• $ 6,8612
  • € 7,7521
  • 392.135
  • 115748
Haber Hattı
Haber hattı
0530 708 54 54
Bip""/
Haber hattı
0530 708 54 54
Reklamı Kapat
07 Eylül 2016 Çarşamba 08:56 | Son Güncelleme:

Türkiye'nin insansız hava aracı kapasitesi

3 Eylül 2016 tarihinde Baykar firmasının teknik müdürü Selçuk Bayraktar şahsi Twitter hesabından Türkiye’nin ilk milli silahlı insansız hava aracının (SİHA) hizmete girdiğini belirtti. Türkiye bu haberle dünya da SİHA üreten 6 ülkeden biri oldu.

3 Eylül 2016 tarihinde Baykar firmasının teknik müdürü Selçuk Bayraktar şahsi Twitter hesabından Türkiye’nin ilk milli silahlı insansız hava aracının (SİHA) hizmete girdiğini belirtti. Türkiye bu haberle dünya da SİHA üreten 6 ülkeden biri oldu.

Baykar üretimi Bayraktar TB2 SİHA, Suriye’de devam eden Fırat Kalkanı operasyonunda etkin olarak kullanılıyor. 

3 Eylül 2016 öğlen 12 sularında Suriye üzerinde seyreden Bayraktar TB2 İHA

Bayraktar TB2 SİHA sayesinde TSK operasyonlarında, anlık tespit, takip ve imha kabiliyetine ulaştı. Modern muharebe sahasında terörizmle mücadele de TSK gücüne güç kattı.

 

TÜRKİYE’NİN İHA KAPASİTESİ

Türkiye İHA ve İHA alt sistemlerini üreten şirketleriyle İHA teknolojisinde söz sahibi bir ülke haline geldi. Bu alanda BAYKAR ve TAİ şirketleri ön plana çıkıyor. Bu iki şirket haricinde İHA’ların görüntü birimlerini üreten ASELSAN, motor üreten TEİ ve otomatik iniş kalkış birimlerini üreten METEKSAN firmaları da Türkiye’de İHA üretimini bir üst seviyeye taşıyan firmalar arasında. 
 

DÜNYADA SİLAHLI İHA ÜRETEN 6. ÜLKE

%93 milli ve özgün olan Bayraktar TB2 halen Doğu ve Güneydoğu Anadolu’daki terör operasyonlarında aktif olarak kullanımda. Bugüne kadar kümülatif 7,000 uçuş saati üzerinde operasyonel göreve katıldı. Bayraktar TB2 SİHA, TSK’nın Suriye topraklarında ÖSO ile birlikte bulunduğu Fırat Kalkanı operasyonunda hedeflerini vurduğu uzmanlar tarafından dile getirildi.

Bayraktar TB2 SİHA’nın bu başarısı ülkemizi modern muharebe sahasında bir üst sınıfa yerleştirdi. TSK, Bayraktar sayesinde anlık hedef tespit, takip ve imhası yapılabilecek. Bu faaliyetleri icra eden SİHA sisteminin kullanılan mühimmata kadar yerli ve milli olması Türk ordusunu dış kaynaklı kısıtlamalardan kurtarıyor.

 

HEDEF %100 YERLİ VE MİLLİ İHA/SİHA

Baykar firması en ufak parçasına kadar yerli ve milli sistemler için çalışıyor. Yurt dışından alınmasında sıkıntı yaşanan ya da alındığında bazı teknik sorunlar çıkartan görev bilgisayarı uçuş kontrol sistemi gibi pek çok önemli parçayı yerli imkânlarla kendi bünyesinde üretiyor.
Bu sayede Türkiye hiçbir dış kısıtlamaya maruz kalmadan kendi ihtiyaçlarına göre İHA/SiHA üretip İhracatını yapabiliyor.
 

BAYRAKTAR’A MİLLİ İSTİHBARAT SİSTEMİ

Baykar daha önce yurt dışından temin edilen ve TSK için hayati öneme sahip olan milli istihbarat sistemini yerli imkânlarla geliştirdi.

Baykar Ar-Ge ekibi, Türkiye’nin yazılımı ve donanımı tamamen yerli ilk sinyal istihbarat cihazını başarıyla geliştirdi. Havadan elektronik (ELINT) ve haberleşme istihbaratını (COMINT) toplamaya uygun elektronik donanım ve yazılımla geliştirilen sistemin ilk denemeleri milli İHA Bayraktar TB-2 üzerinde yapılıyor.

Milli istihbarat sistemi olan, BSI-101 Sinyal İstihbarat Cihazı savaş zamanında üzerine güdümlü roket ve füze gibi silahların konuşlandığı İHA’lar ile sinyal istihbarat sistemi sayesinde düşman radar ve telsiz konumlarını tespit ederek rakip hedeflerini yok etme özelliğine sahip olarak geliştirildi. Ayrıca sistemin dinleme ve kestirme kabiliyetleri sayesinde teröristlerin telsiz konuşmaları canlı olarak dinlenip yerleri tespit edilerek terörle mücadelede istihbarat desteği de sağlanacak.

