• $7,3399
  • €8,9389
  • 437.349
  • 1536.11
01 Aralık 2012 Cumartesi

Sağlık için en tatlı aşure

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Hem besleyici, hem de lezzetli aşure, bir tatlıdan çok içeriğinden ötürü neredeyse bir yemek değerinde...
İbranice 'aşur' sözcüğünden gelir. İnanışa göre, Nuh tufanından sonra tufanın bitişini kutlamak için geminin ambarında kalan erzaklar karıştırılıp bir tür tatlı yiyecek hazırlanmış. İçinde en az 15 malzemenin kullanıldığı, aynı zamanda besin değeri yüksek bir tatlı olan aşure bugün de, barış ve kardeşliğin, paylaşımın ve bereketin sembolü olarak evlerde pişirilerek sürdürülen bir gelenek.
İçinde buğday, fasulye, nohut, isteğe göre genellikle kuru üzüm, kuru kayısı, kuru incir, yaş meyvelerden dilimlenmiş elma, portakal ve limon kabukları, üzerine süslemek için nar, fındık, ceviz, badem, tarçın, fıstık, tat vermek için de şeker-pekmez veya tatlandırıcı konur.
Aşure içinde, hem kuru baklagiller, hem taze ve kuru meyveler, hem de yağlı tohumlar grubunu bulundurması sebebiyle besin çeşitliliğine ve dengeli beslenmeye de iyi bir örnektir. Başta protein, karbonhidrat ve lif olmak üzere demir, çinko, kalsiyum, fosfor gibi minerallerle     
A, B, C ve E vitaminleri yönünden zengindir. Bu yönüyle de özellikle şeker yerine pekmezle veya daha fazla kuru meyveyle tatlandırıldığında kansızlığı olanlar, daha doğal beslenmek isteyenler, sütlerinin miktarını ve kalitesini artırmak isteyen anneler, büyüme gelişmeye destek olduğundan çocuk ve gençler için çok uygundur.
İçindeki fındık-fıstık-ceviz-badem gibi yağlı tohumlar ve baklagiller nedeniyle kalp-damar sağlığı için koruyucu olan aşure, ayrıca kan şekerini düzenleyen posa içerir.

AŞUREYİ DOĞRU KULLANIN
- Yüksek protein içerdiğinden özellikle vejetaryenler için iyi bir protein kaynağıdır.
- Zayıflamak isteyenler için şerbetli tatlılar ya da hamur tatlıları yerine ara öğün olarak az şekerli veya pekmezle yapılmış aşure tüketilebilir.
- Bu kadar çok faydasını saydığımız aşurede bile tabii ki son kural, her şeyde olduğu gibi ölçülü yemek... Bir kase aşurenin; bir ekmek, bir yağ grubu ve bir meyve hakkımıza eşdeğer olduğunu bilmeliyiz...

Malzemeler:
-  Aşurelik buğday 1/2 su bardağı 
-  Nohut 1/6 su bardağı  
-  Kuru fasulye 1/6 su bardağı 
-  Su 6 su bardağı  
-  Kuru kayısı 5 adet  
-  Kuru incir 3 adet  
-  Kuru üzüm 1/4 su bardağı 
-  Portakal 1 küçük boy 
-  Pekmez 1/2 su bardağı 
-  Fındık 1/2 su bardağı 
-  Ceviz 1/2 su bardağı 
-  Nar 1/2 küçük boy 

Yapılışı:
Buğday, nohut, kuru fasulyeyi yıkayın. Kuru fasulye ve nohudu birer su bardağı, buğdayı 2 su bardağı suyla bir gün önceden ayrı ayrı ıslatın. Buğdaya 1, nohut ve fasulyeye ikişer su bardağı su ekleyip ayrı ayrı ocağa koyun. Buğdayı taneler parçalanıp, nişastasını dışarı verinceye, nohut ve fasulyeyi yumuşayıncaya dek pişirin. Nohutu gerekiyorsa düdüklü tencerede haşlayın. Kuru meyveleri yıkayın. 1su bardağı suyla 2 saat ıslatın. Pişmiş malzemeleri ve kuru meyveleri bir tencerede birleştirip 15 dakika pişirin. Portakalı soyun, kabuğunu beyaz kısmı ile birlikte 1 santimetre kalınlığında, 3-4 santimetre uzunluğunda parçalara doğrayın. Portakal dilimlerini 4-5 parçaya bölüp kabuğuyla birlikte karışıma ekleyin, 5 dakika daha pişirin. Pekmezi ekleyin, 1-2 dakika pişirip ocağı kapatın. Fındığı ekledikten sonra karıştırın.
Servis kaselerine boşaltın. Üzerini ceviz, nar taneleriyle süsleyip tarçın serpin.

<p>İki ülke arasında gerçekleştirilen istikşafi görüşmelerin 61. turu tamamlandı. Bir sonraki turun

Atina ile hangi konular masada?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Sosyal medyada en çok paylaşılan mantık soruları

40 kilometrelik alanı kaplayan Nazik Gölü'nün yüzeyi buzla kaplandı