• $ 6,8612
  • € 7,7521
  • 392.135
  • 115748
Haber Hattı
Haber hattı
0530 708 54 54
Bip""/
Haber hattı
0530 708 54 54
Reklamı Kapat
02 Kasım 2012 Cuma 02:10 | Son Güncelleme:

'Arakla Getir' ile 'Ar-Ge'nin farkını görmemiz lazım

Avrupa Birliği'nin desteklediği uluslararası tasarım ödülleri 'A Design Award'ın sonuçları açıklandığında Türkiye'yi ikinci sırada görmüştük. Bu dikkat çekici başarıda en önemli paysa ödüllerin çoğunun sahibi Dr. Hakan Gürsu'ydu. Kendisiyle konuştuk, Türkiye'de hiçbir başarıya önyargısız yaklaşılmadığını bir kez daha gördük.

Eyüp Tatlıpınar
eyup.tatlipinar@aksam.com.tr

Önceki haftalarda açıklanan bir istatistik epey dikkat çekici olmasına karşın medyada fazla yer bulmamıştı; Avrupa Birliği'nin desteklediği, 'A Design Award' adıyla düzenlenen uluslararası tasarım ödüllerinde Türkiye ikinci sırada yer aldı.
2010 yılından bu yana yarışmaya katılan ülkeler ve tasarımlar dikkate alınarak yapılan, 140 ülkenin sıralandığı listenin tepesinde ABD bulunurken üçüncü sırada Hong Kong yer alıyordu. Tasarımcılığıyla ün yapmış İtalya'ysa dördüncü basamakta kalmıştı.
http://www.worlddesignrankings.com/ adresinde yayınlanan listeye bakınca dikkatimizi çeken isim Dr. Hakan Gürsu oldu. Türkiye'nin aldığı 40 ödülden 22'sinin sahibiydi ve tasarımcılar sıralamasında listenin tepesinde yer alıyordu. Ev mobilyalarından ulaşım araçlarına kadar geniş bir yelpazede ürünler tasarlayan endüstriyel tasarımcı Dr. Gürsu, ofisi ODTÜ Teknokent'te bulunan Designnobis adlı tasarım firmasının kurucusu. Kendisine dikkat çekici başarısı hakkında sorular sorduk...  

- Bu kadar çok ödül pek alışkın olduğumuz bir durum değil galiba... Çok mu çalışırsınız, çok mu zekisiniz, başarınızdaki büyük pay hangi özelliğinize aittir?
Gözlemlerken yaşamı sorgulamak, işi sevmek, bilgiyi üretmek ve paylaşmak... Ülkemizdeki eğitimin hala önem vermediği, meşhur takım oyununu oynamak... İlgisizlikten, hayırsızlıktan ve vefasızlıktan yılmadan inançlarınıza ve ideallerinize bağlı kalmak, kendinize olan saygının gereğini yaparak özgüveni artırmak... En kısa yanıtı istiyorsanız; çok çalışmak... 
- Konuya olumsuz yaklaşmak istiyorum; 'Hiçbir başarı cezasız kalmaz' deyimi sizde karşılığını nasıl buluyor?
Yıllardır süre gelen, 'Elin adamı yapmış işte, elin adamından daha mı iyi biliyorsunuz?' gibi söylemleri, eski köye yeni adet getirenlere hep şüpheyle bakan görüşleri kırmak kolay değil. Toplumsal güven itibarıyla sınıf geçemeyen yapımız var; her yeniliğin arkasında bir 'cinlik' ve 'arak' beklentisi de bu şüphenin tuzu ve biberi oluyor. Çünkü geleneksel şüpheciliğimiz kadar, kolaya kaçma eğilimimiz ve riskten uzak durmanın dayanılmaz cazibesi genetik yapımıza fazlasıyla işlemiş durumda.
"arklgtrle1.jpg"- Bir örnekle açıklamanızı istesek...
Tasarım kalesi İtalya'da ödül rekoru kırmak, bu zevki İtalya'da tatmak çok hoş. Ama ödüllerinize kendi ülkemizden bakmak hala acı veriyor insana. 'Birileri bir yerlerde ödül mü dağıtıyor hocam?' diye soran bilgili ve ilgili insanlarla birlikte yaşadığımı hiç ama hiç unutmuyorum.

İSMİ ÜNLÜLERLE YAN YANA
- Biz de şüpheyle yaklaşsak kızmazsınız umarım; ödül kazandığınız yarışmalar önemli yarışmalar mıdır?