Bayraktar TB2 şuan için kullandığı aviyonikler, dış yapısı, füze-bomba bırakmaya yarayan salan sistemi ve elektronik harp sistemiyle en fazla yerlilik oranına sahip TSK ve SSM tarafından kabul görmüş İHA olarak birinci sırada yerini alıyor. Ayrıca ASELSAN’ın ürettiği yerli 2 adet CATS görüntü birimi Bayraktar TB2 SİHA da denenmek için Baykar sistemine teslim edilcek.
 

ANKA’DA DURUM NE? 

Türk İnsansız Hava Aracı (TİHA) Programı; Türk Silahlı Kuvvetlerinin orta irtifa uzun havada kalışlı bir İnsansız Hava Aracı (İHA) sistemi gereksinimleri karşılamaya yönelik çalışmalar Savunma Sanayisi Müsteşarlığı (SSM) ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayisi (TUSAŞ) arasında imzalanan sözleşmeyle başladı. Ortaya çıkan Anka-A platformu 30 Aralık 2010 tarihinde ilk uçuşunu yapan Anka 14 dakika havada kaldı.
 

 

Anka-A, 7000 metre yüksekliğe çıkıp, 18 saat havada kalabiliyor. Ayrıca 230 kg faydalı yük taşıma kapasitesine sahip. Görüntü birimi olarak ASELSAN üretimi ASELFLIR 300T EO kamera kullanıyor.

Anka platformu gecikmeleri ve bir türlü göreve başlayamamasıyla pek çok kez gündeme geldi. Bu gecikmeler hakkında farklı spekülasyonlar çıktı. Temel gecikme nedeninin TSK’nın sürekli değişen ve artan isterileri olduğu ileri sürüldü.
 

Anka-A haricinde Anka platformunun Anka-B ve Anka-S adında iki farklı modeli de var.

ANKA-B

Anka-B platformu Anka-A’dan farklı olarak ASELSAN üretimi Yapay Açıklıklı Radar SAR/ISAR/GMTI faydalı yükünü de kullanıyor. Sistemin geliştirilmesi sayesinde ağırlığı azaltıldı. Bu sayede Anka-B daha uzun havada kalabiliyor. Anka-B, 9000 metre yükseklikte 24 saat görev yapabiliyor. 

 

Anka-B, faydalı yük olarak taşıdığı SAR radarı sayesinde yağışlı/bulutlu ve karanlık havada hedef tanımlama yeteneğine sahip.

Milli SAR Sistemi'nin ilk uçuş testleri geçtiğimiz yıl Deniz Kuvvetleri’ne uzun yıllar karakol uçağı olarak hizmet veren ve şimdilerde TAI tarafından test uçağı olarak kullanılan turbo prop motorlu S-2E/T Tracker uçağı üzerinde gerçekleştirildi. Ege denizi üzerinde gerçekleştirilen test uçuşlarında donanmaya ait su üstü platformları 15 bin ft irtifadan başarılı bir şekilde tespit edildi.

Anka-B’nin teslimatları 2017 yılında başlayacak. Anka-B platformundan TSK’nın yanı sıra EGM de alacak.
 

ANKA-S

Anka-S de diğer iki platformdan ayrı olarak SATCOM sistemi bulunuyor. SATCOM sayesinde Anka-S’in harekât yarıçapı artacak. Cibuti de bulunan Türk üssünden kalkan Anka-S Ankara da bulunan harekât merkezinden kontrol edilip Yemen üzerinde uçuş yapabilecek.

Anka platformları için TEİ firması yerli motor üretebilmek için çalışıyor. Ayrıca Anka-S platformunda ASELSAN üretimi CATS görüntüleme birimi kullanılacak. Yerli motor ve yerli görüntü birimi de eklenince Anka-S, SATCOM’u hariç bütün sistemleri yerli ve milli bir platform olacak. Yerli SATCOM için daha önce Anka-S in SATCOM RADOM’unu yerli olarak üreten METEKSAN firması savunma sanayi müsteşarlığıyla görüşmelere başladı.

SATCOM ve motor gibi sistemleri de millileştirildikten sonra Anka-S %100 milli sistem olacak.

Yusuf AKBABA / aksam.com.tr

Enkaz alanları sabah olunca gün yüzüne çıktı

Enkaz alanları sabah olunca gün yüzüne çıktı

2020 yaz sezonunun trend çanta modelleri

2020 yaz sezonunun trend çanta modelleri

İznik'te 2 bin yıllık İstanbul Kapısı eski ihtişam&

İznik'te 2 bin yıllık İstanbul Kapısı eski ihtişamına kavuşuyor

Mersin'de lisenin kimya laboratuvarındaki patlamada 2 öğretmen yaralandı

Mersin'de lisenin kimya laboratuvarındaki patlamada 2 öğretmen yaralandı