Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 'Eğilim Anketi' çalışmasının 2014 yılı 4. çeyrek gerçekleşme ve 2015 yılı 1. çeyrek beklenti sonuçlarını açıkladı. Toplantıda konuşan TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracatçıların 1’inci çeyrek dolar öngörüsünün 2.28, euro’nun 2.64, parite beklentisinin ise 1.16’ya gerilediğini açıkladı. Döviz kuru riskine karşı ihracatçıların önlem alması gerektiğine dikkat çeken Büyükekşi, “İhracatçılarımız öncelikle kendi faaliyetlerinde para kazanmalı, faaliyet karına odaklanmalı, karı dövizdeki spekülatif hareketlere bağlamamalı. Riskini hedge etmezlerde kendilerini hiç ederler” dedi. İhracatçıların 2015 yılsonu enflasyon tahmini yüzde 6.50, MB faiz beklentisi yüzde 6.95 ve yıl sonu büyüme beklentileri ise 3,9 olarak gerçekleşti.
Maliyetlerde düşüş bekleniyor
Anket sonuçlarına göre ihracatçı firmaların yüzde 38,6’sı Ocak-Mart döneminde ihracatın artacağını öngörüyor. Anket sonuçlarına göre ihracatçıların ilk üç büyük sorunu; girdi ve enerji maliyetleri ile hammadde fiyatlarındaki yükseklik olarak öne çıkıyor. İhracatçılar gerileyen paritenin yarattığı fiyat ve karlılık baskısı ile bölgesel pazarlardaki sıkıntılar karşısında girdi maliyetlerinde iyileştirmeler olmasını istiyor. TİM Başkanı ihracatçıların yüzde 73’ünün petrol fiyatlarında yaşanan düşüşün enerji maliyetlerine (doğalgaz, elektrik) azalış olarak yansımasını beklediğini, “Üretim maliyetlerinde azalış bekliyorum” diyenlerin ise ihracatçıların yarısını oluşturduğunu söyledi.
PROGRAMLARA DESTEK
Büyükekşi, dönüşüm programıyla ilgili de ihracatçıların görüşlerinin alındığını söyledi. Büyükekşi, “İhracatçılarımız yeni dönemde sırasıyla yüzde 78 ile ‘İthalata Olan Bağımlılığın Azaltılması Programını’, yüzde 60 ile ‘Enerji Verimliliğinin Geliştirilmesi Programını’ ve yüzde 56 ile ‘Yerli Kaynaklara Dayalı Enerji Üretim Programını’ öncelikli görüyorlar” dedi. TİM Başkanı, ihracatçıların yılın 4’üncü çeyreğinde ortalama 70 bin yeni istihdam yarattığını açıklarken, 2015 ilk çeyrekte ise yaklaşık 80 bin yeni istihdam beklendiğini vurguladı.
Rusya öncelikli pazar
2015'İN ilk döneminde firmaların yüzde 13,8’i yeni pazar hedeflemiyor. Bu dönemde de Rusya en yüksek oranda hedef pazar olarak belirginleşiyor. İlk 500’deki firmalarda ABD ikinci sıraya yerleşirken, Fransa ilk 5’ten çıkarak yerini Japonya’ya bıraktı.