Kadıköy'de lezzet peşinde

Yemeyi-içmeyi-gezmeyi seven bir grup gencin kurduğu 'Lezzet Kaşifleri'nin bu haftaki durağı İstanbul Kadıköy. 'Gurmebüs'lerini semtin çarşısına park edip, dükkan dükkan keşfettikleri lezzetlerin bu haftaki toplam bütçesi 50 TL. Deneyimleri ve deneyimlerini anlattıkları yazının tadıysa paha biçilmez...

LEZZET KAŞİFLERİ @LezzetKasifleri
GİZEM PEKSARI Twitter: @gizemp

Lezzet kaşifleri olarak çıktığımız yolculuğun ikinci haftasında Armada Otel sponsorluğunda gerçekleştirilen Gurmebüs seferindeyiz yine... İstanbul'un en lezzetli kent etkinliği olarak da adlandırılan Armada-Gurmebüs ile istikamet Kadıköy Çarşı.
Rota; kahvaltının adresi Beyaz Fırın, Şekerci Cafer Erol, geleneksel Yanyalı Fehmi Lokantası, Özcanlar Turşucusu, Gözde Şarküteri, Halil Lahmacun, Ciğerci Hulusi ve sadece midenin değil gözlerin de bayram yaptığı Baylan Pastanesi. 50 TL bütçe ile Kadıköy'ün göbeğinde, çarşıya dağılmış lezzet noktalarındayız.

BEYAZ FIRIN
12.00: Ekiple turumuzun ilk durağı Beyaz Fırın'dayız. Öğreniyoruz ki 1800'lerin ortasında Balat'a gelen Kosma Stayof tarafından kurulmuş olan fırın o dönemde 'Bulgar Pastanesi' olarak adından söz ettirmiş.
Sonrasında bakmışlar ki kullandıkları temel malzemeleri şeker, un ve tuz. Fırının adı hemen belli olmuş tabii; Beyaz Fırın. Çok da iyi olmuş, yoksa oradan tadına doyum olmayan Paskalya çöreklerini (6,5 TL) ve ev yapımı limonataları (2,5 TL) nasıl alırdık? Mutlu mesut sokakları arşınlamaya başlıyoruz.

ŞEKERCİ CAFER EROL
12.40: 'Tatlı yemeden tatlı konuşulmaz' deyip ikinci durağımızda bizi bekleyen lezzetlere adım  atıyoruz. Menekşeli, susamlı, naneli, pralinli, tarçınlı, dibek kahveli akide şekerleri rengarenk selamlıyor bizi.
Tatlı yolculuğuna çok eskiden 1807 yılında başlamış Şekerci Cafer Erol. Geçmiş tatlarla gelecek zaman arasındaki köprü kurma amaçları bizde işe yarıyor. Zaman makinesinde gibiyiz. Anneannelerimizin her bayramda misafir odasından eksik etmediği çanağının içindeki akideler ya da aldığımızı saklayıp ikincisi için yalvardığız kutulu mevlit şekerlerini anımsıyoruz. İkram şekerler, ağzımızda hüzün tadı bırakan çocukluk hatıralarımızı bir bir dağıtıyor.

YANYALI FEHMİ
13.00: Şanslıyız ki öğle yemeğimiz bizi hem geleneksel Anadolu mutfağının içine sokan hem de Kadıköy'ün saklı efsanesini anlatan bir şefin elinden çıkıyor. Biz yemeklerimizi heyecanla beklerken başlıyor anlatmaya Yanyalı Fehmi Lokantası'nın şefi 'Enteresan ama Kalkedonia 'körlerin yeri' demek. Bir gün oradan oraya göçen bir kavim, gidecekleri yeni yeri ünlü bir kahine sormuşlar, sonra da oraya doğru yol almışlar. Bakmışlar ki kahinin onlara söylediği yerin tam karşısında bir yerleşim yeri daha var ama buldukları yer o kadar güzelmiş ki neden oraya yerleşmediklerini anlamayıp herhalde kör bunlar demişler.' Hoşsohbet şefimiz anlatırken biz de onun elinden çıkma iç pilav, beğendi ve Yanyalı köfte tabağını (10 TL) yiyoruz.

ÖZCAN TURŞULARI
14.00: Bundan sonraki durakta turşu ve şarküteri ürünleri keşifleri olacak. Özcan Turşuları'nın mimarı dedemiz sapasağlam maşallah, işinin de başında üç oğluyla beraber. Önümüze ikram turşular geliyor. 12'den vuruyor bizi; bayılarak yiyip içiyoruz (2 TL).

