• $7,3895
  • €8,9772
  • 442.855
  • 1545.45
30 Ekim 2011 Pazar

Kış mevsiminde beslenme

Simge Çıtak
Simge Çıtak
YAZARIN SAYFASI

Soğuk algınlıkları ve grip kapımızı çalmak üzere. Vücudumuzun savunma sistemini güçlendirmek bu hastalıklara yakalanmamızı önlemenin en basit yoludur.

Kış mevsiminin başlamasıyla daha çok yağlı ve şekerli besinlere yönelip kapalı ortamlarda daha fazla vakit geçirmeye başlıyoruz. Bununla birlikte fiziksel aktiviteler azalıp daha çok televizyon karşısında vakit geçiriliyor. Aktiviteler azalınca atıştırmalar da artıyor. Bu döngüye girilince de kaçınılmaz son: Kilo artışı başlıyor! Çoğu insan kalın giysiler altında kilosunu gizleyebildiklerini düşünerek kış aylarında rahat davranır ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarını bahara kadar erteler. Lütfen hayatınızda bu sene bir değişiklik yapın ve kış mevsiminde sağlıklı beslenmeye devam edin!

İŞTE ÖNERİLER
1
Yaşamın her döneminde yeterli ve dengeli beslenme sağlığın korunması için esastır. Bu nedenle, dört besin grubunda bulunan çeşitli besinler yeterli miktarlarda alınmalıdır.
2 Her gün, mevsiminde ve bol meyve, sebze tüketilmelidir. Savunma sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminlerden zengin, havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzelerin yanı sıra kış aylarında bolca bulunan portakal, mandalina, elma, greyfurt gibi meyvelerin tüketimi önemlidir. Salata ve sebze yemeklerini ana öğünlerimizde mutlaka bulundurmalı. Sebze yemeklerini pişirirken C vitamini kaybını azaltmak için, sebzeleri önce yıkayıp sonra büyük parçalar halinde doğramak, haşlama sularını dökmemek, düdüklü tencerede pişirmek, taze olarak tüketmek gerekir. Salataları mümkün olduğunca tüketmeye yakın, büyük parçalar halinde doğramalı. Sirke, limon gibi sosları son anda ilave etmek C vitamini kayıplarını azaltacaktır.
3 Taze sıkılmış meyve sularının tüketilmesi önemlidir. Meyve sularının tüketiminde önemli olan sıkıldıktan hemen sonra tüketilmesidir. Çünkü meyve suyunun bekletilmesi C vitamininin azalmasına neden olmaktadır.
4 E vitamini de bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkilidir. Soğuk algınlığı ve diğer enfeksiyonlara karşı vücut direncini artırır, A vitamininin okside olmasını da engeller. E vitaminin iyi kaynakları olan yeşil yapraklı sebzeler, fındık ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerin yeterli miktarlarda tüketilmesi önemlidir.
5 Magnezyum, selenyum ve çinko da bağışıklık sistemimizde etkili minerallerdir. Magnezyum ve çinko buğdayın embriyo kısmında bol miktarda bulunur. Bu yüzden tam taneli ekmeklerini tercih etmek, çinko ve selenyumu bol içerdiği için balığa soframızda sıkça yer vermek, hem omega-3 kaynağı hem de antioksidan mineraller açısından beslenmemizde yer almalıdır.
6 Kış aylarında daha az alınan güneş ışınları, D vitamini gereksiniminin karşılanamamasını neden olur. Kemik ve diş sağlığı açısından önemli olan D vitamini, güneş ışınlarıyla deri tarafından üretilir ve besinlerde pek fazla bulunmaz. Bu nedenle güneşli günlerde yürüyüş yapılmalı ve haftada 2-3 kez balık yenmelidir.
7 Kış aylarında genellikle daha yağlı yiyecekleri tüketme eğilimi vardır. Yağ tüketimine özellikle dikkat edilmeli, katı margarin ve tereyağından kaçınılmalı, yoğun yağlı etlerden ve kızartmalardan uzaklaşılmalıdır.
8 Kış aylarında vücut ağırlığı kontrolünün sağlamasında basit karbonhidrat olan saf şeker ve şekerli besinler yerine tam buğday ekmeği, makarna, bulgur gibi tam tahıl ürünlerinin tüketilmesine özen gösterilmeli.
9 Enerjisi yüksek hamur tatlıları yerine sütlü tatlılar, meyve tatlıları tercih edilmeli.
10 Hareketsizlik nedeniyle artan sindirim problemlerinin önlenmesi için posa içeriği yüksek kuru baklagiller tüketilmeli (haftada        2-3 kez) ve düzenli fiziksel aktivite yapılmalı.
11 Vücut ısısını dengede tutabilmek için bol sıvı alınmalıdır. Yeterli sıvı almak vücutta oluşan toksinlerin (zararlı öğeler) atılması, vücut fonksiyonlarının düzenli çalışmasında, metabolizma dengesinin sağlanmasında ve vücutta pek çok biyokimyasal reaksiyonun gerçekleşmesinde son derece önemli rol oynamaktadır.

C vitaminin faydaları
l C vitamini, bitkisel kaynaklı besinlerde bulunan demirin emilimine yardımcı olur. Gebelikte demir ihtiyacınız yaklaşık iki katına çıktığı için C vitamini alınmalıdır.
l Gribe ve soğuk algınlığına yol açan virüslerin mukozaya yapışmasını ve çoğalmasını önlediği ve vücut direncini artırdığı için özellikle kış aylarında daha da önem kazanıyor. Strese, yorgunluğa ve sigaranın yarattığı olumsuzluklara karşı etkileri de var.
l A, B, E vitaminleri, demir ve kalsiyumun vücutta daha iyi kullanılmalarını sağlıyor.
l Kılcal damar yapısını kuvvetlendiriyor.
l Koroner kalp hastalığı oluşum riskini azaltıyor.
l Yaraların kapanmasını sağlayan enzimlerin oluşumunda etkili.
l Katarakt oluşumunu engelliyor.
l Kemiklerde, dişlerde, diş etlerinde ve kan damarlarındaki vücut hücrelerinin büyümesine ve sağlığını korumasına yardımcı oluyor.
C vitamini yetersizliği, enfeksiyonlara karşı direncin azalması, iştah kesilmesi, yaraların iyileşmesinde gecikme, diş eti şişmesi ve kanaması, kansızlık, yorgunluk, eklemlerde şişmelere neden olur. En uç belirtisi kemiklerde kırılmalarla belirlenen skorbüt hastalığıdır. Yüksek dozda tüketildiğinde B vitaminini azaltıyor, bu nedenle kimi toksik etki yapan vücutlarda böbrek taşı oluşmasına neden oluyor.

<h3>Süper Lig'in 21. haftasında Galatasaray, Yeni Malatyaspor'a konuk oldu. Sarı Kırmızılılar çok zo

Galatasaray - Yeni Malatyaspor maç yorumu

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

Kimyasal tuvalet, bomba gücü göstergesi, radyasyon ölçüm cihazı... Nükleer sığınak açık artırmaya çıkarıldı

Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu, Mustafa Şentop'u ziyaret etti