• $9,5219
  • €11,0593
  • 547.374
  • 1507.57
18 Eylül 2021 Cumartesi

Diziler ve kültürel diplomasi

Ülkemizde pek çok kanal, reyting rekabetini diziler üzerinden sürdürüyor.

Aynı rekabet, dünya televizyon sektörü için de geçerli. Türkiye, farklı coğrafyalara en çok dizi satan ülkeler sıralamasında en üst sıralarda.

Haliye bu işin ekonomik getirisi kadar, kültürel diploması açısından da önemi inkar edilemez.

Türk dizilerinin gösterildiği ülkelerde tatil için Türkiye'yi tercih edenlerin sayısı bir hayli fazla.

Dizilerin 'fındık-fıstık' ihracatına bile olumlu yansıması söz konusu.

Bütün bu melelerin ele alındığı bir sempozyum düzenlendi İstanbul'da.

'Türkiye'nin Yumuşak Gücü: Türk Dizi Sektörü Sempozyumu'nun ilk oturumunda 'Türk Dizileri ve Kültürel Diploması' konuşuldu.

Üç oturum halinde gerçekleşen etkinlikte, Türkiye'de dizi sektörünün sorunları, geleceği ve çözüm önerileri üzerine bir yol haritası belirlenmesi hedeflendi.

Diplomasi Vakfı'nca düzenlenen etkinlikte akademisyenlerin yanısıra sektörün içinden insanlar da söz aldı.

Diziler ve kültürel diplomasiye dair neler konuşuldu?

Sempozyudan altını çizdiğim satırlar şöyle:

-Diziler yabancı halklar arasında kültürel geçişkenlik yaşanmasına olanak veiryor.

-Dijitalleşmenin ve sosyal medya platformlarının öne çıktığı bir dönemde güven en temel mesele haline geldi. Diziler de bunu sempatik bir şekilde gerçekleştirebiliyor, sosyal değişimin tetikleyicisi oluyor.

-Dizilerin Türkiye'yi cazip kılması, merak edilen ve ilgi duyulan ülke olarak konumlandırması ve Türkiye'ye dair kalıplaşmış yargıları kırması çok önemli.

Tabi sorunları da var sektörün; mesela...

-Türkiye'de kurulan bazı yabancı yapımcı şirketler sistemin dengesini bozdular. Fiyatlar arttı, kaşeler arttı, gelir oranlı olmadığı ölçüde iflas edenler, çekip gidenler oldu, sektörde güven problemi oluştu ve benzer sorunlar yaşandı.

-Yapımların dijital platformlarda yer alması yurt dışına satılacağı anlamına gelmiyor. Dizi ihracatı için bir strateji belirlenmesi gerekiyor.

-Türkiye'deki reklam fiyatlarının düşüklüğü sebebiyle kanalların yapımcılara vermiş olduğu bütçeler sınırlı. Dolayısıyla diziler 'Türkiye'de satılan fiyatlar dizinin maliyetini karşılasın, yurt dışına satalım, oradan daha büyük miktarda para kazanalım' düşüncesiyle çekiliyor.

Evet sektör büyüdükçe konuşulacak konular da artıyor.

Devamlılık açısından buna benzer sempozyumların daha çok düzenlenmesi ve sektör çalışanları arasında iletişim ve sinerji sağlanması elzem görünüyor.

<p><span style='font-size: 1.6rem;'>Geçen hafta ABD merkezli teknoloji devi Apple'ın çevrim içi olar

Facebook ismini değiştiriyor mu? | TeknoZone #6

Kepçe ile yol kapatıp drift yaptılar

Muğla'daki fosil alanında yeni buluntulara ulaşıldı

''UÇBEY''in ilk kez kullanıldığı operasyonda gri listedeki terörist vuruldu