GÖZDE ŞARKÜTERİ
Bir alkollü içecek firması desteğiyle meze kitabı hazırlamış, orada olan tariflerden birkaçını bizimle sokağa kurdukları masada paylaşıyorlar. Neler yok ki? Peynir çeşitleri mi isterseniz, dil ve hindi füme tabakları mı... Anında saldırıyoruz. Favorimiz kesinlikle Halep köfte.

HALİL BEY LAHMACUN
15.00: Halil Bey, Urfa'dan çocukluk arkadaşıyla 1980 yılında İstanbul'a gelerek Kadıköy'de Halil Lahmacun isimli dükkanında lahmacun satmaya başlamış. Elimizde lahmacunlarımızla (6 TL) 87 yaşındaki eski İstanbul hanımefendisi teyzelere 'Afiyet olsun' diyoruz ve yolumuza Misbah Muhayyes sokakta bir gurme keşfiyle devam ediyoruz.

CİĞERCİ HULUSİ
Huzurlarınızda çok muhterem lezzet Ciğerci Hulusi. Ciğerci Apo'nun dükkanında yetişmiş öğrenmiş tüm hünerleri. Ciğer şişler; nar ekşili salata, közde domates, soğan ve biberle servis yapılıyor. Bol yeşillik ve lavaş da cabası. Kimyonu, şalgamı Mersin'den; pul ve toz biberler Gaziantep'ten geliyor. Bizden yemesi diyoruz (18 TL).

BUKET UZUNER'LE MOLA
Günün en büyük sürprizi, turumuzda yeni kitabı raflarda yer alan ve kendisi de Kadıköy/Moda'lı olan yazar Buket Uzuner... Tatlı ziyafetine geçmeden bizi yazıhanesine davet ediyor. Kaçar mı? Kaçmaz!
16.00: İçeride inanılmaz bir dünya. Tavana kadar nefes alan kitaplar, ruhun beslenmesine yardımcı nesneler, görünmeyen karakterlerin ruhu... Buket Hanım, hikayelerini paylaşıyor. En hoşumuza gidense duvarda asılı portreler. Nedenini sorduğumuzda açıklıyor 'İnsan kendini yaratır. Normalde ailesini seçemiyor insan, ancak bu duvarda benim seçtiğim aile fertlerim var. Her birinin, bir şeylerinden etkilendim ve kendime yakın buldum. Onlar beni yetiştirdi bir bakıma.' Bakıyoruz tekrar duvara: Virgina Woolf da var, 'Hem babam, hem ağabeyim hem de hiçbir zaman yetişemeyeceğim sevgilim' dediği Attila İlhan da...

BAYLAN PASTANESİ
16.30: Cumhuriyetle yaşıt en eski yasayan pastanedeyiz şimdi de. 'Baylan Pastanesi' 1919 yılında Arnavutluk'tan göç eden Filip Lenas'ın kurduğu pastanenin birçok ünlü edebiyatçı, şair, karikatürist ve tiyatrocu müdavimleri olduğunu öğreniyoruz. Ünlü 'kup griye'nin adını Fransızca 'krokan'dan aldığını açıklıyor pastacı şeflerden biri.  Elimizde bu seferlik truf pastamız  (8 TL/dilim) ve ikram makaronlarımızla şahane bir lezzet turunu sonlandırmak üzere moda çay bahçesine gidiyoruz.
Son söz: 50 TL bütçemizi 3 TL farkla sonlandırdık ama tutamadık bu sefer kendimizi...

YENİ ÖNERİLER İÇİN...
Siz bizim yerimizde olsaydınız rotanız nasıl olurdu? Öneri rotalarınız, yemekleri ve bütçeleriyle @LezzetKasifleri Twitter hesabı üzerinden paylaşın, en fazla beğenilen rotayı haftaya burada da yazalım.
Geçen hafta yazdığımız 'Fener Balat' gezimizle ilgili Twitter'da bize gelen öneriler de şöyle:
@bilalozerol: Balat'ta lezzet noktalarından biri de 'Köfteci Arnavut'
@Alpernt1: Merkez şekercisini unutmamak lazım. Güllü lokum 7 TL, kaymaklı ekmek kadayıfı 12 TL.
@OmurdenSezgin: Balat'ta Mangal'da kuru fasulye programını atlamamalı! Pilav üstü kuru 6 TL.
@AliMendilli: Oraya her gittigimde uğramadan geçemediğim lezzet fındık kabuğunda köfte... Mutlaka tadın.