• $9,6153
  • €11,2367
  • 553.564
  • 1479.93
22 Ağustos 2018 Çarşamba

Köprülerin kaderi

Beton oldukça uzun zaman dayanabilir. Roma’daki Pantheon’un çatısı dünyanın en büyük beton çatısıdır ve ‘125 Ante Datum’ tarihinde Kral Hadrian tarafından inşa ettirilmişti.

Ama beton yapılar ve çatılar da yıkılabilir ve trajik sonuçlar getirir. Genova’daki Morandi Köprüsü, 1967 yılında inşa edilmişti, henüz yıkılmasının neden olduğunu bilmiyoruz ama 14 Ağustos tarihinde çöktü ve toplam 38 kişinin ölümüne de neden oldu.

Genova’da yaşanan felaket ülkenin dışında da çok kişi tarafından incelendi. Ama köprünün yapıldığı beton bu tür işlerde dünyanın en çok kullanılan malzemesi olarak bilinir. Üstelik içinde çelik bulunan beton da nerede ise tüm inşaatların içinde mevcuttur. Ama Panteon çatısının inşasında beton bir problem de getiriyor. İnşaatın kuvvetlendirilmesi, çelikle ve betonun içine destek eklenerek, yapılır.

Potansiyel zafiyet problemi çeliğin kullanılmasından dolayıdır ve de çelik tüm inşaatlarda bulunur. Betonda küçük çatlamalar havadan dolayı veya veya trafik tarafından getirilen titreme, inşaat temelinde dalgalanmalar ve diğer birçok nedenle gerçekleşebilir. Çatlaklar betonun içine su girmesine de yol açar. Su betonun içine girince de içerideki metal paslanır. Bu da yapıyı önemli ölçüde zayıflatır. Köprüler ise diğer inşaatlardan daha da fazla hassastır. Köprülerin birçoğu altta destek olmadan uzun mesafelere de yük taşır.

Üstelik 1960’lı yıllardan sonra üzerlerine yüklenen yük daha da ağır olmakta idi. Trafik hacmi artık daha büyük, araçlar daha da ağır ve geniş, yükler de artık daha fazla. İklim sorunları, sel gibi şeyler, uzun süre kalan kar, sorunları büyütür. Hele zaman içinde durumun kontrolü dikkatli yapılmamışsa sorun daha kolay ve büyük olabilir.

Avrupa, Amerika ve de Asya’daki köprülerin hepsi, İtalya da dahil, sık sık kontrol edilir. 1999 yılından bu yana yapılan analizlere göre, Avrupa’da yol köprülerinin yüzde 30 kadarı bazı sorunlar yaşamaya başlamış durumda.

Ve bu yıl Amerika’da yapılan bir araştırma 613 bin köprüden 54 bin kadarının yapısal olarak sorunlu olduğunu gösteriyor. Bu sorunlu köprüler ise her gün 124 milyon kere kullanılmaktadır.

Bu köprülerin, bugün 100 yıl kadar dayanması beklenebilir. Ama tabii ki yeni teknolojiler de kullanılıyor.

Ama Morandi Köprüsü’nün felaketine göre (38 kişinin ölümünü unutmayalım) ciddi yoklama ve de köprü teknolojilerinin değiştirilmesi gerektiği önemli bir gerçek!

<p><span style='font-size: 1.6rem;'>Yeni varyant hızla yayılıyor... Kovid geçirip, tat ve koku kaybı

Beynimizin parmak izi, hastalıkları veya kişileri tanımak için kullanılabilir mi?

Nesli tehlike altındaki şah kartal, Ankara'da tüfekle vuruldu

Tavşanlı Höyük'te bölgenin 'endüstrileşmiş ticaret merkezi' olduğuna dair bulgulara ulaşıldı

Kesilen ağaçtan bir anda kan akmaya başladı!