Masada Mehmet Nane (CarrefourSa), Vahap Küçük (LC Waikiki), Hüseyin Doğan (Ramsey), Yılmaz Yılmaz (Koton), Kaya Demirer (Topaz ve Frankie restoranları) ve Kiler Genel Müdürü Nihat Özdemir’in deyimiyle ‘Osmanlı’dan bugüne bir sektörün yaptığı dünya çapındaki en büyük organizasyonu’ anlatıyorlar.
23-26 Eylül tarihlerinde İstanbul’da Asya Pasifik Perakende Konferansı ve Sergisi düzenlenecek. Zirve, ilk defa Asya Pasifik çanağı dışındaki bir ülkede yapılacak, işadamlarının övünmesinin birinci nedeni bu.
Mehmet Nane’nin “Adrenalinden zıp zıp zıplayasım var” demesinin başka nedenleri de var:
- Bize uzak düşen Asya Pasifik bölgesine yaptığımız ihracat 10 milyar dolar. Zirve, 2023’de hedef konulan 100 milyar dolarlık ihracatın kapısını açacak.
- Çünkü 7 trilyon dolarlık, 3.5 milyar nüfuslu pazara yön veren perakende devleri İstanbul’a geliyor.
- İhracat kapısını açtığı gibi markalı ihracat içinde, Asya Pasifikli alıcılara yerinde tanıtım imkanı doğacak.
- İstanbul’da ‘perakende stratejileri’ konuşulacak ve rapor İstanbul toplantısı-İstanbul deklarasyonu adıyla tüm dünyadaki perakendeciler, tüm devlet başkanlarına gönderilecek.
Bir kahvaltıda 150 milyon $’lık sipariş
Perakendenin geleceği oturumunda konuşacak olan AEON Başkanı Okado’yu, Türk işadamları yere göğe koyamıyor. Bir kahvaltıda Türkiye’deki imalat sanayiini dinlemiş ve anında tekstilden, mobilyaya, gıdaya 150 milyon dolarlık sipariş vermiş. Asya-Pasifik’in perakende devi için Hüseyin Doğan “Bizlerin çok da gündeminde olmayan büyük ölçekli ekonomilerden söz ediyoruz. AEON çok ciddi bir alıcı. Biz, talep ettiği adetleri karşılayamadık. Diğer bütün müşterilerimizi bir kenara koyup, sadece AEON için çalışmamız gerekirdi” diye anlatıyor.
Yılmaz Yılmaz sözü sürdürüyor:
“Singapur’daki en iyi AVM’lerden biri AEON’un. Biz de Koton olarak AVM’de yer almak istiyoruz ama bekleme listesi en az 1 metre. İnşallah İstanbul’da listenin önüne geçmeyi başaracağız.”
Vahap Küçük ekliyor:
“Bizler Avrupa, ABD pazarını biliyoruz. Asya Pasifik’teki rakamlar 100 milyar dolardan başlıyor. Bir firma bu rakamları yapabilir mi diyerek, gözlerimiz fal taşı gibi açılıyor.”
Devlerin Türkiye’de yatırım yapma seçeneği de masada. Misal AEON, Körfez’e kadar gelmiş, Dubai ve Kuveyt’te yer arıyorlarmış. Yerinde tanırsa İstanbul’a neden gelmesin diyorlar?
Şunu da eklemede olmaz:
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, AEON Başkanı’na bugüne kadar Türkiye’den neden mal almadıklarını sormuş. Cevap çok kısaymış: “Türkiye’yi bilmiyorduk ki.”
Filipinlere karşı konferansı kazandı
Nasıl olmuş da, Asya Pasifik Perakende Dernekleri Federasyonu’nun konferansına İstanbul ev sahipliği yapabilmiş?
Türkiye, 2010’da son ana kadar heyecan katsayısı epey yüksek, Filipinlere karşı yarışarak, ev sahipliği ipini göğüslemiş, son oylamada tulum çıkarmış.
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği Başkanı Mehmet Nane, “Türkiye’nin siyasi ve ekonomik gücü sayesinde” diyor.
Bir de şunu vurgulayarak, “Avrupa bizi Asya’nın başlangıç kapısı olarak görüyor. Asyalılar ise Avrupa’nın başlangıcı.”