• $7,3602
  • €8,9084
  • 410.684
  • 1528.82
04 Aralık 2014 Perşembe

Müteahhitleri beğenmedi müteahhit oldu

Haliç Metro geçiş köprüsü, Perili Köşk’ün restorasyonu gibi iddialı projelerin mimarı Hakan Kıran ile sohbet için buluşmaya giderken, yarım saat-45 dakikalık yolu 2 saat 45 dakikada kat ediyorum. Tam da sohbete gitmeden önce araştırdığım Hakan Kıran’ın söylediklerinin karşılığı “İstanbul’da insanlar şehre ait olmak için yaşamıyor, şehre sahip olmak için yaşıyor. Öfkeyle yaşıyor.”
Ana akslar E5, TEM üzerindeki her yeni dev proje, yüzlerce, binlerce yeni maliğin trafiğe katkısı demek. Proje yapanlar da ‘2 metre geriye yapayım, giriş çıkışta yolu rahatlatayım” demiyor. Amaç daha çok İstanbul’a sahip olmak.
Hakan Kıran “Müteahhitleri beğenmedim, kendim müteahhit oldum” diye başlıyor söze, Göktürk’teki Larus Palas projesinde kahvemizi yudumlarken. Kendi projesini uygulatacak işveren sorunu yaşamış.
Ve ekliyor:
“Metrekare artırma, maliyeti düşürme yöntemi fiyasko ile sonuçlanacak. Biri 1 artı 1 projesi yapıyor, herkes ona yöneliyor. Tüm projeler birbirinin aynısı spor salonu, spa, aynı reklam ajansı, aynı gülen yüzler, prototip aynı. Maliyetle rekabeti, dibi yok.”
İnşaat sektörü elbette ekonominin dinamiği oldu, hiç anahtarı olmayan insanlar da ev sahibi oldu.
Ne var ki dev kibrit kutusu gibi evler yükseliyor sadece.
Hakan Kıran, “Projeler şehrin değerini yükseltmiyor. En pahalı projenin metrekare fiyatı 10-12 bin dolar. Londra’da 150 bin pound. Niye çünkü daha az metrekare inşaat yapılıyor, daha çok yeşil bırakılıyor.

İstanbul’da kök salamıyoruz

Sadece İstanbul’da da değil, Anadolu’nun her hangi bir kasabasında da baba evi, dede evi ayakta duranlar şanslı azınlık. Mimar Hakan Kıran “Yaşadığın yere aidiyet duygusu olmadı mı bu tüm ilişkilere, aileye yansıyor” diyor, maalesef kök salamıyoruz. Tam da bu yüzden söylüyor: “İstanbul’da insanlar şehre ait olmak için yaşamıyor, şehre sahip olmak için yaşıyor.”

Leonardo için Voltran oluşturduk

Leonardo da Vinci ‘son akşam yemeği’ni tamamlamış, Mona Lisa’nın eskizlerini yapmaya başlamıştı ki, Sultan 2. Beyazıt’ın siparişi üzerine Haliç’te tek parçalı asma köprü projesini hazırlıyor. Osmanlı, 365 metrelik köprünün ayakta duracağına inanmıyor. Leonardo’nun köprüsü 2001’de Norveç’te yapılıyor.
Bir aralar Haliç’e Leonardo’nun köprüsünün inşası konuşulmuştu. Hakan Kıran, “En büyük hayalim” diyor ve ekliyor: “Leonardo için dünyada Voltran oluşturduk.”
Televizyonda halen var mı bilmiyorum, benim kuşağın sevdiği çizgi filmlerdendi. 5 kişi dev robot Voltran’ı oluşturur ve mücadele ederdi. Ressam, heykeltıraş, matematikçi, mimar, tıp, anatomi uzmanı Leonardo için de bu mesleklerin erbapları bir araya gelmiş.

<p>Başkan Recep Tayyip Erdoğan, İnsan Hakları Eylem Planı'nı açıkladı. İnsan Hakları Eylem Planı'nın

Başkan Erdoğan İnsan Hakları Eylem Planı'nı açıkladı

Düzce'de altyapı çalışması sırasında şans eseri bulundu!

Her yerde uyuyabilen vurdum duymaz insanlar

Endonezya'nın Sinabung Yanardağı'nda hareketlilik