Takograflar uzun yol yapan otobüs, kamyon gibi araçlardaki hız ve kilometre gibi verileri kaydediyor. Ama bazı firma ve şoförler, maliyeti düşürmek ve daha hızlı gidebilmek için çeşitli yöntemlere başvuruyor. Eskiden kullanılan analog tipi takograflarda; sigara izmariti sıkıştırarak makineyi şaşırtmak gibi yöntemler kullanılırken, kullanılması zorunlu olan yeni model dijital takografladaysa, uzaktan kumanda ve farklı kişilere ait ehliyetlerle ile veriler değiştiriliyor. Hangi yol olduğuna göre değişmekle birlikte otobüsler için hız sınırı 80 ile 100 km olarak değişiyor.
KUMANDA SİSTEMİ VAR
Bir şoförünse, maksimum 4.5 saatte bir 45 dakika mola vererek, en fazla 9 saat yol gitmesi gerekiyor. Takograflarda yapılan hilelerle bu veriler değiştiriliyor. Hilenin ortaya çıkması halinde şoföre idari para cezası uygulanıyor. Takograf yetkili servisi sahibi Serdar Akyüz, "Kumandalı bir sistem var. Araç giderken kumandaya basılıyor ve araç yola gitmemiş gibi gözüküyor. Bir de şoförler buradan Erzurum'a arkadaşının, eşinin, dostunun ehliyetiyle gidebiliyor. Öyle adamın cebinden 3 tane ehliyet çıkanı var" dedi.
UŞAK'TA FACİA: 33 YARALI
Uşak'ta dün sabah K.G. yönetimindeki Ağrı Doğuş firmasına ait yolcu otobüsü, Ankara-Uşak karayolu Göğem Kavşağı yakınlarında şarampole devrildi. Yaralanan 33 kişi hastaneye kaldırıldı. Otobüsün Ağrı'dan İzmir'e gittiği, hastaneye kaldırılan yaralıların ise sağlık durumlarının iyi olduğu öğrenildi.
EN ÇOK KULLANILAN YÖNTEMLER
● Takografın müşürü ile hız sensörü arasındaki sisteme devre kesici cihazla müdahale edilebiliyor ya da yedek bir müşür monte edilebiliyor. Böylece iletişim kesiliyor ya da sisteme yanlış bilgi gönderilmesi sağlanıyor.
● İki şoför ile yapılan yolculuklarda cihazın iğnesi eğiliyor. Bu da 100 kilometre hızla giderken 90 kilometre hızla gidiyormuş gibi kayıtlara yansıyor.
● Analog takograflarda bilgi çıktısını daha önceden hazırlanmış çıktı ile değiştiriliyor.
● Rapor kâğıdını çizen ibrenin takılması için bulunduğu yere bir plastik ya da sigara izmariti konuluyor.
● Şanzımana koyulan mıknatıs sayesinde otobüs hareket halinde olsa bile takograf devre dışı kalarak şoför istirahatte gösterilebiliyor.
● Aracın muavinine ehliyet çıkartmak suretiyle muavin dinlenirken onun ehliyetiyle çift şoförmüş gibi gösteriliyor. w Haber merkezi