• $32,3658
  • 34,9774
  • 2325.16
  • 9079.97
15 Ocak 2017 Pazar 01:00 | Son Güncelleme:

Cem Uslu: Paylaşmak için değil, kazanmak için tartışıyoruz

Cem Uslu: Paylaşmak için değil, kazanmak için tartışıyoruz

EMİNE BIYIK

emine.biyik@aksam.com.tr

O, yetenekli bir oyuncu, başarılı bir oyun yazarı, ödüllere doymayan bir tiyatro yönetmeni… Şimdi de ‘Popüler Gerçek’ adlı tiyatro oyunuyla teknoloji bağımlılığına dikkat çekiyor. “Paylaşmak için değil, kazanmak için tartışıyoruz” diyen Cem Uslu’yla bir araya geldik ve yeni oyununu konuştuk.

Sosyal medya bağımlılığımızı, iyiden iyiye hayatımıza yerleşen plaza dilini eleştiren ve bunu yaparken de bizleri bugünkü halimizle yüzleştiren Popüler Gerçek sahneyle nasıl buluştu?

Aslında böyle bir oyun yazmayı hiç düşünmemiştim. Aklımda bambaşka bir hikâye vardı: Tek kişilik bir oyun yazmak istiyordum. Sonra Emel (Çölgeçen), Kerem Abi (Atabeyoğlu) ve Almıla (Uluer Atabeyoğlu) dördümüz beraber bir oyun çıkaralım istedik. Kerem Abi “Sen bir oyun yaz” dedi. 

Ve böylece Popüler Gerçek mi doğdu?


Hayır. O dönem başka bir proje için YouTube kanallarını takip ediyordum. Hiç bilmediğim bir dünyaydı ve bence gerçek değildi, sanaldı. Gerçek olan bizim dünyamızdı; dokunduğumuz, gördüğümüz, iletişim kurabildiğimiz… Bir gün bir arkadaşım YouTube kanallarıyla ilgili bir sunum yaptı. Bir baktım ki orada gerçek bir dünya var. Mesela 13 yaşında bir çocuk bilgisayar oyunu oynuyordu ve kendini web cam’den kaydediyordu. 600 bin takipçisi vardı ve bundan para kazanıyordu. Benim düşündüğümün aksine sanal değildi, orada gerçek bir dünya vardı ve bu beni biraz sarsmıştı. Sancılı geçen bir süreç sonunda ‘Popüler Gerçek’ doğdu. 

Seyircisine sürprizler yapan bir oyun değil mi?

Bir yerde interaktif sayılabilecek bir oyun. Oyunun belli kısımları Periscope’tan canlı yayınlanıyor. Lalin Zapan karakteri Twitter hesabından canlı yayın yapıyor. Dolayısıyla o akşam oyuna gelmemiş olan bir kişi bilgisayarından oyunun yayınladığımız kısmını izleyebilir. Tabii Twitter’dan Lalin Zapan karakterini takip etmesi gerekiyor. Sonra Lalin Zapan hesabından bir anket yayınlanıyoruz ve orada izleyici iki seçenekten birini tercih etmesini istiyoruz. Yüzdesi 
en yüksek olan tercihe göre de oyun bir müddet başka türlü ilerliyor. 

Bu anlamda izleyiciye “Sen orada dur ve sadece izle” demeyen “Sadece izleyici değilsin. Burada beraber bir şey yapıyoruz, birlikte yürüyoruz bu yolu” diyen bir oyun.

Oyun, plaza dilini eleştiriyor, kapitalist düzenin kölesi olmuş ve belli kalıplara sıkışmış hayatları anlatıyor. Teknoloji bağımlılığının olumsuz etkilerine dikkat çekiyor. Kendinizi sosyal medyanın esiri olmaktan nasıl koruyorsunuz?

