• $ 5,7485
  • € 6,5056
  • 255.718
  • 94.721
Haber hattı
0530 708 54 54
Haber hattı
0530 708 54 54

Tane tane dizilen gerdanlık

Chengdu-ÇİN

Önce Kanada’da tabliye testi yapıldı. Herhangi bir sıkıntıyla karşı karşıya kalınmadan aşıldı. Ardından, Danimarka’da kuleleri teste tabi tutuldu. O konuda da hiçbir sorun yaşanmadı. Tabliyesi de kuleleri de sapasağlam çıktı, 1915 Çanakkale Köprüsü, her iki testte de sınıfı başarıyla geçti.

Ama bitmedi…

Çin’in Chengdu Şehri’nde bulunan dünyanın en büyük rüzgâr testi laboratuvarında yaklaşık iki aydır hava akımları ile boğuşuyor. Türkiye’de görülmemiş ve görülmesi de beklenmeyen son derece şiddetli rüzgârlara kafa tutuyor. Saatte 324 kilometre hızla esen rüzgârlar karşısında bile “bana mısın” demiyor. 1915 Çanakkale Köprüsü 190 kat küçültülerek, bire bir aynı malzemeden yapılan maket dimdik ayakta duruyor!

Biz de Çin’deyiz. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan ile birlikte testleri yerinde takip ettik. Herhangi bir sorun yok. İstanbul Boğazı’nın ince gerdanlıklarının ardından, Çanakkale Boğazı’na takılacak ilk gerdanlık olan 1915 Çanakkale Köprüsü, henüz inşası bitmeden son derece sağlam ve güvenilir olduğunu ispat etmiş durumda.

Unutmadan ekleyeyim…

Muhteşem bir görüntüsü var. Dev maket, teste katılan herkesin üzerinde olumlu bir etki yaptı. Öyle görünüyor ki, tamamlandığında Çanakkale Boğazı’na çok yakışacak. Boğazın boynunda inci gibi parlayacak.

***

Dünya çapında bir eser…

Üstelik, tamamlandığında 3 bin 563 metre uzunluğu ile Dünyanın En Büyük Asma Köprüsü unvanını alacak.

Genişliği 45,6 metre.

Deniz yüzeyinden 74 metre yüksekte.

Tabliyesinin genişliği bile 3,5 metre. Çünkü daha düşük bir kalınlık, üzerinde oluşacak yükü kaldıramıyor.

Hızla yapımı devam ediyor. Çanakkale Köprüsü tamamlandığında, Çanakkale Boğazı’nın ihtişamını ve 1915 destanını tamamlayan bir eser olacak.

O yüzden de inşaatın hiçbir aşamasında iş kağıt üzenindeki hesaplamalara bırakılmıyor. Test üstüne test yapılarak, sıfır hata ile tamamlanmasına çalışılıyor.

***

Bugün, Çanakkale Boğazı’nı feribotla geçiş süresi, yaklaşık 30 dakika. Beklemeler de dahil edildiğinde, bir aracın karşıdan karşıya geçmesi için asgariden 1 saat zaman gerekiyor. Ayrıca, denizin izin vermediği zamanlarda boğaz geçişlere kapatılıyor.

1915 Çanakkale Köprüsü tamamlandığında, bu süre sadece 4 dakikaya inecek. Zamandan sağlanacak tasarrufu varın siz düşünün!

İdarenin, köprüyü yapıp işletecek firmalara günlük 45 bin araç geçişi taahhüt ettiği dikkate alınırsa, hesap zaten kendiliğinden ortaya çıkıyor.

Yakıttan sağlanacak tasarruf ise cabası!

Yapılan sözleşme ve hesaplamalara göre, inşaatı yapan firmalar, 10 yıl 8 ay boyunca köprüyü işletecek. İnşaat erken tamamlanırsa, bu süre daha da uzayacak. 28 Mayıs 2034’te de süre tamamlanacak ve köprü T.C Devleti’ne devredilecek. 1915 Çanakkale Köprüsü, hepimizin, milletin malı olacak.

Yap, işlet, devret modeli ile yapıldığı için, bu güne kadar devletin kasasından 1 lira para çıkmadı. Vatandaş köprüye rağbet gösterir ve taahhütler gerçekleşirse, çıkmayacak da. Tam tersine, kamu için bir kazanca dönüşecek.

Köprü, iç kredi limitleri zorlanmadan, dışarıdan sağlanan finansman ile inşa ediliyor. Eğer, Milli Bütçe imkânları ile yapılıyor olsaydı, en az yüzde 20 daha fazla maliyetli olacak, böyle kısa bir sürede de tamamlanamayacaktı.

En önemlisi de...

1915 Çanakkale Köprüsü, yakıt ve iş gücü olarak Türkiye’ye her yıl tahminen 18 milyar lira civarında tasarruf sağlayacak. Büyük, büyük, çok büyük bir eser!

***

Büyüklüğü göz önüne alındığında, Çin’deki testlerini bizzat yerinde görerek, tarihe tanıklık ettiğimizi söyleyebiliriz. İstanbul’da 3. Havalimanı yakında hizmete açılıyor. Çanakkale Köprüsü hızla yükseliyor. Kanal İstanbul için harekete geçilmiş durumda ve diğerleri… Her biri dünyanın gıpta edeceği eserler! Türk Milleti’ne hayırlı olsun…

İstanbul´da iptal edilen seçim 23 Haziranda yenileniyor

İşsizlik maaşı için şart koşulan 120 günlük 'prim ödeyerek sürekli çalışma' maddesi değiştiriliyor

Küçükkaya ve İmamoğlu yakalandı ve yalanlayamıyor! İşte adım adım otel krizi gerçekği!

Afrika Uluslar Kupası’nda tanıdık yüzler