• $8,8689
  • €10,474
  • 499.049
  • 1384.68
13 Ağustos 2021 Cuma

İşin aslı

1

Yangınların ve yangın üzerinden çıkarılan karmaşanın devam etmesi nedeniyle kafalarda oluşan bir takım sorulara sahici cevaplar bulmak amacıyla;

2002-2011 yılları arasında kesintisiz 9 yıl Orman Genel Müdürlüğü yapmış Osman Kahveci ile teferruatlı bir sohbet gerçekleştirdik.

Osman Kahveci'den aldığım bilgileri özetlemek ve iki başlık altında sizlere sunmak istiyorum.

2

Birinci mesele: Uçak mı helikopter mi?

Eski Genel Müdür'den aldığım bilgiye dayanarak peşinen söylemeliyim ki; Türkiye'nin yangınla mücadelede helikopterlere verdiği ağırlık bilinçli bir tercihin sonucudur.

Bu konuda Osman Bey der ki; "Benden önce Orman Genel Müdürlüğü orman yangınları ile mücadelede hava aracı olarak helikopteri uygun görmüş ve bu yönde yapılanmıştır. Benim dönemimde ise bu tercih yeniden değerlendirilmiş ve doğru bir strateji olduğuna karar verilmiştir.

Neden helikopter derseniz; ülkemiz ormanları dağlık, kırık ve engebeli araziler şeklindedir. Bu yapılardaki dar ve derin vadilere isabetli su atışları ancak helikopterle yapılabilmektedir.

Helikopter her yere su atabilmekte ve her yere konuşlanabilmektedir.

Her yere inip-kalkabilme özelliği nedeniyle ulaşılamayan ve uzakta kalan yangınlara personel nakliyesi gerçekleştirebilmektedir.

Helikopterler yangına hassas bölgelerde orman içinde bekletilebilmelerinden dolayı geçmişte 1-1,5 saate kadar çıkan ilk müdahale süresi 12-13 dakikaya kadar indirilebilmektedir.

Stratejik olarak helikopter filosu kurulmasına karar verilmesinden sonra, alt yapıda buna göre geliştirilmiş/dönüştürülmüştür. Mesela yangına hassas bölgelerde her 5 km'de bir havuz ve gölet yapılmış, helikopterlerin buralardan su almalarına imkan sağlanmıştır.

Böylece bir helikoptere bir saat içinde 8-12 arası sorti yapma imkanı sağlanmıştır.

Şu anda Genel Müdürlüğün kullandığı helikopterler bir sortide 3 ton su atabilmektedir.

Uçaklara gelince: Uçaklar da kuşkusuz yangın söndürmede kullanılan önemli bir araçtır.

Ancak uçaklar az meyilli veya tamamen düz alanlarda verimli olabilmektedir. Derin vadilerde ve dağlık alanlarda alçalarak isabetli su atamazlar. Kullanılmak mecburiyetinde kalındığında da yüksekten su atmak mecburiyetinde kalacakları için attıkları su buharlaşır ve etkisizleşir.

Uçakların yangın söndürmede kullanılabilmesi için havaalanlarına ve en az 2 km uzunluğunda su yüzeyine ihtiyaç bulunmaktadır. Bu da her yerde yoktur ya da uzak mesafededir. Bu nedenle Türkiye şartlarında bir uçak bir yangına bir saatte ortalama iki sorti yapabilmektedir.

Şu anda Türkiye'de kullanılan uçaklar 5-6 ton su alabilme kapasitesine sahiptir.

Kuşkusuz Türkiye'nin 40-50 adetlik helikopter filosunu yanında 4-6 adet amfibik uçağa sahip olması yangınlara müdahale gücünü artıracaktır.

Orman Genel Müdürlüğü'nün Türk Hava Kurumu ile ilişkilerini de pazar günkü yazımızda anlatalım inşallah.

<p class='MsoNormal'>Gülenay Kalkan, geçen sezon FOX dizisi Yasak Elma'da Feride  karakteriyle izley

'Yasak Elma'dan neden ayrıldığını Akşam'a açıkladı

Biber kurutma mesaisi köyü adeta kırmızıya boyuyor

Sahili kaplayan su sümbülleri temizleniyor

Tescilli kayısı çekirdeğinden kurabiyeler damakları tatlandırıyor