USAŞ tarafından tasarlanan yerli genel maksat helikopteri T625 ilk defa motor çalıştırdı. Ana rotor ve kuyruk rotoru dönen helikopterin böylelikle ilk uçuş öncesinde en önemli test başarıyla yapılmış oldu.
Bu testlerin tamamlanmasının ardından ilk uçuş gerçekleştirilecek. Çift motorlu, 6 ton maksimum kalkış ağırlığına sahip helikopterin hem askeri hem de sivil modelleri geliştirilecek.
2/10
2010’DA BAŞLADI
Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ve diğer ihtiyaç sahibi makamların, genel maksat helikopteri ihtiyaçlarının özgün bir platform ile karşılanması hedefiyle yürütülmekte olan Özgün Helikopter Programı, 15 Haziran 2010 tarihinde toplanan Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) kararı ile başlatıldı.
3/10
Program bütçesi ve takvimi 03 Ocak 2013 tarihli SSİK ile kararlaştırılmış ve 26 Eylül 2013 tarihinde SSM ile TUSAŞ arasında sözleşme imzalandı.
En zorlu iklim ve coğrafyalarda dahi, yüksek irtifa ve yüksek sıcaklıkta, gece ve gündüz koşullarında etkin bir şekilde faaliyet gösterebilecek olan T625 Genel Maksat Helikopteri, milli imkân ve kabiliyetler kullanılarak tasarlanmakta ve üretilmekte.
4/10
ATAK HELİKOPTERİNİN MOTORLARINI KULLANIYOR
ATAK Programı süresince kazanılan bilgi, birikim, tecrübe ve yetenek havuzu temel alınarak başlanılan Özgün Helikopter Programı kapsamında, yapısal ve aviyonik sistemlerin yanı sıra, transmisyon, rotor ve iniş takımları gibi kritik öneme haiz sistemlerin tasarımları ve üretimleri de tamamen milli kaynaklar kullanılarak gerçekleştirilmekte.
5/10
Helikopterin geniş görev yelpazesine sahip olmasından ötürü taşıma, VIP, kargo, hava ambulans, arama kurtarma ve kıyı ötesi taşıma görevlerini icra edebilecek.
T625 Genel Maksat Helikopteri’nin ilk uçuşunu 2018 yılında gerçekleştirmesi planlanmakta olup, 2021 yılından seri üretime geçeceği öngörülmekte.
6/10
Helikopterin, EASA (European Aviation Safety Authority) ve SHGM (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü) tarafından sertifiye edilmesi ile ilgili çalışmalar program ile birlikte sürdürülmekte.
7/10
T625 Genel Maksat Helikopteri’nin ilk uçuşu bu yıl içinde yapılacak. Hedef 2021 yılından seri üretime geçeceği öngörülmekte. Helikopterin, EASA (European Aviation Safety Authority) ve SHGM (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü) tarafından sertifiye edilmesi ile ilgili çalışmalar program ile birlikte sürdürülmekte.
8/10
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
2 x Turbo Şaft Motor LHTEC-CTS800·4AT
Kalkış Gücü 2 x1024 kw / 2 x 1.373 shp
Uzunluk: 15.87 metre
Ana Rotor Çapı: 13.20 metre
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 6,050 kg
9/10
Uçuş Ekibi: 2
Taşıdığı Yolcu Sayısı: 12
Standart Yakıt: 1020 kg
Harici Yakıt Kapasitesi: 280 kg
Bagaj Hacmi: 1,1 metre küp