• $7,3711
  • €8,9682
  • 443.108
  • 1551.57
18 Aralık 2011 Pazar

Kolesterol dost mu, düşman mı?

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Doğanın bize sunduğu her besin çok güzel. Hiçbiri diğerinden üstün değil. Her birinin ayrı bir önemi var. Günde 3 yumurta da yemeyin, yumurta yemekten de korkmayın!

Son günlerde ciddi bir kolesterol tartışması yapılıyor. Kardiyologların bir kısmı kolesterol ilaçlarının kullanılması gerektiğini söylerken, diğerleri kolesterolün kötü bir şey olmadığını bu nedenle de ilaç kullanılmaması gerektiğini söylüyorlar. Olan tabii yine insanlara oluyor. Kafalar karışıyor ve doktorlarına olan güvenleri sarsılıyor. Ben kardiyolog değilim ve kolesterol ilacı alınmalı mı, alınmamalı mı, ne zaman alınmalı kararını veremem. Buna konunun uzmanı olan kardiyologlar karar verebilirler. Ancak şunu söyleyebilirim ki, her ilacın bazı etkileri ve yan etkileri olabilir. Her şeyde olduğu gibi nasıl ve ne zaman kullandığımız önemli. Her ilacın yanlış kullanımı, aşırı dozu sakıncalıdır. Tıpkı besinlerde olduğu gibi.
Hep bu hataya düşmüyor muyuz zaten! Hep bir şeyi abartıyoruz. Dünyanın en sağlıklı besinini ilan ediyoruz, bir gün sonra kötüymüş diyoruz. En kötü besin, iki gün sonra aklanıyor. Hepinizin de bildiği gibi buna en iyi örnek yumurta! Bana göre en iyisi, hiçbir şeyi abartmayın. 'Her şeyin azı karar, çoğu zarar' ilkesinden şaşmayın. Yoksa hep çok yanılırsınız.
FORMÜL BASİT: HİÇBİR BESİN ÜSTÜN DEĞİL
Bizlerin hep bir formül vermesi istenir... Basit, hap gibi; 'şunu ye' ve muhteşem sonuç! Hem zayıflatsın, hem sağlıklı yapsın. Her besin muhteşem dediğimde insanlara gerçekçi gelmiyor. Ama gerçekler basit! Doğanın size sunduğu her besin çok güzel. Hiçbiri diğerinden üstün değil. Her birinin ayrı bir önemi var. Günde 3 yumurta da yemeyin, yumurta yemekten de korkmayın!                                      Herhangi bir sağlık sorunun çözümünde hemen ilaçlara sarılmamak doğru bir düşüncedir. Eğer bunlar yaşam tarzı değişiklikleriyle çözümlenebilecek sorunlarsa, ilaç kullanmadan önce işe yanlışlarınızı düzeltmekle başlamanız daha doğrudur. Kolesterol vücudumuzun ihtiyaç duyduğu, yağa benzeyen fakat tamamen yağ olmayan maddelerdir. Bu maddeler hem vücut tarafından üretilir hem de dışarıdan besin yoluyla alınır. Kandaki kolesterolün yaklaşık yüzde 85'ini vücut kendi üretir, kalanınıysa besinlerden alırız. Kolesterol bazı hormonlar ve tüm hücrelerin yapısında bulunur. Ayrıca yağların emilimini sağlayan safranın bileşiminde yer alır. Ancak kanda kolesterol düzeyinin artması kalp hastalıklarıyla ilişkilidir. Vücudumuzda karaciğer tarafından üretilen kolesterol; et, tavuk, süt, yumurta gibi hayvansal ürünlerde bulunur. Her şeyde olduğu gibi kolesterolün de fazlası zararlıdır.
NASIL DÜŞÜK TUTABİLİRİZ?
  Kolesterol yüksekliğinde en önemli etken genetik yapıdır. Genetik yapımıza hiçbir şey yapamayız ama beslenmemizi düzenlemek, ideal vücut ağırlığımızda olmak ve fiziksel hareketimizi artırmak bizim elimizde. En önemlisi, bunları yapmak için sağlığınızın bozulmasını beklemeyin. Şimdi başlayın!
l Beslenmenizin karbonhidrat içeriğinin basit şekerden karşılanmamasına dikkat edin. Rafine şeker tüketimini azaltın. Vücutta, fazla alınan şekerin de kolesterolü olumsuz etkilediği bilinmeli. Bunun yerine kompleks karbonhidratlar tüketin.
l Beslenmenizin günlük toplam yağ miktarı fazla olmamalı. Enerjinin yüzde 25-30'u yağlardan karşılanmalı: bunun da yüzde 10'u doymuş, yüzde 10'u tekli doymamış yağlardan (zeytinyağı), yüzde 10'u çoklu doymamış yağlardan (ayçiçeği, mısırözü, soya yağı ve benzerleri) karşılanmalıdır.
l Posadan zengin yiyecekler tüketin.
l Öğün sayısı artırıldığında kolesterol ve LDL düzeyinin azaldığı görülmüş. Nedeni, insülin salınımı ve karaciğerde kolesterol yapımı azalır.

Ne yemeli?
l En az 2-4 porsiyon tüm sebze ve meyve. Kabuklu yenebilen meyveleri soymayın.
l Haftada en az 2-3 porsiyon fasulye, mercimek, nohut, bezelye gibi baklagiller.
l Soğan, sarımsak tüketiminizi attırın.
l Esmer ekmek, çavdar ekmeği, yulaf, mısır gevreği, bulgur, patates gibi kompleks karbonhidratlar tüketin.
l Yarım veya yağsız süt, yoğurt; günde 3 su bardağından fazla olmamalı.
l Günlük az yağlı peynir 60 gramdan, yağlı peynirse 45 gramdan fazla tüketilmemeli.
l Yağsız tarafından dana eti, tavuk, hindi eti.
l Cevizin omega-3 yağları ve bitkisel sterollerden zengin olması nedeniyle tüketilmelidir. (Ama miktarı abartılmamak şartıyla. Günde 2 ya da 3 adet ceviz yeterlidir)
l Haftada 2-3 kez ızgara veya buğulama balık.

<p>Iraklı yetkililer intihar saldırılarının art arda gerçekleştiğini ve saldırganların Tayaran Meyda

'Bağdat'taki saldırıda DEAŞ ihtimali güçlü'

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

İzmir'de depremin ardından acil yıkılan 71 binada inşaat çalışmaları başladı

Rusya'dan görenlerin aklını başından alan kareler