• $8,4047
  • €10,1808
  • 506.756
  • 1460.86
12 Aralık 2019 Perşembe

Doğru bildiğimiz yanlışlar

Doç. Dr. Özlem Kırandı
Doç. Dr. Özlem Kırandı
YAZARIN SAYFASI

Yaşam biçimi kültüre bağlı olarak ortaya koyduğumuz bir durumdur. Yeme, içme, dinlenme, sağlık gibi bileşenler insan hayatının yaşam şeklini ve kalitesini şekillendirir. Spor alışkanlıklarımızın da yaşam biçimimiz üzerinde önemli etkiye sahip olduğu kabul edilmektedir. Egzersiz ya da spor yaparken bireyin kendini zorlaması “çok iyi spor yaptım” şeklinde yorumlaması doğru bir yaklaşım değildir. Bunun yerine kendine uygun planlanmış düzenli egzersizler yapmaya çalışmalıdır.

Uygun vücut ağırlığını koruyabilmek önemlidir. Egzersizler, fiziksel aktivitelerin bir çeşididir. Uygun hedef belirlemek, ne istediğimizi bilmek, doğru adreste bulunmak önemlidir. Çünkü egzersiz yapmak fiziksel yeterliliği korumak ya da arttırmayı hedefler. Planlı ve programlıdırlar. Fiziksel aktiviteler ise günlük yaşantımızda yaşam şeklimize bağlı yaptığımız bütün hareketleri kapsar. Ev işleri, merdiven çıkma, inme, bir yerden bir yere ulaşmak için yürümek vb… Doğru uygulama, fiziksel aktiviteleri düzenli egzersiz alışkanlığına taşımak ve doğru adreste bulunmaktır.

Birçok kişi kendi yaptığı egzersizin başka birey için de uygun olduğunu düşünebilir. Ancak kişilerin kendilerine uygulandığı programların herkes tarafından uygulanabilir doğrulukta olduğunu düşünmek doğru değildir. Psikolojik olarak bu olgu bireylere iyi gelebilir. Bireyler yaş, cinsiyet, vücut yapısı, fiziksel aktiviteler ve benzeri etmenler yönünden farklılıklar gösterirler. Söylemeğe çalıştığım, egzersiz ve fiziksel aktiviteler her bireyde ihtiyacı olduğu kadar değerlidir. Kalp ve solunum sağlığı için yapılması zorunlu olan aerobik çalışmalar ( düşük şiddetli yürüyüş, kürek çekme, bisiklet, müzik ve dans hareketlerinin birleşiminden oluşan stüdyo dersleri vb…)

Herhangi bir olumsuzluk yaşamamak için aerobik çalışmalar çeşitlerinden kendimize uygun olan modeli bulmak ve uygulamak gerekir. Örneklendirmek gerekirse ilk bakışta her bireyin uygulama alanı ve malzeme açısından kolay sahip olabileceği egzersiz öncesinde veya sonrasında ip atlama her yaş ve her birey için uygun değildir. Birçok insanın çocukluğundan itibaren alışkanlık haline getirdiği ip atlama her bireyde beklendiği gibi iyi etki yapmayabilir. Daha önce çalıştırılmamış bel, sırt, ayak bileği gibi eklemler böyle bir çalışmada problem yaşayabilir. Kalp, tansiyon, diyaliz hastaları, bel fıtığı veya postür bozukluğu, eklem problemi olan bireyler için uygun olmayabilir. İp atlama alışkanlığı edinmen önce bireylerin bir hekime başvurması önerilir.

KENDİNİ SEV HAREKETLİ KAL…!

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa
Spor Bilimleri Fakültesi
Ozlem.kirandi@istanbul.edu.tr

<p class='MSONORMAL'>'DÜNYADA 2 MİLYAR İNSAN BÖCEKLERİ BESİN OLARAK TÜKETİYOR'</p><p class='M

Gelecekte nelerle besleneceğiz?

Bakımı yasak maymun koruma altına alındı

Milli Savunma Bakanı Akar, Libya Görev Grup Komutanlığını ziyaret etti

Sümela Manastırı'nın saklı şapeli için restorasyon çalışması başlatılıyor