2008'den bu yana 10'un üzerinde kazandığımız New York merkezli Uluslararası Tasarım Ödülleri (IDA) ödüllerini bizimle birlikte alan firmalar arasında British Airways, Porche, Austin Martin, Samsung, Apple gibi markalar, Zaha Hadid gibi isimler var. Yine sürekli ödül aldığımız Green Dot Awards'ta Coca Cola, Puma, Dodge gibi firmalar yer alıyor. Özellikle çevreci tasarım alanında önemli bir öncü olan bu yarışmada toplamda  11 ödül alan tek tasarımcı firma durumundayız. Bizim ülkemiz dışında her yerde sıradışı bir başarı serisi kabul ediliyor. AB'nin yeni yükselen bir yarışması var; 'A Design Award'. Toplamda en çok ödül alan ve yayınlanan listelerde ülkemizi 2'incliğe taşıyan şirket olmak büyük keyif. İlk yıl jüri üyeliği teklifi almama rağmen, daha keyifli olduğu için birkaç yıl daha yarışmacı olmak istediğimi söyledim.
- Türkiye'nin 2'inciliği sürpriz mi sizce?
'Top 100 Designer List'teki katılımcı ülkeler sıralaması A'design Award yarışmasının istatistiki bir değerlendirmesi. Bunu yorumlamak ancak katılımcı 140 ülkeyi  ve yüzlerce tasarımcıyı hesaba katarak mümkün olabilir. Özellikle listede 1'inciyseniz ve ülkeniz de 2'nci sırada yer alıyorsa yarışmanın ve listenin önemi sorgulamak çok doğru değil. Biz bu sonuçları ciddiye alıyoruz, tıpkı katılımcı 140 ülke ve yüzlerce tasarımcı gibi. İlk yıla göre 2'nci sene ülkemizden katılımda ve ödül kazanımında önemli bir artış olması yarışmanın tuttuğunu gösteriyor. Sonuçta Türkiye'den birileri ödül alıyor diye uluslararası yarışmalara şüpheyle bakmak geleneksel aşağılık kompleksimizin bir göstergesi kanımca.

TÜRKİYE EMEKLEME ÇAĞINDA
- Tasarımın Türkiye'deki durumundan söz edebilir misiniz biraz?
Türkiye'de tasarım yükselen bir değer olma yolunda emekliyor. Henüz kavramları anlamak ve içini doldurmak konusunda direnen, fuarlardan 'Arakla Getir' ile AR-GE yaptığını veya pazarın hazır ürünlerini kopyalayarak riski ortadan kaldırdığını zanneden yapıların değişimi gerekiyor. Dünyada taklit üründe 4'üncü olduğumuz da bir büyük gerçek. Önce kısa sürede köşeyi dönmeci zihniyeti terk etmek, kalıcılığı ve sürdürülebilirliği hedeflemek, kendi özgün ve düzgün ürünlerinizi yapmak için sabırla emek harcamak gerekiyor. Dolayısıyla eğitim şart.
- Başarınızın nedenlerinden söz ederken takım çalışmasından bahsettiniz; ekibinizde kaç kişi var?
Kurduğumuz yapı bir tasarım okulu gibi çalışıyor. Bizden 'diploma alan' ve kendi ofisini açan genç arkadaşlar artık ülkeye hizmet ediyor. Ekibimizdeki gençler yarışmalar ve proje üretimi çalışmaları için tüm dünyaya dağılırken yine tüm dünyadan gelen stajyerleri de firmamızda ağırlıyoruz. Bu yaz İspanya, ABD ve Çin'den gelen stajyerleri kabul ettik. Firmamız Erasmus programı çerçevesinde AB'den tasarım öğrencisi gönderilen ilk kurum aynı zamanda.

MÜHENDİS KAFALI
- Tasarım anlayışınızın temel özelliklerinden söz edebilir misiniz?
Tasarım anlayışımda temel bir iki önemli nokta var. Birincisi, yaptığımız ürününün gerek kullanım, gerekse görünüm olarak farklı olması için çaba harcarız. Daha önce denenmemişleri denemek, problemlere farklı bakmak, ara kesitlerde dolaşmak bilim ve teknolojiyi kullanmak, çizginin, detayın hakkını vermek...  Öğrenciyken hocalarımız bana 'mühendis kafalı' derdi. Şimdilerde mucit diyorlar. Anlayacağınız hala 'piyasa tasarımcısı' olamayan bir anlayışın sahibiyim.
- Nelerden ilham alırsınız, neler tasarımlarınıza yön verir?
Temiz enerji, çevre sorunları gibi konular her tasarımcıyı etkiliyor günümüzde. Bugüne kadar yaptığımız her ürün bilinen teknolojiyi ve üretim tekniklerini kullanarak geliştirildi. Zaten ödüle layık görülen tüm projelerde; malzeme, üretim ve teknolojik uygunluk kadar çevreyle olan ilişkinizi de raporlandırıyorsunuz. Yoksa ödül bir hayal bile değil.
- Size, örneğin 'Bu tekne tasarımınızı üretmek istiyoruz' diyen çıkıyor mu?
Tek sorunumuz ürünleri üretecek, yürek ve bilek sahibi, ilkeli sanayiciler ve ürüne inanacak, destek verecek bir sistemin eksikliği... Tekne tasarımlarımız dört tane oldu. Özellikle bu yıl biten ve çok farklı bir noktaya gelen yeni teknemiz çok ses getirecek sanıyorum.

Japonya'yı sel vurdu: 13 kişi kayıp

Japonya'yı sel vurdu: 13 kişi kayıp

Havaalanı güvenliklerine takılan ilginç eşyalar ve silahlar

Havaalanı güvenliklerine takılan ilginç eşyalar ve silahlar

İznik'te 2 bin yıllık İstanbul Kapısı eski ihtişam&

İznik'te 2 bin yıllık İstanbul Kapısı eski ihtişamına kavuşuyor

Gelin arabası yaptığı klasik otomobilini yıpranmasın diye

Gelin arabası yaptığı klasik otomobilini yıpranmasın diye çekiciye yükleyerek kız almaya gitti