• $9,7398
  • €11,3574
  • 563.069
  • 1479.93
28 Ekim 2013 Pazartesi

2 kıta 3 dakika

Ortaokulu Hereke’de okudum. 
Orta ikideydim; İstanbul’a okul gezisiyle gelmiştik. 
O gün ilk defa uçağa bindim ama uçmadık. 
Gezdiğimiz daha sonra adı talihsiz kazalarla daha çok duyulacak olan THY’ye ait DC 10 model dev bir makineydi. 
Aynı gün, Boğaziçi Köprüsü’nün Anadolu yakasındaki inşaat halindeki ayağının yakınına kadar geldik. 
Oradan karşıya köprü asılacağını anlattılar... 
O çocuk zihnimde o gün karşılaştıklarım hani neredeyse hayaldi. 
Bütün bir okul grubu ile içine doluştuğumuzda koltuklarının beşte birini bile dolduramadığımız bu uçak nasıl uçabiliyordu? 
Dönüş yolunda arkadaşlarıma, ‘uçamaz, uçsa bizi uçurmazlar mıydı’ diyerek takılıyordum. 
Asya kıtasından Avrupa kıtasına o köprü nasıl asılacaktı? 
Birkaç yıl sonra, o uçağın uçtuğunu, o köprünün asıldığını bilfiil kullanarak gördüm. 
Kabataş Erkek Lisesi’nde öğrenimime devam ediyordum. 
Okulun bahçesinden seyrettiğimiz o yıllarda yaya olarak bile çıkılabilen bir köprüydü. 
Dün, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile açılışı yarın yapılacak Marmaray ile Boğaz’ın karşı yakasına gidip döndük. 
Yenikapı’dan Üsküdar’a giderken önce İstanbul Boğazı’nın tam ortasında, denizin 62 metre altında durduk. 
Hatıra fotoğrafları çektirdik. 

1860’lı yıllarda Sultan Abdülmecid döneminde Tüneli Bahri adıyla esasen fikir projesi ortaya atılan İstanbul Boğazı’nı altından geçme düşüncesi 2013 yılında gerçekleşiyordu. 
Marmaray, Anadolu yakasındaki Ayrılık Çeşmesi durağı ile Avrupa yakasındaki Kazlıçeşme durağı arasında yer alıyor. 
Uzunluğu 13,6 kilometre. 
Marmaray’ın bir ucundan diğerine istasyon duraklamaları da dahil 16 dakikada gidiyorsunuz. 
İstanbul Boğazı’nı su altından geçeceğiniz kısım ise yine duraklamalar dahil 3 bilemediniz 4 dakika sürüyor. 
Bunun 1400 metresi denizin dibinde özel bir hatta daldırılıp batırılarak yerleştirilen ve birbirine eklenerek tek bir parça haline getirilen bir deniz altı tünelden oluşuyor. 
Boğaz’daki 10 km şiddetine varan bir diğerine ters yüzey ve dip akıntıları, hava durumu dikkate alınarak saatler süren son derece hassas bir mühendislik çalışmasıyla peyderpey batırılan 11 parçalık bu tünel dünyada bir ilk. 
Denizin 62 metre altından geçen Marmaray adını taşıyan bu demiryolu tünelinin rekorunu 2 yıl sonra 108 metre derine yerleştirilecek olan Avrasya Tüneli kıracak. 
Marmaray 8 metre çapında bir demiryolu tüneli iken, Avrasya tüneli ise gidiş ve gelişi iki ayrı kat olan 16 metre çapında araç trafiği için tanzim edilmiş bir tünel oluyor. 
Marmaray yapım çalışmaları sırasında 35 bin arkeolojik buluntu çıkarılıyor. 
Bunların 37 tanesi tekne. 
Bu teknelerden biri 45 metre uzunluğunda. 
Ve bütün bu arkeolojik buluntular İstanbul’un tarihini 8500 yıl geriye götürüyor. 
Marmaray projesi bir sürü ilk barındırıyor. 
Örneğin Avrupa’nın en uzun yürüyen merdiveni Marmaray’ın Sirkeci durağında yer alıyor. 
Marmaray 5,5 milyar TL’ye mal olmuş. 
Projenin önemi ve görkemini görünce maliyeti hiçbir şekilde akla bile gelmiyor. 
Marmaray, bir Japon-Türk ortak projesi. 
Proje güvenliği yerli yabancı kuruluşlar tarafından ayrı ayrı ölçümlenmiş. 
Dünyaca ünlü Alman TÜV - SÜD kuruluşu da Marmaray’da güvenlik sertifikasyonu çalışmasını yapmış. 
Marmaray’ı oluşturan 11 ayrı tüpün üzerinde deprem algılama üniteleri yerleştirilmiş ve bunlar doğrudan Kandilli Rasathanesi’ne bilgi aktarıyorlar. 
Mühendislik açısından her şey, en kötü durum senaryoları dikkate alınarak gerçekleştirilmiş. 
Örneğin deprem riskini bir yana bırakın; o olası İstanbul depreminde belki de şehrin en güvenli yeri Marmaray oluyor. 
Dün tarihi bir geçişe tanıklık etmenin heyecanını yaşadık. 
Ne söylesek, nasıl anlatsak yeterli olmayacaktır. 
İlk fırsatta kendiniz anlattıklarımızı yerinde görün derim. 
Büyük açılış yarın yapılıyor. 
Cumhuriyet’in 90. yılı için son derece anlamlı bu açılışı Cumhurbaşkanımız Abdullah Gül ile Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan yapacaklar. 
1860’dan bugüne zihinsel katkısı, emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz. 
Yeni Türkiye’ye yakışan, Cumhuriyetimizin 90. yılını böyle bir projeyle kutlamak olmuştur. 
Hayırlı olsun.

<p class='MsoNormal'>Fatih'te arıza yapan İETT otobüsü, vatandaşlar tarafından  yaklaşık 300 metre i

İETT otobüsü arızalanınca 300 metre itildi

Galatasaray'ın Nef Stadı'ndaki taraftara açık antrenmanından fotoğraflar

Nesli tehlike altındaki şah kartal, Ankara'da tüfekle vuruldu

Tavşanlı Höyük'te bölgenin 'endüstrileşmiş ticaret merkezi' olduğuna dair bulgulara ulaşıldı