• $7,3732
  • €8,9666
  • 441.877
  • 1559.08
20 Kasım 2011 Pazar

Regl döneminde beslenme

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Eğer kadınsanız, her ay regl döneminden yaklaşık bir ya da iki hafta önce başlayan ve regl döneminin bitmesiyle ortadan kaybolan sıkıntılar yaşarsınız. Kadınların bu dönemleri hem vücut şekillerini, hem ruhsal davranışlarını hem de beslenmelerini çok etkiler.

Regl döneminde baş ağrısı, göğüslerde hassasiyet ve dolgunluk hissi, karında şişkinlik ve ağrı, vücutta ödeme bağlı şişkinlik oluşması dolayısıyla ağırlık artışı, ruhsal bir gerginlik hali, mutsuzluk, sabırsızlık, duygusal dalgalanmalar, hoşgörüsüzlük, sinirli ve sert davranışlar, ishal ya da kabızlık gibi vücut ve ruhsal değişimlerin dışında iştah artması, tatlı ve tuzlu krizleri sık yaşanıyor.
Bu dönemde özellikle kadınların en büyük sorunu, vücuttaki ödeme bağlı şişkinlik nedeniyle ağırlık artışı yaşamalarıdır. Benim önerim, regl döneminiz bittikten 3 gün sonraya kadar tartılmayın. Çünkü; gerçek kilonuzu asla göremezsiniz.
Kanaması fazla olan kadınlarda kansızlık (anemi) görülebilir. Bu nedenle aşırı kanama yaşayan kadınların jinekologlarına bu durumu bildirmeleri gerekmektedir. Aşırı demir eksikliği de tatlı isteğinizi artırıyor olabilir. 
Başka bir sorun da regl döneminden bir iki hafta önce östrojen ve progesteron hormonları en düşük seviyelerde seyreder. Ve bu hormonların azalması ruh hallerindeki oynamaların, yeme krizlerinin nedenidir. Ayrıca magnezyumun vücutta azalması nedeniyle tatlı tüketimimiz artmaktadır. Bu dönemin geldiğini kabul edip, bedenimizi iyi besleyerek birtakım önlemler alabiliriz.

NELER YAPABİLİRSİNİZ?
1 - 
Tuzlu peynir, zeytin, soya sosu, turşu ve tuzlu soslar gibi tuz içeriği yüksek gıdalardan uzak durmalısınız. Ödem oluşumuna karşı sodyum ve potasyum dengesi önemlidir. Potasyumun kaynağı olan kuru kayısı, muz ve patates tüketebilirsiniz.
2 - Şeker ve şekerli yiyeceklerden, kafeinden, alkolden uzak durun. Bunun yerine melisa, papatya gibi bitki çayları için, kuru meyveyle şeker ilave etmeden hoşaf ve komposto yapın.
3 - Aşırı şiş olduğunuzda vücuttaki fazla suyu atabilmek için öğünlerinizin yanında maydanoz tüketebilirsiniz ya da zencefil, tarçın ve karanfili ılık suda bekletip suyunu içebilirsiniz.
4 - Kuru kayısı, kuru üzüm, kuru erik, hurma ve muz gibi meyveler hem tatlı isteğinizi hem de magnezyum ihtiyacınızı karşılarlar. Yapılan araştırmalarda regl dönemlerinde magnezyumu yeterli alan kadınlarda tatlı ihtiyacının olmadığı görülmüştür.
5 - Omega-3 yağ asidinin depresif durumları engellediğiyle ilgili çalışmalar mevcut. Omega 3 için günde  2 adet ceviz tüketebilirsiniz.
6 - Egzersiz sırasında salınan endorfin hormonu mutluluk verir. Bu nedenle bu dönemde egzersize devam edin.
7 - Uyku düzeninize dikkat edin. Mutlaka sekiz saat uyumaya çalışın.
8 - Kansızlık tablosu olanlar; kuru üzüm, kuru kayısı ve kırmızı et tüketimini artırmalıdır. Kırmızı etin yanında mutlaka C vitamininden zengin maydanoz, domates, sivri biber tüketmeliler. Demir eksikliği; halsizlik, yorgunluk, isteksizlik, enfeksiyonlara dirençsizlik, konsantrasyon zorluğu yaratır. 
9 - Bol sıvı almaya özen gösterin.
10 - Beyaz undan yapılmış poğaça, makarna, pirinç, patates gibi besinler yerine kan şekerinizi daha az yükselten ve daha tokluk veren kompleks karbonhidratları tercih edin. Örneğin; tam tahıllı ekmek, patates, kuru baklagil gibi. Yanında mutlaka sebze ya da salata tüketin.
11 - Tatlı yemek isterseniz hafif sütlü tatlılar, dondurma tüketebilirsiniz ama 1 porsiyonu geçmeyin. Az yağlı ve şeker oranı düşük olduğu için 2 kare bitter çikolata tüketebilirsiniz.
12 - B6 vitamini eksikliği sinirlere zarar verir, cilt sorunları, kas güçsüzlüğü ve kas ağrısı yapabilir. Bu yüzden regl döneminde et, karaciğer, balık, yağlı tohumlar (fındık, yerfıstığı, badem ve ceviz), yumurta, süt, kurubaklagiller, yeşil yapraklı sebzeler ve kuru meyvelerin tüketimi artırılmalıdır.

<p>Merkez Bankası Para Politikası Kurulu faiz kararını açıkladı. Yüzde 17 olan politika faizi artmad

Yılın ilk faiz kararı

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Rusya'dan görenlerin aklını başından alan kareler

Uludağ'a yerleşen çiftin kentten uzak sıra dışı hayatı