• $7,4126
  • €9,0363
  • 441.833
  • 1542.45
08 Ağustos 2011 Pazartesi

Başarılı PR mı, fırsat mı kaçırıldı?..

Dün Sabah'ın İşte İnsan ekinde BP Türkiye Akaryakıt Ülke Müdürü İngiliz Richard Harding ile yapılmış tam sayfa röportajı görünce bir hayli heyecanlandım...
Öyle ya insanlık tarihinin en büyük felaketlerinden birine imza atmış olan dünya devinin Türkiye'deki en üst düzeydeki yetkililerinden biri konuşuyordu...
Önce olayı ntvmsnbc.com kaynaklarından hatırlayalım; sonra da son derece yakışıklı ve etkileyici bir yönetici olan Harding'in bizce 'bir PR harikası olan' söyleşisine göz atalım...
Louisiana kıyılarından 110 kilometre uzaklıktaki, BP'ye ait 'Deepwater Horizon' adlı petrol platformundaki patlama sırasında 11 kişi hayatını kaybetti. Platforma bağlı, denizin 1500 metre altındaki bir kuyudan suya milyonlarca litre ham petrol karışmaya başladı. Her gün yüzlerce varil petrolün okyanusa sızması ile, İsrail büyüklüğünde bir alan petrol altında kaldı.
Patlamanın ardından, bölgedeki doğal hayatın uzun yıllar boyunca eskiye dönemeyeceği tespit edildi. Sızıntı ABD'nin güney kıyılarında büyük çevre felaketine yol açtı.
15 Temmuz 2010'da Meksika Körfezi'ndeki petrol sızıntısının durdurulduğu belirtilirken Georgia Üniversitesi Deniz Bilimleri Bölümü'nden Dr. Mandy Joye, 'Sistemin kendisini bu kadar petrol ve gaza karşı yenilemesi on yıllar alabilir. Gelecekteki etkileri ölçmek mümkün değil.' Demiş.
***
Çevre kirliliğinin BP'ye maliyetinin şimdiden 3,5 milyar doları aştığı bildirilmiş. Şirkete 105 bin tazminat talebi gelmiş. Toplam 165 milyon doları bulan 52 bin ödeme yapılmış. İngiliz gazetelerine göre, ABD yönetimi, çevre felaketinde gerekeni yapması için İngiliz BP şirketi üzerinde baskılarını sürdürecek ve bu felaketin BP'ye faturası 10 milyar sterlini bulabilecek.    
600 bini aşkın Facebook üyesi, 'Boycott BP' isminde oluşturulan sayfada, bir taraftan şirketi protesto ederken, bir yandan da Meksika Körfezi'nde yaşanan gelişmeleri birbirleriyle paylaşıyorlarmış.
***
Özet bilgi bu kadar. Şimdi gelelim söyleşiye.
Ne bekliyorsunuz? Mesela herhalde ilk soruda bu felaketin ardından son bir yılda neler olduğunu anlatmasını...
Hayır, insanlık tarihinin bu büyük olayından tek kelime yok. Sorular şöyle:
- Türkiye'ye ilişkin ilk izlenimleriniz nasıl oldu? 
- İstanbul dışına çıkma fırsatı buldunuz mu? 
- Türkiye BP içinde görevlendirildiğiniz kaçıncı ülke? 
- BP'de bu tür üst düzey atamalar öncesinde nasıl bir hazırlık yapılıyor? Yöneticiler birkaç yıl sonra nerede olacaklarını biliyorlar mı? 
- Peki çevrenizde yaptığınız araştırmalarda Türkiye'yle ilgili ne gibi uyarılar aldınız? 
- Biraz da yönetim tarzınızdan bahsedelim. Nasıl bir iş yapış biçiminiz var? 
- Türkiye'nin global BP dünyasındaki yeri nedir? 
- Araçlarda yenilenebilir yakıtların yaygınlaşmasıyla ilgili ne düşünüyorsunuz? Sizce fosil yakıtları gelecekte ne bekliyor? 
- Sizce alternatif yakıtlarla çalışan araçlar ne zaman hayatımızın bir parçası olacak?
Bir de Harding'in tavsiyeleri var:
- Lastiklerinizin basıncı düşük olursa aracınız daha çok yakıt harcar. 
- Yumuşak sürüş benzin tasarrufu sağlar. 
- Yağ oranını sürekli kontrol edin. Araç zorlanmamalı. 
- Araçtaki gereksiz ağırlıkları atın. Hafif araç daha az yakıt harcar.
***
Tek satır, tek kelime yok Meksika Körfezi'nden, 'Deepwater Horizon' platformundan... Üstat belli ki o koşulla vermiş röportajı...
Sabah'ın çok başarılı bir iş yaptığını bir kenara koyacak olursak, BP adına burada PR açısından iki değerlendirme yapılabilir: 1. Helal olsun iyi yönetmişler söyleşiyi, hedeflerine ulaşmış. 2. Büyük fırsat kaçırmışlar. Richard Harding iki satırla olan biteni anlatıp, rekabet alanındaki muhtemel tezviratın bir nebze de olsa önünü alabilirmiş.
Sizce hangi değerlendirme daha doğru olabilir?

<p>Nijerya açıklarında Türk gemisine yönelik bir saldırı gerçekleşti. Saldırıda bir denizci hayatını

Türk gemisine saldırının arkasında Fransa mı var?

Türkiye'nin yeni nesil yerli silahları

MİLGEM Projesi'nin 5'inci gemisi denize indi

Soğuk havaların etkisini arttırdığı Erzincan'da, Girlevik Şelalesi dondu