İki yıl öncesine kadar sosyal medyayı çok kullanıyordum fakat son iki yıldır bunu bıraktım. Bir şarkı dinliyorum, hoşuma giderse onu paylaşıyorum ya da oyunlarımızın tanıtımını yapmak için onları retweet’liyorum. Çünkü sosyal medyada bir kimseyi ikna eden birine henüz rastlamadım. Bir ara “bütün arkadaş listemi temizliyorum”, “benim gibi düşünmeyenler beni silsin”ler modaydı. Sanki gerçekten o insanları yok ediyormuş gibi… Zaten sizin gibi düşünen insanlar sizi takip ediyor. Sizin gibi düşünmeyip takip edenlerse sizi bozmak için takip ediyorlar. Sosyal medyada insanlar gerçekten hiçbir şey paylaşmıyor, savaşıyor. Herkes kazanmak istiyor ama münazara dediğin şey böyle olmaz... Fikirlerinizi paylaşırsınız ama muhakkak kazanmak zorunda değilsinizdir. İkna olma olasılığını da hep cepte tutarak tartışmaya başlarsınız. Yani normalde böyle olması gerekir. Ama sosyal medyada da gerçek hayatta da biz paylaşmak için değil, kazanmak için tartışıyoruz. Bu yüzden de ben artık pek kullanmıyorum sosyal medyayı. Kullandığım zaman da kendimi kötü hissediyorum çünkü insanlar öldürülüyor, tutuklanıyor, tacize tecavüze uğruyor ve biz orada 140 karakterlik bir şeyler yazıyoruz. Bu bir şey ifade etmiyor, bir şey değiştirmiyor.

SAĞLAM BİR EKİBİMİZ VAR

Bu sizin için bir ilk değil ama bir oyunun hem yazarı hem yönetmeni hem de oyuncusu olmak bazen zor olmuyor mu?

Zorluyor ama neyse ki sağlam bir ekibimiz var. Mesela provaların ilk günlerinde aynı anda hem sahnede hem de sahne 
aşağısında olamayacağım için Kerem Atabeyoğlu, sahnelerin kaba düzenini oturtmamda yardımcı oldu. 

Dezavantajları var mı?

Olmaz mı elbette var. Bir kere oyununuzu izleyemiyorsunuz. Ama sadece yönetmenliğini yaptığım oyunları izlediğimde oyunun nereye evrildiğini görürüm. Bazı yerler gereksiz sarkıyordur ya da bazı yerler o gün farklı oynanmıştır. Değişmesi gereken yerleri vardır. Bunları fark edip notlar alır ve bir sonraki oyun öncesi oyuncu arkadaşlarımla paylaşırım. Ama aynı andahem yönetip hem oynuyorsanız bunu yapamıyorsunuz.

Peki, hiç avantajlı bir tarafı yok mu?  

Tabii ki var. Oyun düşüyorsa ve imkânınız varsa, becerebiliyorsanız oyunculuğunuzla oyunu kaldırabilirsiniz.

 

Murat Kurum, BAYKAR'ı ziyaret etti: Türkiye'nin geleceğine olan inancım arttı
Murat Kurum, BAYKAR'ı ziyaret etti: Türkiye'nin geleceğine olan inancım arttı

Murat Kurum, BAYKAR'ı ziyaret etti: Türkiye'nin geleceğine olan inancım arttı

Diyarbakırlı Saliha Gündüz'ün Başkan Erdoğan sevgisi: O anları 24 TV'ye anlattı
Diyarbakırlı Saliha Gündüz'ün Başkan Erdoğan sevgisi: O anları 24 TV'ye anlattı

Diyarbakırlı Saliha Gündüz'ün Başkan Erdoğan sevgisi: O anları 24 TV'ye anlattı

Belçika'dan terör provokasyonlarına ilişkin açıklama: PKK Avrupa'da tanınmış bir terör örgütüdür
Belçika'dan terör provokasyonlarına ilişkin açıklama: PKK Avrupa'da tanınmış bir terör örgütüdür

Belçika'dan terör provokasyonlarına ilişkin açıklama: PKK Avrupa'da tanınmış bir terör örgütüdür