• $13,4611
  • €15,2767
  • 796.133
  • 2042.08
7 Ocak 2017 Cumartesi

Ford mecburen ABD'ye göç ediyor!

Trump henüz ABD Başkanlığına başlamadı ama o kadar çok konuşuyor ki, 20 Ocak tarihi gelmeden de otomotiv sektörüne burnunu soktu! Trump’ın derdi de Meksika’nın ABD ve dünya çapında otomotiv sektöründeki payı.

Kuzey Amerika’da 'NAFTA' anlaşması yapıldığından bu yana geçen zaman içinde (yani 22 yıl içinde) Meksika, ABD ve global otomotiv piyasasına çok iyi girmişti. Bu sürede Meksika’nın otomotiv üretimi hızla artarak üç misline çıkmış, 3.4 milyon otoya yükselmişti. Ülkenin 2.7 milyon adetlik oto ihracatının, yüzde 82 kadarı ise ABD veya Kanada’ya satılmakta idi. Başka bir açıdan ise Meksika’da üretilen otoların da yüzde 60 kadarı ABD ‘ye satılıyordu.

Ama Trump işe başlamadan evvel otomotiv firmalarını o kadar rahatsız etti ki, geçtiğimiz salı günü Ford firması, Meksika’daki üretimini kısıp, fabrikasını ABD’ye aktarma kararı verdi. Ford'un Meksika’daki otomotiv fabrikalarından en büyüğünün ABD’ye taşınacağını, 700 milyon dolar ek yatırım yapacağını ve böylece ABD’de 700 bin kişiye iş bulmuş olacağını vurguladı. Transferin detaylarını Trump’a açıkladı. Trump saldırdı mı, Ford şirketinin bile 'Haydi hayırlısı!' demekten başka bir çözümü yoktu tabii.

Meksika 1994 yılından bu yana emek maliyetinin düşüklüğü nedeni ile tam 44 ülkeye otomobil satar olmuş ve de dünyanın yedinci büyük otomobil üreticisi ve de dördüncü büyük ihracatçısı olmuştu. Meksika’nın otomotiv sektörü tam 700 bin işçiye para kazandırmakta idi. Ama Trump da başkan adayı olduğundan beri otomotivcileri eğer üretimlerini ABD’ye taşımazlarsa, ABD işçisi istihdamını ve ABD’den dış aleme otomotiv ihracatını artırmazsalar, NAFTA anlaşmalarını yok farzedip, yüzde 35 vergiye muhatap olacaklarını hatırlatıp duruyordu.

Meksika’da yapılan otoların kabaca yarısı ise Ford, General Motors ve Chrysler tarafından, Meksika’dan ABD’ye ihraç edilmekte idi. En büyük satıcı General Motors olup, sırası ile Fiat, Nissan ve de Ford geliyordu.

General Motors da Meksika içinde araba ve parça yapıp satmakta idi,ve onları genelde Güney Amerika ve Asyaya ihraç etmekte idi. Ama General Motors’un 2015 yılında üretip sattığı araçların yüzde 68 kadarı, yani 690 bin oto, ABD ve Kanada’ya satılmakta idi. Ama diğer taraftan da Toyota’nın üretip sattığı 104 bin otonun yüzde 93 kadarı da, ABD ve Kanada’ya satılıyordu. Nissan ise 823 bin araba ile Meksika’da en çok araba üreten firma idi. Ama üçte birini yerel piyasada satmakta, geri kalanını da Güney Amerika ve de Asyaya ihraç etmekte idi. Mazda, Volkswagen ve Honda da Meksika’da araba üretmekte ama üretimlerinin, sırası ile yüzde 50, yüzde 70 ve de yüzde 83 kadarını da ABD’ye satmakta idiler.

Ford böylece Meksika’daki fabrikasını kapatacak, Focus Car tip otoyu ise Wayne Michigan’daki fabrikadan alarak, Meksika’da küçük Hermosillo fabrikasına aktaracak, ABD’de ise önemli Ford satışı için, fabrikayı büyüterek, ABD üretimini de hızla artıracaktı.

Trump iş başına gelmeden memnun olacak da, sonrası ne olacak? Yarın Meksika’nın vatandaşlarının bu konuda neler hissettiğini aktaracağım!

<p><span style='font-size: 1.6rem;'>Kulüp ile Türk dizileri listesinde Netflix'te büyük sükse yaptığ

Netflix'in heyecanla beklenen yeni dizisi: Şahmeran

Cam parçalarından evlilik teklifi! Herkes onu konuşuyor

Bu deliğin altında bakın ne var! Gözlerinize inanamayacaksınız

Sarımsağı böyle tüketenler dikkat! Bu hatayı sakın yapmayın