• $7,4234
  • €9,0356
  • 439.755
  • 1528.21
18 Temmuz 2009 Cumartesi

İşin doğrusu

Sevgili okurlarım. Günlerdir eğitim sistemimiz hakkında manşetler atılıyor. Çıkarımlar yapılıyor. İstatistikler oluşturuluyor. Batanlar, çıkanlar, eyvahlar arasında eğitim ile ilgili yazılar yazılıyor. Onlara bir sözüm yok. Eğitimi hepimiz konuşabiliriz sorun değil, yeter ki doğru bakalım, doğru okuyalım.


Ülkemizde ilköğretime başlayan öğrenci sayısı yıllık 1,3 milyon civarında, bu öğrenciler sekiz yıl okuyor, sonra lise başlıyor. Lisede, Anadolu, fen lisesi, Anadolu öğretmen lisesi, özel lise gibi öğrencilerin çok talep ettiği liselerimiz var. Bu liselerin toplam kontenjanı sadece 150 bin. Geriye kalan öğrencilerin 250-300 binini meslek liselerine alıyoruz. 250-300 bini ise genel liselere, yani bir diğer deyişle klasik liselere gidiyor. Sekizinci sınıfın bitiminde bu okullara girmek için doğal olarak sınavlar yapıyoruz. Malumunuz SBS, peki soruyorum size, 1,3 milyon öğrenciyi 150 bin kişilik kontenjana yerleştirmek için nasıl bir sınav yapmalısınız. Mesela çok kolay bir sınav yapsak, katılan bütün öğrenciler bütün soruların tamamına yakınını yapsa, bu 150 bin kişilik kontenjana nasıl yerleştirme yapacağız?
Devam ediyoruz. Lise bitiminde üniversite geçişe geliyoruz. Elimizdeki lisans kontenjanı 300 bin, kaldı ki bunların içinde öğrencilerin en çok talep ettiği kontenjan 50 bin. Sınava giren 1.5 milyon öğrenci, peki ÖSS'yi çok kolay yapalım. Öğrenciler soruların tamamına yakınını yapsınlar, nasıl sıralama ve yerleştirme yapacaksınız? ÖSYM Başkanı bir şey söyledi arada kaynadı gitti. 'ÖSS başarıyı ölçmez' dedi. 'ÖSS sıralama yapar' dedi. Doğru söyledi. Günlerdir her gazetede yazılıp çiziliyor. Hiç birisi bam teline dokunmuyor. Bam teli şudur, okullarımızda yapılan ara sınavlar, yani ders yazılıları nasıl yapılıyor? Sorular nasıl oluşturuluyor? Kim denetliyor? Çıkan sonuçlardan sonra telafi dersleri yapılıyor mu? Asıl dokunulması ve konuşulması gereken konu budur

Çözümü söyleyeyim de herkes rahatlasın bende artık bu konuyu yazmayayım. Birincisi, ilçe milli eğitim müdürlükleri ölçme değerlendirme merkezi haline getirilsin. Bünyesinde soru hazırlama, müfredat oluşturma, sınavları düzenleme ve değerlendirme, sonuçlara göre her okul ve sınıf için ayrı ayrı telafi programları yapma birimi kurulsun. Ayrıca bu birimlerde 'soru bankası' oluşturularak kaliteli ve ölçme yapabilen sorular kullanılsın. İkincisi, okullarda yapılan yazılılar sonucunda ortaya çıkan öğrenme eksiklikleri ek derslerle telafi edilsin. Üç, okulların başarı ya da başarısızlıkları bu merkezler tarafından rapor edilsin. Bu çalışma ABD'de AIR (American Instıtute of Resort) adlı bir kuruluş tarafından yürütülüyor. Bu kurumun en önemli işlevi, eyaletler ve okullar bazında eğitim öğretimi denetlemek ve çözümler önermek. Bir örnek vermek gerekirse, bu kurum her yıl bitiminde sınavlar yapar, ama bu sınavların sonuçlarını öğrencilere vermez. Bu sınavın sonucunda okul, öğretmen ve yönetici raporları oluşturur. Bu raporları ilgili yerlere verir. Örneğin bu rapor sonucunda bir okul üst üste her önlemi almalarına rağmen başarısız çıkarsa, okul kapatmayı bile uygulamaktadırlar. Bu merkezde tam 2 bin doktoralı ölçme değerlendirme uzmanı görev yapıyor. Bu arada ABD'de de SAT, GMAT ve lise giriş sınavları yapılıyor. Ama bu sınavların sonuçlarına bakarak eğitim sistemini ölçmüyorlar.

Bir de neşteri klasik liselere atmak lazım, her yüz öğrencinin ancak dört tanesinin üniversite okuyabildiği liselere, bence ülkemizde meslek lisesi problemi yoktur. Bu ülkede yakın gelecekte liseden mezun olmuş, üniversite kazanamamış ve de herhangi bir mesleği olmayan gençlerin temsil ettiği klasik liseler problemi olacaktır.
Ülkemiz artık eğitimi konuşuyor. Ama baktığı pencere eksik, doğru pencerede bakmak için doğru yerde durmak gerekiyor. Amaç sorun çözmekse gelin bu merkezleri kuralım. Bakın neler değişecek. Ben de artık bu konuyu yazmayacağım. Çünkü anlayana davul zurna az anlamayana sivrisinek saz...

<p>Samsun'da arazide ağzı tel ile bağlı başıboş eşek kurtarıldı. Eşeğin ağzındaki teli kırarak çıkar

Ağzına demir teli bağlayıp ölüme terk ettiler... Zavallı eşeği, baba ve kızı kurtardı

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Gaziantep'te tır kazası! Yol trafiğe kapandı

Doğada yaptığı yemeklerle kentleri tanıtıyor