sanatlarını doğru yöntemlerle araştırıp, özelliklerini bozmadan çağdaş yorum ve tasarımla geliştirmek ve üretim yoluyla gelecek kuşaklara aktarmak olarak özetliyor.

Marka ile Anadolu'nun kadim zanaatlarına çağdaş ve evrensel yorumlar getiriliyor. Tasarımcılar, ustalar ve öğrencilerin bir araya gelerek ürettiği eserler özgün ve rafine bir üsluba sahip. Gündelik hayatımıza uyarlanan zanaat ürünleri çağdaş tasarım dili ile Türk estetiğinin giyimde, ev dekorasyonunda, aksesuarda temsiliyeti güçleniyor.

DÖNÜŞÜM İKİ YIL ÖNCE BAŞLADI

El sanatlarının çağdaş tasarımlarla buluşarak kendini yenilemesi amacıyla iki yıl önce Emine Erdoğan'ın himayesinde kurumsal dönüşüm çalışmaları başlatıldı. Tasarımcı, akademisyen ve moda dünyasından isimlerden oluşan bir danışma kurulu, enstitülerin durumunu yakın izlemeye aldı ve ihtiyaçlar tespit edildi.

Banu Yentür, Suzan Toplusoy, Büşra Cebeci, Rümeysa Kış, Prof. Dr. Hülya Tezcan, Serap Ekizler Sönmez, Özen Çopuroğlu gibi alanında uzman isimler danışma kurulunda yer aldı. Değerlendirmeler neticesinde, olgunlaşma enstitüleri için bir kurumsal dönüşüm manifestosu belirlendi.

Çeşitli eğitim programları düzenlenip, tasarımcı iş birlikleri yapıldı. İki yıl süren kurumsal dönüşüm sürecinde üretilen ürünler, "Bohça" adıyla bir markaya dönüştürüldü.

Ürünler "Olgunlaşma Enstitüleri Kurumsal Dönüşüm Manifestosu"nda belirlenen sadeleşme, derinleşme, nitelikli özgünlük, gelenekli yenilikçilik ve kültürel temsile uygunluk ölçülerine göre hazırlandı. Türk el zanaatları kullanılarak geliştirilen ürünlerdeki motif ve desenlerin Türk desenleri olmasına özen gösterildi.

Olgunlaşma enstitülerinde yıllardır tutulan desen arşivlerinden yararlanılarak hazırlanan eserler, çağdaş yorumlarla daha kullanışlı ve pazar değeri yüksek ürünlere dönüştürüldü.

Bohça markası müşterilerine, başta giyim olmak üzere ev aksesuarları ve tekstili, takı ve aksesuar gibi gruplarda farklı ürün gamları sunuyor. Bu ürün gamları belirlenirken gerek enstitülerdeki öğretmen ve ustaların yetkinlikleri dikkate alındı gerek sektörel ihtiyaçların neler olduğu değerlendirildi.

MAĞAZANIN GELİRİ GENÇ TASARIMCILARIN EĞİTİMİ İÇİN HARCANACAK

Geliri, olgunlaşma enstitülerinin eğitim kapasitelerinin artırılması ve genç tasarımcıların eğitiminde kullanılacak Bohça markasının, aynı zamanda Türk el sanatları ve zanaatlarının yurt dışına açılmasında da önemli bir rol üstlenmesi bekleniyor. Böylelikle, Cumhuriyet tarihinde olgunlaşma enstitüleri ilk kez, kendi markasıyla ürünlerini ulusal ve uluslararası pazarlara sunabilecek konuma gelecek.

Olgunlaşma enstitülerinin kurulduğu ilk günden itibaren özellikle gençlerin el sanatları ve tasarım alanında yetiştirilmesi ve sektörün saygın kuruluşlarında istihdamlarının sağlanması enstitülerin temel amaçlarının başında geliyor. Markalaşma sürecinde de benzer motivasyonla tasarım eğitiminde sürdürülebilirliğin sağlanması ve enstitülerden daha fazla gencin mezun olarak alanında öncü markalarda istihdam edilmesini sağlamak hedefleniyor.

Bu kapsamda, Bohça markasından elde edilecek gelirin bir kısmı, enstitülerde eğitim görmekte olan gençlerin tasarım eğitimlerini gerek yurt içinde gerek yurt dışındaki moda ve tasarım merkezlerinde güçlendirmeleri için kullanılacak, ayrıca mezunların Bohça markasında istihdam edilmeleri için değerlendirilecek. Bu sayede, hem Bohça markası nitelikli iş gücü ile ürün çeşitliliğini ve kalitesini artıracak hem de gençlerin katma değeri yüksek alanlarda eğitimleri ve istihdamları sağlanacak.

Enstitülerin dönüşüm hikayesi halen devam eden dinamik bir süreçken, her daim dönüşüm içinde kalmak da sürecin temel prensiplerinden biri. Dönüşümün yapılandırılması ve ihtiyaca uygun hale getirilmesi için olgunlaşma enstitülerinin yeni vizyonu kapsamında "Olgunlaşma Akademisi" kuruldu ve Beyoğlu Olgunlaşma Enstitüsü'ne akademi hüviyeti kazandırıldı.

"BİNLERCE YILLIK BOHÇA AÇILDI"

Açılışı yapılan Bohça mağazasını gezerek, el emeği ürünleri inceleyip yetkililerden bilgi alan Emine Erdoğan, daha sonra enstitünün Sanat ve Tasarım Kütüphanesi ile El Nakışları Atölyesi ve Geleneksel Sanatlar Atölyesi'ni ziyaret etti. Erdoğan, usta öğreticilerle sohbet ederek, çalışmalarıyla ilgili bilgi aldı. 1945'te Beyoğlu Olgunlaşma Enstitüsü'nün kapısının büyük bir rüyaya açıldığını, o dönemde adeta milli bir dava gibi sahiplenildiğini belirten Erdoğan, el sanatlarının dünyada bir Türk etkisi yaratacağından emin olarak bir yola çıkıldığını anlattı.

Enstitülerin "Türk iğnesinin mucizesi" olarak hafızalarda yer ettiğini dile getiren Erdoğan, "Şimdi aynı yolda, yenilenen bir kurumsal kimlik ve yepyeni bir marka ile ilerliyoruz. Binlerce yıllık bohçayı açıyoruz. Bohça markası, el sanatlarımızın, desenlerimizin, kumaşlarımızın ve özgün tasarımlarımızın korunup, yeniden üretileceği önemli bir misyona sahip. Markamızın, hem yurt içinde hem de yurt dışında büyük bir ilginin odağı olacağına yürekten inanıyorum." ifadelerini kullandı.

Emine Erdoğan, "Bu tarihi binada Olgunlaşma Akademisi, konusunda mahir zanaatkarlar ve ustaların yetişmesine vesile olacak. Tasarımcılarla yeni iş birlikleri yapılacak. Geleneksel ile modern burada buluşacak. Bu akademinin, olgunlaşma enstitülerinin kurumsal dönüşümünü arzuladığımız noktaya getireceğine, böylelikle enstitülerinin tamamen yerli ve milli markaların doğumhanesi olacağına yürekten inanıyorum." diye konuştu.

<p>Sosyal medyada 'son kullanma tarihi geçen Favipiravir ilacının hastalara verildiği' yönündeki idd

Provokatörler yine iş başında

Ünlü isimlerden anlamlı hareket... Yanan ormanları ağaçlandırmak için gelirlerini Tema Vakfı'na bağışladı

Günün en çok paylaşılan fotoğrafları (30 Temmuz 2021)

Dokumacı kuşların sanat eseri gibi yuvaları büyük ilgi görüyor