• $8,3415
  • €9,9385
  • 485.612
  • 1408.04
30 Mart 2013 Cumartesi

Sizi şişmanlatan ‘duygularınız’ olabilir

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

- Yapmanız gereken ilk şey şu: Gelecek haftayı açlık hissettiğinizdeki duygularınızı incelemeye ayırın. Bunu yapmanın en iyi yolu, yemek yemeden önce, yemek esnasında ve sonrasında nasıl hissettiğinizi kaydettiğiniz bir günlük tutmak.
- Yeme ihtiyacı hissettiğiniz zaman, “Gerçekten aç mıyım, yoksa moralim mi bozuk?” diye kendinize sorun. Açlık krizleri geçirdiğinizde hemen mutfağa gitmeyin. Bunun yerine aç olduğunuzu düşündüğünüzde kendinize 15 dakikalık bir zaman tanıyın. Bu 15 dakikalık süre boyunca, açlığınızla ilgili olabilecek olası duygusal bağlantıları düşünün. Gün boyunca moralinizi bozmuş olabilecek şeyler hakkında konuşun, yazın veya düşünün.
- Eğer moraliniz bozuksa, bu rahatsızlığın kaynağını yok etmek için tedbirler almaya başlayın. Bu ne kadar zor olursa olsun, sizi mutsuz eden olaylar yüzünden yemek yemek yerine onları çözmeye çalıştığınızda çok daha iyi hissedeceksiniz. Sizi yemeye iten nedenler ve gerçek açlık duyguları arasındaki farkı anlamaya başladıkça, çözüm olarak yiyeceklere saldırmak için istekli olmayacaksınız. 
- Aşağıda açlıkla karıştırılan bazı duyguları yazdım. Bunları okurken lütfen kendinize karşı mümkün olduğunca dürüst olun. Çünkü kişisel bilinç, şişmanlığın uzun dönem tedavisinde önemli bir noktadır.
Öfke… Özellikle bastırıldığında çok rahatsızlık yaratır ve bu rahatsızlık genellikle açlıkla karıştırılır. Ama aslında içinizde yükselen, öfkeyi bastırmak için yiyecekleri kullanma arzusudur. Öfkeyi vücudunuzdan atarsanız, fazla yemek de yemezsiniz. Bunun engellemek için, ‘kendini ifade’ çalışmaları yapabilirsiniz.
Yorgunluk… Gece geç vakitte yemek yiyenler, boşuna bir çabayla enerjilerini toplamaya çalışır. Bu alışkanlığı aşmanın iki yolu vardır. İçinizde yorgunluk oluştuğunda, duygusal açıdan güçsüzleştiğinizde nasıl hissettiğinizin farkına varmalısınız. Yorgun hissettiğinizde, sadece dinlenmek size iyi gelecektir. Yiyecekler, dinlenme hissini andıracak şekilde kan şekerinde geçici bir yükselmeye neden olur; ancak bu his geçicidir. 
Erteleme… Bazen, sadece istenmeyen bir işi yapmaktan kaçmak için bile aç hissederiz. Örneğin; ev temizlemek, e-posta yazmak, istenmeyen telefon görüşmesi gibi... Bu duyguyu aşmak için, istenmeyen işi bir an önce tamamlamak faydalı olacaktır. Bu görevleri başkalarıyla paylaşmaya çalışabilir veya küçük parçalara ayırabilirsiniz. 
Sizi yemek yemeye yönlendiren kimi duygusal durumlara sadece bazı örnekler verdim. Yalnızlık, mutsuzluk ya da boşluk duygusu da sizi tetikliyor olabilir... Önemli olan kendinizde sizi yemek yemeye yönlendiren bu duygu durumunu fark etmeniz. Fark ettikçe yemenin bir çözüm olamadığını göreceksiniz.

<p>Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, 'Son 5 günde 132 yangından 125'ini kontrol atına aldık, 7

Bakan Pakdemirli'den alevlerin termik santrallere yaklaştığı iddiasına yanıt geldi

Uluabat Gölü, yeşile büründü

Çevre ve Şehircilik Bakan Yardımcısı Suver, Van'da incelemelerini sürdürüyor

Bursa'da kaza yapan 2 tır alev alev yandı