Dünyanın önde gelen tüketici elektroniği ve ev ürünleri fuarı 4-9 Eylül arasında Almanya’da Berlin’de yapıldı. Bu fuara birkaç yıldır giderim ve çok şey öğrenirdim. Ama bu sefer fuar benim açımdan her zamankinden daha öğretici idi, çünkü Whirlpool EMEA şirketi tarafından davet edilmiştim ve Avrupa yani EMEA Başkanı Esther Berrozpe ile yüz yüze konuşmak ve soru sormak fırsatını elde ettim. Diğer taraftan da Whirlpool Türkiye ülke Müdürü Turgay Dağ ile beraber Türk gazetecileri olarak fuarı ve yeni ürünleri uzun uzun inceledik ve dijital teknoloji sonucu ortaya çıkan müthiş yenilikleri de gördük. Berlin’i de her zamankinden daha fazla dolaştık ve tanıdık! Whirlpool’un yöneticileri ve personeline bu fırsatı yarattıkları için teşekkür ediyorum.
Bu fuarda yeni ne vardı? Beyaz eşya sektöründe 105 yıllık geçmişi olan dünyanın bir numaralı şirketi Whirlpool, bir yıldan biraz fazla bir zaman önce de global bir firma olan ama Türkiye’de de üretim ve ihracat yapan Indesit firmasıyla birleşmiş ve böylece Avrupa’nın beş büyük ülkesi olan İngiltere, İtalya, Fransa, Polonya ve Rusya’da da pazar liderliğini elde etmiş, Avrupa’da da bir numara olmuştu. Tabii Türkiye’de çok sayıda bu sektörde üretim ve ihracat yapan Türk şirketi var ama şimdi Avrupa ve ABD birincisi firma ve ortakları da ülkemizde.
Whirlpool 3000 metrekarelik dev standında Avrupa’da yer alan beş ayrı markasını ve yeniliklerini ( Whirlpool, Kitchenaid, Bauknecht, Hotpoint ve Indesit) ziyaretçilere, medyaya ve iş ortaklarına sundu. Özet olarak şunu söyleyeyim. Dijital teknoloji beyaz eşya sektörüne o kadar fazla girmiş ve öyle bir gelişme var ki insan şaşırıyor. Detayına burada giremeyiz.
Indesit ülkemize 1994'te ilk fabrikası ile girmiş ve Manisa’da 35 milyon euroluk diğer bir yatırımla ikinci bir fabrika daha kurmuştu. İlk fabrika soğutucu üretimi, ikincisi ise çamaşır makinesi üretmekte idi. Indesit ülkemizde 800 adet yeni Hotpoint mağazası da açmış olacak. Ama üretiminin yüzde 70 kadarını da ihraç etmekte.
Whirlpool birleşmeler sonrası Avrupa’da ya birinci ya da ilk üçte. Türkiye’de ise Arçelik veya BSH veya Vestel gibi firmalardan sonra dördüncü. Hedef Avrupa’daki satışlarını Türkiye kökenli üretimden yapmak.
Türkiye şu anda beyaz eşyada çok büyük bir üretici. Ayrıca beyaz eşya yan sanayisi olan çok sayıda KOBİ de mevcut. Rusya’daki üretici firmaya bile Türkiye’den parça ve aksam yani “component” ihraç ediliyor. Esprili bir ifade ile deniyor ki “Manisa’da Indesit’te çalışıyorum!” dersen kızı derhal verirler!
Ülkemizdeki 24- 25 milyon adet üretimin 8.5 milyonu içeride tüketiliyor, gerisi ihracat. Ama üreticiler “kamyonla yapılan taşımacılık alternatif taşıma şekillerine çevrilemezse de, daha fazla kâr üretemeyeceğimizden” şikayet ediyorlar.
Bir ilginç istatistiğe göre ülkemizde yılda 750 bin evlenme ve 110 bin boşanma var. Bu sayıyı dört ile çarparsanız (buzdolabı, çamaşır, fırın ve bulaşık makinesi satışı) bu da piyasanın yarısı demekmiş deniyor.
Tavsiyem, beyaz eşya deyip geçmeyin ve dijital yenilikli ürün üreten firmaların kataloglarına ve mağazalarına bir de kendiniz bakın!