• $32,3375
  • 35,0941
  • 2308.49
  • 9079.97
13 Ekim 2018 Cumartesi 00:53 | Son Güncelleme:

Fikir, sanat yapan bir makine haline gelir

Fikir, sanat yapan bir makine haline gelir

UYGAR TAYLAN

uygartaylan@gmail.com

 

19-20 Ekim tarihlerinde Zorlu PSM’de düzenlenecek Digilogue Summit-Future Tellers’18 isimli zirvede Processing uygulamasının yaratıcılarından Casey Reas da yer alacak. Yeni medya sanatçısı Casey Reas’la Digilogue zirvesi öncesi görüştük.

İsminizin önünde yeni medya sanatçısı yazıyor. Bilmeyenler için sanatsal anlamda ne gibi işler yapıyorsunuz?

Resimler oluşturmak üzere kod yazıyorum. Fikirleri, teknikleri, çizimin, resmin, animasyonun, video sanatının ve sinemanın geleneklerini kullanıyorum ama sanatımı bir kamera veya fırça aracılığıyla değil, kod yazarak yapıyorum. Benim de eserlerim projeksiyonla gösteriliyor, basılıyor veya ekranlarda gösteriliyor. 

Processing projesini başlatanlardan birisiniz. Dijital sanat ve görsel tasarımla ilgilenenler için nasıl bir dünya yaratmış oldunuz?

Hedefimiz daha çok insanın rahatlıkla kod yazarak görsel medya çalışmaları yapabilmesini sağlayacak bir dünya yaratmaktı. Bunu, kod yazmak için özel bir dil oluşturarak ve “sketchbook” adını verdiğimiz, kod yazmayı ve paylaşmayı basit hale getiren yazılımı tasarlayarak yaptık. “Procssing” her zaman FLOSS (free, libre, open-source software) oldu. Tamamen ücretsiz, tüm kaynak kodlar herkesin öğrenebilmesi için açık. İnsanların öğrenme fırsatına sahip olmasını; kaliteli yazılımların ve öğretici materyallerin herkesin kullanımına açık olmasını istiyoruz. 

İşin ne kadarı matematik ne kadarı sanat?

Matematiği değil sistemleri düşünüyorum. Bakış açımı Sol LeWitt’in sözü özetliyor: “Fikir, sanat yapan bir makine haline gelir.” Fikirler ve estetik benim için önemli. 

The National gibi bir müzik grubuyla işler yapmak sizin için nasıl bir deneyim oldu?

Harikaydı! “Sleep Well Beast” albümündeki altı şarkının klibini yönettim. Grubun solisti Matt ve basçıcı Scott ile aynı gruptaydım.  

Müzik videolarınızın yaratım sürecini biraz anlatabilir misiniz?

Her klip, şarkıya ve yayımlanma tarihine göre hazırlandı ve benzersizdi. İlk klip, diğerlerine göre daha gizemliydi. “Day I Die”ın klibinde Graham’ın Paris’teki provalarda çektiği 5.000’in üzerinde fotoğraf kullanıldı. Fotoğraflar değişik kodlar ve video kurgu yazılımı kullanılarak katmanlandırıldı ve canlandırıldı. Bu klip, dolaylı bir belgesel gibi oldu. Hepsini müziğe, şarkının ruhuna uygun olanı seçip ona göre ilerledik. 

Yeni medya sanatı yapay zekayla ne kadar ilgili?

Sanatçılar, 1960’lardan beri yapay zekayla çalışıyor; bunun kökeni Sibernetik’e dayanıyor. 1980’lerde ve 90’larda “yapay yaşam”a odaklanıldı. Şu anda, ben de dahil olmak üzere sanatçılar, “yapay sinir ağları” ile çalışıyor ve bunun bir süre daha devam edeceğini öngörüyorum.  “Üretken çekişmeli ağlar”ın sanatı, aynı 100 sene önce fotoğrafın yaptığı gibi kökünden değiştirme potansiyeli olduğunu düşünüyorum. 

Bu yılki Digilogue-Summit Future Tellers’18’in teması “Açık Kaynak Hareketi”. Dijital sanatın geleceği ve “Açık Kaynak Hareketi”nin önemi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Kaynakları paylaşmamız ve herkesin öğrenmesine katkıda bulunmamız gerektiğini düşünüyorum. İnternet üzerinden hepimiz bir katkıda bulunabilir; hem yerel hem de küresel olabiliriz. Yazılımların birkaç büyük kurum tarafından kontrol edilmek için fazla önemli oldukları görüşündeyim; paylaşmalıyız ve hem sanatçılar hem de vatandaşlar olarak gelişimlerine katkı sağlamalıyız. Araçlarımızın ve medyamızın kontrolü bizde olmalı. Sanatta “solo” akımı yavaşladı, hatta çöktü yerini “açık kaynak hareketi”ne bıraktı. Araçları, materyalleri, platformları, toplulukları paylaşmakta ve onlara katkıda bulunmakta hiçbir aykırılık yok.   

Algoritmaların müziği görselleştirme konusunda insanın hayal gücünden daha estetik olabileceğini düşünüyor musunuz?

Görsellik ve sesin birlikteliği benzersiz bir keşif sunuyor aynı şekilde sadece ses veya sadece görüntü de çok güçlü estetik deneyimler oluşturabiliyor. Bazı algoritmalar çok etkileyici görsel veya işitsel deneyimler yaratabiliyor; bazıları da beni utandırıyor. 

Kodlarla resim yapmanın günümüz sanat dünyasında yeteri kadar değer bulduğunu düşünüyor musunuz?

Kodla yapılan ve yükselişte olan çalışmaların beğenildiğine dair geri dönüşler var ama aynı sayıda aksi görüş de var. Bu işe başladığımdan beri çok ilerleme kaydedildi ama bazen bu gidişat sinir bozucu derecede yavaşlayabiliyor. 

Vatandaş, 'Bize neyin sözünü verebilirsiniz?' diye sordu... İstanbul'a yeni metro müjdesi!
Vatandaş, 'Bize neyin sözünü verebilirsiniz?' diye sordu... İstanbul'a yeni metro müjdesi!

Vatandaş, 'Bize neyin sözünü verebilirsiniz?' diye sordu... İstanbul'a yeni metro müjdesi!

Deprem uzmanlarından korkutan İstanbul uyarısı! Riskli ilçeleri açıkladılar
Deprem uzmanlarından korkutan İstanbul uyarısı! Riskli ilçeleri açıkladılar

Deprem uzmanlarından korkutan İstanbul uyarısı! Riskli ilçeleri açıkladılar

Çin, 'Türkiye rekor kırdı' diyerek duyurdu! 'NATO ülkelerinden Ortadoğu'ya kadar...'
Çin, 'Türkiye rekor kırdı' diyerek duyurdu! 'NATO ülkelerinden Ortadoğu'ya kadar...'

Çin, 'Türkiye rekor kırdı' diyerek duyurdu! 'NATO ülkelerinden Ortadoğu'ya kadar...'