• $8,4396
  • €10,0747
  • 492.239
  • 1392.91
10 Ağustos 2013 Cumartesi

Şişman demek için ‘beden-kitle indeksi’ yetmez

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Kilo fazlanızı belirlerken yaygın olarak kullanılan beden-kitle indeksi yöntemi yeterince güvenli değil. Kilo nedeniyle gelişen hastalıklarda asıl belirleyici olan, yağların vücudunuzda biriktiği bölge…

Tüm dünyada ‘şişmanlıkla savaş’ başlatıldı; çünkü artık şişmanlık en önemli hastalıklardan biri… Bu kapsamda ülkemizde de pek çok kampanya başlatıldı. Hemen hemen herkes izlemiştir; televizyonlarda beden kitle indeksi ölçümüyle ilgili bir kamu spotu yayınlanıyor. 
Peki, şişmanlığın değerlendirilmesinde sadece beden kitle indeksi değeri yeterli mi? Yani beden kitle indeksimiz yüksekse, hemen kendimize şişman tanımı koyabilir miyiz? 
Önce bilmeyenlere hatırlatalım… 
BKİ= Vücut ağırlığının (kilogram cinsinden) / boyun karesine (santimetre cinsinden) bölünmesiyle hesaplanır. 
Örneğin: 35 yaşında 1.70 boyunda, 82 kilosunuz; adınız Tülin olsun…
BKİ =   82  =   28,3’dür.
          1.70


Bu değerlendirmeye göre Tülin Hanım ‘hafif şişman’. Peki, Tülin Hanım’ın ideal beden kitle indeksi ne olmalı? O zaman da yaşı ve cinsiyeti önemli oluyor.


Bu tabloya göre Tülin Hanım’ın ideal BKİ’si, 21-23 arası… Beden kitle indeksi pratik bir yöntem. Ancak şişmanlığın değerlendirilmesinde tek başına yeterli değil, çünkü yoğun kas-kemik kitlesine sahip kişilerde bu yöntemle hesaplanan rakamlar yanlışlıkla fazla kilolu damgası vurulabilir veya tam tersi de mümkün...  
Ayrıca, bedendeki yağ birikiminin miktarı kadar o yağların nerede biriktiği de önemlidir. Çünkü kalça ve bacaklarda biriken yağlar kadar, karın içinde birikip bel çevresini kalınlaştıran ve genelde vücudun üst kısmında biriken yağlar önemlidir.
Yağlarınız kalça ve bacaklarınızda birikir, vücudunuz armut şeklini alırsa kilo fazlalığının sonuçları genelde fiziksel olur. Kalça ve diz eklemlerinizde artrit gelişir, ayaklarınızda selülit, varis olur, lenf ödem gelişir; kasıklarda, bacaklarda pişikler, sürtünmeler gibi sıkıntı verici değişiklikler ortaya çıkar. 
Yağlarınız karnınızın içinde ve bedeninizin üst kısmında birikmişse, bel çevrenizi genişleyip göbeğinizi büyütüp genişlemişse, vücudunuz elma şeklini alır. Bunun sonuçlarını daha çok metabolik olarak görürsünüz. Metabolik süreçlerin en tehlikelilerinden biri olan insülin direnci gelişir; hipertansiyon, şeker hastalığı, karaciğer yağlanması, kalp-damar hastalığı, felç, hatta kanser tehdidi başar. Bu nedenle mutlaka şişmanlığın değerlendirilmesinde, beden kitle indeksiyle birlikte, bel ve kalça ölçümü yapmak da gerekiyor. 
Bel-kalça oranı, şişmanlığa bağlı kronik hastalıkların görülme riskinin değerlendirilmesi açısından önemlidir. Bu oran cinsiyete göre farklılıklar göstermektedir. Bel-kalça oranı, erkeklerde 1, kadınlarda 0,8’in üzerine çıkmamalıdır. 

<p>ABD'nin eski Başkanı Donald Trump devrildi. Trump'ın damadı ve danışmanı Jared Kushner da siyaset

Kushner siyaseti bırakıyor

Fransa'da 400 evsiz Vosges Meydanı'nda çadır kurdu

Nizip sabunu yurt içi ve dışından yoğun ilgi görüyor

Milas'taki yangında zarar gören 80 hektarlık ormanlık alan havadan görüntülendi