• $32,3719
  • 35,0303
  • 2325.42
  • 9120.41
19 Kasım 2017 Pazar 00:01 | Son Güncelleme:

‘Türkiye’de 24 farklı festival gerçekleştiriliyor’

‘Türkiye’de 24 farklı festival gerçekleştiriliyor’

MEHMET EMİN DEMİREZEN

emin.demirezen@aksam.com.tr

Türkiye’de son yıllarda festivallerin sayısı bir hayli artış gösterdi. Artık müzik, eğlence ve yeme içme üzerine sayısız festival gerçekleştiriliyor. Ama dünyada ilk 200 festival arasında bile yokuz! Biz de sayısız festival gerçekleştiren Dsm Group Kurucusu Alper Sesli ile Türkiye ve dünyadaki festivalleri detaylıca konuştuk. 

Son yıllarda Türkiye’de her şeyin festivali yapılıyor. Bu doğru mu? 

Festivaller algı olarak daha müzik ve konserlerden ibaretti. Ancak biz 2014 yılında İstanbul Coffee Festival ile beraber farklı anlamda festival yapmayı hedefledik ve bununla yola çıktık. En son Nisan ayında kontrol ettiğimde, geçtiğimiz dönemde Türkiye’de 24 farklı konuda festival yapıldığını gördüm. Bunun hem iyi hem kötü yanları var.

Nedir bunlar?

İyi yanından bakarsanız festivallere tekrar ilgi doğdu, insanlar bu konuda bilgi sahibi olmak istiyorlar. Olumsuz kısmı ise yaratılan bu enflasyonun iyi ve kötü örnekleri birbirini nötrlemeye başladı. Kötü örnekler, iyileri törpüler hale getirdi, bu da sektöre darbe vurmaya başladı.

Türkiye’deki insanlar ne tür festivalleri daha çok tercih ediyorlar?

Müzik festivalleri dünyanın yerinde olduğu gibi Türkiye’de de tercih listesinin başında yer alıyor. Ancak ciddi bir arz sorunu yaşanıyor. Müzik festivalleri endüstrisi küçülmüş değil, ciddi anlamda çökmüş durumda. Burada birçok etken var. Dövize karşı TL’nin zayıflamasıyla oluşan maliyet makasları ciddi açıldı. İngiltere’ye her yıl sadece müzik festivalleri için gelen ve günde ortalama 260 pound harcayan kişi sayısı 2016 yılında 10.4 milyon kişi. Fakat maalesef İstanbul’da çok fazla müzik festivali kalmadı. Birkaç festival de büyük çabalar ve vakıf destekleriyle ayakta kalmaya çalışıyor. 

En etkin festivaller neler?

En çok talep edilenler müzik festivalleri. Bunun yanında da yükselen yıldızsa yeme ve içme tarafında. Birkaç başarılı proje yok satarken, başarısız projeler de kitle bulabilmekte. Doğal olarak son dönemin yükselen gözde etkinlikleri az sayıda olsalar da 500 bin TL sınırı ve üstünde 5-6 etkinlik var ve bunda da çok ciddi bir yarış görülüyor. İstanbul’da bu alanda bir festival etkinliğinden konuşulabilmekteyiz artık.

Sürdürülebilir festival yapmak için neler yapılmalı?

Her endüstride olduğu gibi sürdürülebilirlik çok temel değerlere bağlı. İnsan kaynakları yetkinliğiniz, kreatif performansınız, bu yıl daha fazla ne sunmalıyız çabası, sürekli tüketici yerine kendimizi koyarak neyi beklediğimizin cevabını verme çabası, milyonlarca TL’lik risk maliyet yatırımının cesaretini üstlenmek ve sponsor olsa da olmasa da yola çıkmak gibi… 

BİRLEŞİK KRALLIK’TA FESTİVALLERİN DEĞERİ 42.3 MİLYAR POUND

Başarılı festivallerin nasıl bir katkısı bir katkısı var sektöre?

Türkiye’de marka ve fikir eserleri kapsamında nitelikli işler korunmadığı sürece hiçbir şey olmaz aslında. Gelin bir de işin ekonomik değerine bir göz atalım; festivaller hizmet endüstrisinde olağanüstü büyük bir alanı kapsıyor. Hatta bu endüstride çok ciddi bir turizm hareketliliği de yaşanıyor. Ancak ekonomik ölçek bakımından tüm yerküre genelini kapsayan sağlıklı veriye ulaşmak maalesef mümkün değil. Fakat elimizdeki sağlıklı verilere göz atarsak, endüstrinin gücü ve büyüklüğü konusunda bir hipotez üretme şansına sahip olabiliriz. Örneğin, Birleşik Krallık’ın 2016-2017 dönemi rakamlarına bakalım. 42.3 milyar poundluk bir endüstri büyüklüğü ve 570 bin tam zamanlı çalışan görüyoruz. En büyük 10 İngiliz organizasyon ajansının yıllık toplam cirosu 3.5 milyar poundun üzerinde. Organizasyonlara 85 milyon kişi katılmış (tekil kişi yada tek kişi çoklu katılım), 1.3 milyon işadamı ve profesyonel tarafından ziyaret edilmiş ve iş konuşulmuş. Yine geçen yıl 258 uluslararası konferans düzenlenmiş. Ticari fuarlar ve sergilerden 19.2 milyar poundluk bir gelire ulaşılmış. 10.4 milyon yabancı müziksever 2.3 milyar dolar harcayarak Birleşik Krallığa gelmiş ve organizasyonlara katılmış.

‘İLK 200 FESTİVAL ARASINDA YOKUZ!’

Bizde durum nedir?

Dünyaya baktığımızda ilk 200 festival arasında yokuz. İlk 200 festival arasında girmek ve milyonlarca dolarlık ekonomi sağlayacak festivaller yaratmak, doğru kaynak yaratımı ve doğru planlamayla ülkemizde de mümkün kılınabilir. Türkiye’de yatırımcılar tarafından ayağa kaldırılan festivallerin yüzde 80’i bugün yok. Geriye kalanlar ise çok zor şartlar altında iş yapabiliyor. Ama İstanbul Coffee Festival, bugün 40.000 ziyaretçisiyle dünyanın en büyük kahve odaklı açık hava festivali konumuna ulaşmış bulunuyor. Bu da bizim haklı gururumuz. 

Dünyada en başarılı bulduğunuz festivaller nedir?

Dünya üzerinde efsaneleşmiş bazı festivallere baktığımızda bu festivallerin inanılmaz büyük ekonomiler yarattığını görüyoruz. Birkaç örnek vermek gerekirse, Wakakusa Yamayaki, Sundance Film Festival, Mardi Gras, Rio Karnavalı, La Tomatina, Burning Man, Divali, Dia De Los Muertos, Oktoberfest, Coachella Valley Music, Glastonbury, Super Bowl, St. Patrick’s Festival, London Fashion Week, New Orleans Jazz Festival, Notting Hill Carnival, Indianapolis 500 ve Wimbledon sayılabilir. 

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı
Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Dış ticaret açığı yüzde 44,2 azaldı

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!
Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Emeklilere indirimli bilet müjdesi!

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi
Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi

Tam 1,5 milyar... Dış kaynak akışı bu yıl da hız kesmedi